י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מי דאג להעלימם?

מכתבי רבי עקיבא איגר לברון רוטשילד נחשפים

על מה כתב רבי עקיבא איגר לברון רוטשילד ומה קרה למכתבים? ומה היו תקנות ישיבת רבי עקיבא איגר בפוזנא?

מכתבי רבי עקיבא איגר לברון רוטשילד נחשפים
רבי עקיבא איגר זיע"א צילום: ארכיון

עד היום לא נזכרה ולו ברמז שתדלנותו של רבי עקיבא איגר אודות יהדות פולין מחוץ לגבולותיה. במכתבו של הגאון בעל 'פתחי שערים' שהיה מגאוני פולין בדורו, הנחשף בקטלוג החדש של בית המכירות 'גנזים' ועוסק בעניין 'להטיב לתושבי פולין היושבים במצור ובמצוק' אנו מגלים ידיעה מרתקת בנושא. הגאון כותב ומספר "וכפי ששמעתי מהגאון רבי עקיבא איגר אב"ד פוזנא כתב שני מכתבים להשר בפפד"מ''.

אולם ממשיך בעל פתחי שערים 'לא קבל [רבי עקיבא איגר] כל תשובה - נראה בעליל שידי זרים שולטים במכתבים' כלומר אנשים שהקיפו את רוטשילד והיו כנראה כבר ממשכילי הדור, לא רצו שהמכתבים יגיעו לידי רוטשילד ודאגו להעלימם, שתדלנותו זו אצל בית רוטשילד על ידי רבי עקיבא איגר - אין לה זכר אצל כל כותבי תולדותיו של הגרעק"א.

חשיפה נוספת קשורה לישיבתו של רבי עקיבא איגר בפוזנא. לצד הישיבה פעלה חברה קדושה שמטרתה הייתה בעיקר סיוע ועזר ללומדים בה - כעין ת"ת המצוי בישיבות בזמנינו.

קונטרס התקנות של חברה זו שלא פורסם מעולם, נחשף בקטלוג גנזים ובו מפורט מה הם חובות וזכויות החברים בה.

בראש התקנות נרשם 'פתשגן כתב התקנות של החברה בחורי ישיבה פה פאזען' ובסיומם בא אישורו של רבי עקיבא איגר 'ישרו בעיני כל התקנות הנ"ל בכללם ובפרטם – יום עש"ק ד' אייר פ"ו פק"ק פוזנן הק' עקיבא גינז מא"ש.

לרבי עקיבא איגר היה חלק פעיל בתקנות ושמו נזכר בהם מספר פעמים, התקנות מסודרות בשבעה פרקים וכוללים יחד 100 סעיפים! החולשים על כל אורח חיי הישיבה - לדוגמא: 'מי שהוא בתוך החברה יש לו דין קדימה לזכות במקום אצל שיעור אדונינו ורבינו הגאון אב"ד דפה נ"י', הדאגה לאוכל עבור בחורים, הטיפול בבחורים חולים, ההתייחסות לבחורים עוברי אורח (כל בחור עובר אורח פה, מחויב החברה לעזור אותו בעזר ממון ליתן לו צידה לדרך, וברשיון אדונינו ורבינו הגאון נ"י') מנהגי התפילה והקדיש, זכויות מקום, מכירות עליות, זכויות העליות של רבי עקיבא איגר, תקנות הלוואות כספים לבחורים, תפקידי הגבאים והתשמישים ואופן בחירתם.

מרגליות נוספות שמצאנו בין בתרי הקטלוג הם מכתבים ואוטוגרפים יקרי ערך מגדולי האחרונים: רבי נתן אדלר, קונטרס חידושי תורה בכתב יד החתם סופר, מכתב מרבי שלמה איגר, מהר"ם שיק, רבי אברהם שאג, רש"ר הירש, הכתב והקבלה, רבי אליהו גוטמאכר, (מכתב נפלא בענין הקמיעות ומשניות עם הגהות רבות ממנו בכתב יד קדשו)  ותהילות לאל לחם הקמיע בכח נגד כל החולי עד שכבש את החולי...' מכתב נפלא בכתב יד קדשו של החפץ חיים, מכתבים מגדולי צדיקי החסידות, סט השולחן ערוך של מרן החזון איש ועוד ספרים יקרי ערך, כתבי יד אמנותיים על קלף, וחפצי צדיקים יחודיים.

מכירת הפריטים תצוגתם תתקיים ביום שלישי, כ"ד טבת תש"פ, בבית טובי העיר בירושלים. מייל לקבלת קטלוג/פרטים  [email protected] את הקטלוג המהודר ניתן להשיג בחנויות הספרים. 

רבי עקיבא איגר מכתבים הברון רוטשילד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד