י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
סערת הבריכה

תושבי רמות במאבק על השבת: "למה ראוכברגר שותק?"

"הכרזת מלחמה": קבוצת אברכים בי-ם זועמים על נציגה הבכיר של 'דגל' בירושלים ראוכברגר שלטענתם לא עושה דיו כדי לטפל בבעיית הבריכה שעשויה להיפתח בשבתות ובחגים ולהביא לחילולי שבת ולמראות בלתי צנועים בשכונה שרוב מוחלט של תושביה הם חרדים • הסיפור המלא

תושבי רמות במאבק על השבת: "למה ראוכברגר שותק?"
ראוכברגר על רקע הבריכה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 וארכיון בחדרי

"הכרזת מלחמה": שכונת רמות בירושלים מוסיפה לסעור סביב המאבק על צביון השכונה, כאשר בראש סדר היום של התושבים והרבנים בשכונה עומד עניין הקמת הבריכה שצפויה לפעול בשבת.

רבני השכונה מתכוונים להיפגש עם ראש העיר. פעילי דגל המקומיים מתקשים להסתיר את הזעם על נציגם בעירייה ותולים תקווה ביו"ר הסיעה אליעזר ראוכברגר שימנע את הפעלת הבריכה, תוך הפרת הסטטוס קוו.

יצוין כי מדובר בבריכה שתהליך הקמתה נמצא כעת בשלביו האחרונים. הבריכה תוקם בתוך המתקן העירוני בשכונת הקאנטרי ברמות. שכונה שרובה ככולה חרדית. בנוסף, גם מהמרפסות של השכונה החרדית הסמוכה ניתן יהיה לראות את הבריכה, מה שמעלה בעיות צניעות כבדות.

כמו כן, העובדה שהבריכה תהיה פעילה בשבת תביא לכך שאורחי הבריכה יאלצו לנסוע דרך השכונה החרדית בעיצומם של השבתות והחגים.

טרם ברור מי יפעיל את הבריכה. במרכז הקהילתי החילוני ברמות מבקשים לקבל את ההפעלה לידם, אלא שבשכונה החרדית מבקשים כי הם יקבלו את האחריות לידם וטוענים כי לחילונים יש את הבריכה ברמות ב'. בעירייה יוזמים אפשרות שהמקום יופעל על ידי גורם חיצוני על בסיס מכרז וכן אפשרות שהבריכה תופעל על ידי העירייה בעצמה.

שטח הבריכה שמעוררת סערה

יצוין כי כבר עכשיו מכשירים בעירייה את השטח לקראת ההפעלה בשבת. הטענה היא שהמקום יופעל בעקבות סגירת הבריכה הוותיקה בשכונה לטובת שיפוצים ולכן צריך להציג תחלופה לשוחים שלא יהיה להם איפה לשחות בשבת.

מנגד, החרדים זועמים וטוענים כי אם בריכה אחת סגורה בשבת זה לא אומר שצריך להפעיל בריכה אחרת בשבת. ומעבר לכך, הם טוענים, זו ההזדמנות לשמור על קדושת השבת בשכונה ש-85% מתושביה הם חרדים.

כך או כך, לאחר ש'בחדרי חרדים' חשף את מכתב רבני שכונת רמות שהעלו אף הם את נושא פתיחת הבריכה ודרשו שתהיה מופעלת בהתאם לאופי השכונה, וכן נושאים נוספים הנוגעים לצביון השכונה - רבני השכונה ועסקניה הבולטים אמורים להיפגש בימים הקרובים עם ראש העיר ויושב ראש סיעת דגל התורה בעיר סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר.

האברכים זועמים. ראוכברגר. צילום: ארכיון 'בחדרי'

בנוסף, לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו התכתבויות זועמות מפעילים בולטים בדגל התורה בתוך קבוצה פנימית בהן הם הביעו את זעמם על התנהלות סיעת 'דגל התורה' - שנזכיר, נושא הבחירות שלה היה טיפול יסודי בשכונות המעורבות ושמירה על קדושת השבת. הפעילים תולים את תקוותם ביו"ר ועדת תכנון ובנייה מדגל התורה שיעכב את אישורי טופס 4 עד להתחייבות מצד מפעילי הבריכה שלא תפעל בשבת.

בקבוצה פנימית דנו בנושא צביון השכונה כשאחד הפעילים כתב כי, "מבחינתי הנציגים שלנו צריכים לפרוש מהקואליציה אם הבריכה נפתחת כבריכה חילונית". אחרים הוסיפו, "לפתוח בריכה חילונית מעורבת ופתוחה בשבת עם הרבה בעיות צניעות, זה כפשוטו הכרזת מלחמה".

הביקורת נשמעה גם כלפי הנציגים ויו"ר הסיעה המשמש כסגן וממלא מקום ראש העיר ויושב ראש ועדת תכנון ובנייה. לדברי אחד הפעילים, "ראוכברגר טוען שהרב גואלמן אישר שזה יהיה פתוח בשבת, אני אישית שמעתי מהרב גואלמן שלא היו דברים מעולם".

משתתף נוסף בדיון זעם אפ הוא, "הנציגים אמנם מסורים, אבל לדברים העיקריים שדורשים אומץ ומלחמה הם לא עושים לצערנו כלום". פעיל נוסף שיתף פוסטר מהחבירות האחרונות ובו מוצג מכתב בכתב ידו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שמעלה את נושא קדושת ירושלים; ובו כתב הגר"ח כי מי שלא מצביע לדגל ולמשה ליאון הוא שותף לחילולי השבת בעיר".

אחד מהאברכים שמוביל את המאבק בשכונה שביקש לא להזדהות בשמו אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "בבחירות הסתובב הרב ראוכברגר מבית לכנסת לבית כנסת ואמר שהבחירות הם על רקע הצביון של השכונות המעורבות - בינתיים אנחנו לא שומעים את קולות הנציגים שלנו. הגיע רגע האמת, בו הוא צריך להוכיח שהמאמץ שלנו למען דגל וליאון היית שווה ועליו לעכב את אישורי הטופס 4 עד שיתחייבו כי המקום לא יפעל בשבת".

סגן וממלא מקום ראש העיר ויו"ר דגל התורה אליעזר ראוכברגר מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': לדגל התורה בירושלים יש ועדת רבנים. כל נציגי דגל התורה בעירית ירושלים ללא יוצא מן הכלל, עשו, עושים ויעשו בכל פעולותיהם וצעדיהם, בכל הנושאים ללא יוצא מן הכלל, על פי הוראות והנחיות של ועדת הרבנים שליט"א.

בריכה עירונית בריכה מחללת שבת שכונת רמות אליעזר ראוכברגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד