ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
חשש ברפובליקה

מחאות באיראן נגד המשטר: "שיקר לאזרחים" • צפו

אחרי הודאתה של איראן כי היא זו העומדת מאחורי הפלת המטוס בו נספו 176 בני אדם, מומחה לאיראן מסביר את השתלשלות האירועים ודן: האם המשטר בסכנה? • צפו

מחאות באיראן נגד המשטר: "שיקר לאזרחים" • צפו
האייתולה עלי חמינאי צילום: מתוך הטוויטר שלו

בצל הפלת המטוס האוקראיני, בו נספו 176 בני אדם, הפגנות רבות מתקיימות באיראן נגד המשטר. המפגינים זועמים כי המשטר שיקר את האזרחים בנוגע לנסיבות ההתרסקות.

בתוך כך, ד"ר רז צימט, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב המתמחה באיראן, שגם שירת כשני עשורים באגף המודיעין, מנתח את מצבה של איראן, ודן באפשרות שהמשטר האיראני בסכנה.

צימט מסביר בשרשור מרתק בחשבון הטוויטר שלו: "קשה להמעיט בהשפעת פרשת המטוס האוקראיני, ובמיוחד ההתנהלות השערורייתית של שלטונות איראן בפרשה, על הציבור האיראני. את הכותרות על חיסול סולימאני והלוויית הענק בהשתתפות מאות אלפים רבים של אזרחים, מחליף הבוקר הלם ציבורי בעקבות הודאת משמרות המהפכה כי הם שאחראים להפלת מטוס הנוסעים, ‏דווקא מפקד חה"א חאג'יזאדה, שהתייצב אל מול המצלמות והצהיר כי היה מעדיף למות מאשר לחזות בתאונה, זוכה להערכה מסוימת על נכונותו לשאת באחריות. חיצי הציבור מופנים בעיקר לעבר השלטונות שניסו להסתיר, לטייח ולהפיץ תיאוריות קונספירציה, ולעבר התקשורת הממלכתית ששיתפה עימם פעולה".

"‏אמון הציבור האיראני במוסדותיו, שממילא נשחק כבר עד אפר, מגיע הבוקר לשפל חסר תקדים. לא בכדי מפרסם הבוקר אתר איראני מאמר פרשנות בו נכתב כי בעוד שהמטוס נפגע מטיל אחד, אמון הציבור נפגע מאלפי טילים וכי העם האיראני לא יוכל עוד להאמין לתקשורת האיראנית או לסמוך על השלטונות, ‏צודק גם הפרשן הפוליטי סאדק זיבאכלאם, שצייץ הבוקר כי בניגוד לארה"ב, שנטלה אחריות והודתה בטעותה על הירי בשוגג לעבר טיסת איראן-אייר, שהופלה בשוגג ביולי 1988 ע"י הצי האמריקאי, שלטונות איראן שיקרו לעולם במשך שלושה ימים והפיצו תיאוריות קונספירציות".

"‏התקשורת האיראנית מנסה מהבוקר לנקות את מנהיג איראן חאמינאי מאחריות בפרשה בטענה הנתמכת ע"י דברי מפקד חה"א, כי המנהיג והנשיא דווחו על הירי בשוגג רק 48 שעות לאחר התקרית ומשעה שנודע הדבר לחאמינאי, הוא הינחה לכנס את המועצה העליונה לביטחון לאומי וליידע את הציבור, ‏אלא שלא ברור מה חמור יותר, שהמנהיג, המשמש כמפקד הכוחות המזוינים, והנשיא, שיועצו לענייני תקשורת איים אך שלשום על התקשורת האיראנית לבל תשתף פעולה עם הלוחמה הפסיכולוגית המערבית, לא היו מודעים למידע כה קריטי בנושא כה רגיש במשך קרוב ליומיים או שידעו והיו שותפים לניסיונות הטיוח".

"‏ואולי את הביטוי הטוב ביותר למצוקה אליה נקלעה הבוקר הרפובליקה האסלאמית ניתן למצוא בתיוג "צ'רנוביל האיראנית", שכבר משמש מהבוקר גולשים איראנים רבים ברשתות החברתיות כדי לתאר את מה שארע בימים האחרונים".

רועי קייס מדווח, כי ‏מגישה בטלוויזיה האיראנית יצאה על השלטונות בעקבות פרשת המטוס האוקראיני: "שתקתם בזמן שהייתם צריכים לתת התנצלות והבהרה! מדוע הבכתם אותנו מול הציבור?".

 

איראן רפובליקה מוסלמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד