כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בין הפטיש לסדן

הסכנה העצומה בה נתונה הקהילה היהודית באיראן

ביקורו של הרב גראמי בביתו של סולימאני, הציף את המצוקה הקשה בה נתונה הקהילה היהודית באיראן המונה כ8000 איש • מומחה בנושא מסביר, כי אין להם ברירה אלא להתנתק לחלוטין מהציונות • "אם תהיה מלחמה בין איראן לארה"ב, הם הראשונים שיהפכו בני ערובה" • צפו

הסכנה העצומה בה נתונה הקהילה היהודית באיראן
הרב יהודה גראמי מנחם אצל סולימאני צילום: באדיבות המצלם

ביקורו של רבה הראשי של טהרן, הרב יהודה גראמי, בביתו של קאסם סולימאני, הציף מחדש את סיפורה של הקהילה היהודית, שמונה כ-8.000 איש. עם מות סוליאמני, מתעורר הפחד מנקמה. "אם תהיה מלחמה בין איראן לארה"ב, הם הראשונים שיהפכו בני ערובה".

עיתון "ישראל היום" מביא כתבה נרחבת על מצבם של יהודי איראן, שנמצאים בין הפטיש לסדן. חנן גרינווד מנסה לתאר לנו עד כמה שניתן, את מצבם של יהודי איראן.

דבר הראשון שעשו יהודי טהרן בבוקר יום שישי שעבר, אחרי ששמעו בתדהמה על חיסולו של קאסם סולימאני, היה לשגר הודעת גינוי חריפה על המעשה. "השם ייקום דמו", נכתב בהודעה, בכינוי שלרוב מוזכר רק בהקשרים יהודיים.

בתחילת השבוע הם הגיעו לביתו של הגנרל האיראני, על מנת לנחם את בני המשפחה וכן השתתפו בהלוויה. בין הנוכחים היה הרב הראשי של טהרן, הרב יהודה גראמי, שאף התראיין לערוץ הטלוויזיה הממלכתי וגינה את החיסול.

יהדות איראן היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות ביותר בעולם, ועל פי המסורת הגיעו אליה בגלות שלאחר חורבן בית המקדש הראשון. לפני המהפכה האיראנית ב-1979 חיו במדינה כ-80 אלף יהודים, אולם לאחר השתלטות האייתוללות עזבו רובם המוחלט את המדינה לטובת ישראל וארה"ב.

כיום, על פי ההערכות, מתגוררים כ-8.000 יהודים באיראן, רובם המוחלט בערים המרכזיות במדינה, ובהם שיראז וטהרן. זו הקהילה היהודית הגדולה ביותר בארצות ערב.

רני עמרני, מנהל רדיו רן בפרסית, שנמצא בקשר עם אנשים באיראן, יהודים ושאינם יהודים, אומר, כי אחת הדרכים המשמעותיות לשמירה על שקט עם השלטון ולאפשר את המשך הקיום היהודי היא פשוטה - להתנער מהציונות מכל וכל. "הם מנסים להפריד בין היהדות לציונות כדי למנוע התנכלויות".

בחשבון הפייסבוק של הרב גראמי ניתן גם לראות את התפילות שנערכו לאחרונה, ובהן שירת מעוז צור בחנוכה האחרון - בעברית ובפרסית, הרב גראמי למד בעבר בישיבת נר ישראל בבולטימור, אותה ישיבה שבה למד אבי ברקוביץ, השליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון.

'רדיו רן' הוא הרדיו הישראלי היחיד היום בשפה הפרסית, ורבים מתושבי ויוצאי איראן נוהגים לשמוע אותו, ולהתעדכן במצב בעולם.

המצב כעת רגיש מאד, החיסול של סולימאני טרף את הקלפים וחידד את ההתנגדות של איראן לארה"ב, וכיוצא מכך גם לישראל. רני עמרני אומר, כי "הקהילה היהודית הזדרזה להוציא הודעת השתתפות בצער על מות סולימאני והגיעו לנחם. גם אני הייתי עושה זאת במקומם". ניסיונות לדבר עם יהודים באיראן לטובת כתבה זו עלו בתוהו וגם עולים חדשים מהמדינה סירבו לדבר.

עמרני מתריע. "אם תהיה מלחמה בין איראן לישראל או לארה"ב, הם יהיו הראשונים שיהפכו להיות בני ערובה". חרף הסיכון, היהודים באיראן אינם ממהרים לברוח מהמדינה. העשירים עושים חשבון פשוט, שם הם חיים כמו מלכים וכאן הם יחיו כמו אדם ממוצע במקרה הטוב. למה שיעשו את זה, במקביל, העניים יתקשו להתחיל מחדש בגיל 40 או 50 בישראל.

"המדינה לא עוזרת ליהודים מאיראן כמו פעם. אדם שמגיע לארץ לא יכול לעשות כלום עם הכסף שהוא מקבל כסל קליטה" אומר עמרני, שקרובי משפחתו נמצאים באיראן, ולא מתכננים לעלות לארץ. אחד מהם אמר, "יש לי כאן בית ועסק, ואם אמכור אותם לא אוכל לקנות בישראל חדר".

קאסם סולימאני איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד