י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הוקם צוות חקירה

אסון המעלית: כך נראה מחדל שלב אחר שלב

אסון מותם של זוג הצעירים בני ה-25 בתוך מעלית בתל אביב, ממשיך להיות בראש הכותרות • כתב המשטרה של 'כאן 11', תיאר במהדורה, שלב אחרי שלב, כמו מה שנראה מחדל שהוביל למציאתם ללא רוח חיים

אסון המעלית: כך נראה מחדל שלב אחר שלב
צוללן כב"ה בחדר המדרגות בת"א צילום: דוברות כב"ה דן

נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי מינה היום (ראשון) צוות מקצועי בכיר לביצוע תחקיר אירוע חילוץ הלכודים במעלית ברחוב נדב 2 בתל אביב בו מצאו את מותם דין שושני וסתיו הררי, בני זוג בגילאי 25 בלבד.

על פי הפרסום של רועי ינובסקי ב'כאן חדשות', כך נראה מחדל שלב אחר שלב: בשעה 12:25 שמע אחד הדיירים את בני הזוג תקועים במעלית, כשהם צועקים ודופקים על הדלת תוך שהמים מתחילים לעלות לאט לאט במפלס המעלית. משעה 12:23 הדיירים ניסו להוציא עשרות שיחות למוקד הכיבוי ולמשטרה - ללא הצלחה.

השיחה הראשונה נקלטת במד"א בשעה 12:44 ששולחת ניידת ומדווחת לכיבוי. הכבאי הראשון מגיע למקום אחרי שהדיירים מצליחים לאתר אותו באירוע אחר - ומושכים אותו בידיים לבניין. על פי העדויות, הוא הגיע בסביבות 12:50. כשהכבאי הראשון הגיע, לא היה לו הרבה מה לעשות כי היה בלי ציוד מתאים, הוא מזעיק כוחות נוספים בקשר אבל זה כבר היה מאוחר מדי. חילוץ מתחיל רק אחרי השעה 14:00, שעה וארבעים אחרי תחילת ההצפה.

על פי הדיווח של ינובסקי, הדיווח של הכבאות למשטרה על לכודים במעלית הגיע רק בשעה 14:02, יותר משעה אחרי שהכבאי הראשון הגיע למקום והזעיק כוחות חילוץ נוספים, עוד אינדיקציה לכך שבכבאות לא הבינו את הדחיפות ואת חשיבות האירוע.

בכבאות והצלה הגיבו על כך ואומרים כי לוחמי האש שפעלו באירוע שריפה בנדב 32, הוזעקו פיזית ע"י דיירי הרחוב למקום האירוע בנדב 2 והם הגיעו ראשונים לזירה בשעה 13:08. החל מהשעה 13:13 הם מדווחים ממקום האירוע למוקד כי קיים חשש ללכודים שאינם מגיבים במעלית וכי כל קומת החניון והלובי מוצפים ללא כל יכולת גישה.

בשעה 13:15 אג"מ (אגף המבצעים) מעביר למחוז מרכז בקשה לתגבור צוותים ת"פ תחנת יפו לצורך מענה מבצעי לאירועים הרבים. בשעה 13:27 מדווח מפקד המשמרת על לכוד ודאי במעלית. בשעה 13:33 הוזנקה יחידת להב"ה שפעלה באירוע לחילוץ לכודה במרתף למקום האירוע ברחוב נדב 2.

מפקד היחידה החליט על פיצול הכוחות ל-2 צוותים תוך מענה מבצעי לאירוע חילוץ מציל חיים נוסף בסמוך. החל מהשעה 13:51 כוחות להבה ואיתם צוללנים ואמצעים ייעודים למתווה חילוץ מורכב מגיעים למקום האירוע ומתחילים בפעולות חילוץ. עוד נמסר כי לוחמי האש פעלו באירוע בנחישות ובמקצועיות כדי להגיע ללכודים. נוכח מורכבות החילוץ והעבודה בסביבת מים עכורים בראות אפס נמשכו מאמצי החילוץ עד השעה 14:40 בה חולץ הלכוד ראשון. בשעה 15:43 חולצה הלכודה השנייה.

צוות מקצועי בכיר שמונה ע"י הנציב לביצוע תחקיר, בראשותו של תת טפסר ציון שנקור סגן מפקד מחוז דרום, יבחן היבטים מקצועיים בתפקוד הכוחות והטיפול באירוע. הצוות יגיש את מסקנותיו לא יאוחר מתאריך 12.01.2020. בין השאר יבדקו הדברים הבאים: אופן פעולת המוקד ושיגור הכוחות; תנועת הכוחות ליעד ואופן פעולת צוותי הכיבוי והחילוץ באירוע; אופן הפעלת יחידת להבה; הסיבות לפרוץ האירוע; אופן ההתמודדות עם עומס האירועים והקריאות במועד האירוע; הפקת לקחים והמלצות בכלל ההיבטים.

במקביל, נפתחה חקירה במשטרה, המנוהלת על ידי יחידת ההונאה של מחוז תל אביב, בתיאום מלא עם הפרקליטות, בשיתוף הגורמים המקצועיים בהם כב"ה ומשרד העבודה. רוצים ראשית להבין את התמונה הכללית, ואז להמשיך ולבדוק האם המעלית עמדה בתקנים, מתי נבדקה לאחרונה ועוד.

אסון המעלית הצפות גשמים סערה קטלנית מזג אוויר סוער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד