י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ברביעי דיון בבג"ץ

הרבנות תעניק הכשר למסעדות הפתוחות בשבת?

ברביעי תידון בבג"ץ, עתירה שהוגשה נגד הרבנות הראשית לישראל, שאינה נותנת כשרות למסעדות הפתוחות בשבת | לטענת העותרים: הרבנות מפלה את המסעדות לעומת המלונות שעובדים בשבת ובכל זאת נהנים מכשרות | האם בג"ץ יכפה דעתו על הרבנות? יהיה מעניין לגלות

הרבנות תעניק הכשר למסעדות הפתוחות בשבת?
יעקב נחומי, פלאש 90

ביום רביעי הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בנושא מתן תעודת כשרות למסעדות פתוחות בשבת.

כזכור, כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', יהונתן ודעי, המחזיק במסעדה בשכונת רחביה בירושלים, המגישה בשבת אוכל שבושל בערב שבת, עתר לבג"ץ נגד הרבנות הראשית לישראל ודרש לקבל תעודת כשרות למסעדה שלו.

בעתירה אותה ייצג עו"ד אלעד לוביץ מתנועת 'נאמני תורה ועבודה', נטען כי כמו שהרבנות הראשית מספקת תעודת כשרות למלונות המגישים אוכל בשבתות, כך גם למסעדה שלו מגיע לקבל תעודת כשרות.

כעת, גם איגוד המסעדות הגיש בקשה להצטרף כידיד בית המשפט בדיון שיתקיים בעוד כיומיים.

במכתב הפנייה ששלחו האיגוד נכתב, כי "העתירה מעלה על סדר היום את האפליה בין בתי עסק שונים במתן תעודות ההכשר. ישנם מאות בתי מלון אשר מפעילים חדרי אוכל בשבת, תוך שמירת השבת, ומקבלים תעודות הכשר מן הרבנויות המקומיות. לעומתם, בעלי מסעדות רבים פועלים בשבת אך נבצר מהם מלקבל תעודת הכשר. בעלי עסקים אלה חשים מופלים. איגוד המסעדות יכול להעיד כי מהיכרותו עם ציבור הלקוחות, קיים ביקוש לתעודת כשרות לא רק מצד בעלי המסעדות, אלא גם מצד הצרכנים המעוניינים לצרוך אוכל כשר בשבת, בבתי אוכל שומרי שבת הפועלים תחת השגחה". כך פורסם ב'דה-מרקר'.

כתשובה לעתירה ענו ברבנות, כי לא ניתן להעניק כשרות למסעדות כיוון שאין אפשרות שהמשגיח ישהה במקום, בשונה מבתי מלון שם המשגיח מקבל מקום ללון.

עו"ד אלעד לוביץ', ראש המחלקה המשפטית בתנועת 'נאמני תורה ועבודה', מסר כי "אנחנו שמחים על בקשתו של איגוד המסעדות להצטרף לדיון כידיד בית משפט. ההצטרפות מוכיחה שוב עד כמה גדול הצורך של מסעדות בתעודות כשרות, זאת, כמובן, בנוסף לצורך הגדול של הציבור במקומות כשרים. ישנה דרך ראויה לאפשר לאותן מסעדות לקבל תעודת כשרות, ולהיטיב הן עם המסעדות והן עם קהל צרכני הכשרות הגדול". הוא הוסיף, כי "אנו קוראים לרבנות לנהוג באחריות ובעקביות, להפנים את הצורך הקיים, ליתר את הדיון בבג"ץ ולהתחיל להעניק תעודת כשרות למסעדות כשרות הפתוחות בשבת, בדיוק כפי שהיא מעניקה תעודת כשרות לבתי מלון שעובדים באותה מתכונת - ובדיוק כפי שנהגה בעבר עם מסעדות שפעלו כך בירושלים".

לפני כארבעה חודשים פורסם ב'בחדרי חרדים', כי מספר שבועות לאחר הדיון הראשון זימנה הרבנות הראשית את ודעי לדיון בערר על תעודת הכשרות, דיון אותו ניהל מטעם הרבנות, חבר מועצת הרבנות הראשית הרב יצחק רלב"ג.

לדבריו של לוביץ עורך דינו של ודעי, לא התקבלה החלטה בדיון אך הכיוון היה חיובי. במהלך הדיון העלו באי כוחה של הרבנות הראשית, מספר תנאים שבהם צריך ודעי לעמוד, על מנת שיוכל לקבל תעודת כשרות לעסק הפועל בשבת, ובהם קבלת הכסף במוצאי שבת, מלון למשגיח ומפתח שיימסר למשגיח על מנת שיוכל לפקח על הנעשה במסעדה גם מחוץ לשעות הפעילות.

אולם, בפנייה ששלחו בנושא מ-Themarker לרבנות, נטען על ידי הרבנות, כי מדיניות הרבנות היא שלא לאפשר מתן תעודת כשרות לעסקים הפועלים בשבת.

חבר מועצת עיריית ירושלים ויו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ, העלה בזמנו הצעה, לפיה עיריית ירושלים תקרא למועצה הדתית להעניק תעודות כשרות גם למסעדות הפועלות בשבת, על פי כל כללי הכשרות כמו בבתי המלון.

בדברי ההצעה לסדר היום נכתב כי "הרבנות הראשית מעניקה תעודות כשרות למלונות הפועלים תחת השגחתם. במודל דומה, וללא כל שינוי מבחינה הלכתית, ניתן לקדם הענקת תעודות כשרות לבתי עסק הפתוחים בשבת, אך פועלים על פי כללי ההלכה, באמצעות פלטות לחימום, עובדים לא יהודים, ובאמצעות תשלום מוקדם או מאוחר, ולאפשר פעילות משמעותית יותר בעיר בשבתות, הן עבור כאלה שאין להם משפחה ואין להם היכן לסעוד ארוחות שבת, והן עבור אלה הרוצים להיפגש יחד, חילונים ודתיים".

מסעדות כשרות עבודה בשבת עתירה לבגץ הרבנות הראשית לישראל תעודת כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד