י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ברקע המתיחות בין ירושלים לקייב

לראשונה: 'קל מלא רחמים' בפרלמנט האוקראיני

המתיחות השוררת בימים אלה בין ירושלים לקייב בעקבות צעדה לזכרו של רוצח המוני יהודים, לא מנעה מקיום טקס זיכרון לשואה בפרלמנט האוקראיני, שכלל אמירת קל מלא רחמים | רבה של קייב סיפר במעמד על בני משפחתו שנעקדו בשואה האיומה

לראשונה: 'קל מלא רחמים' בפרלמנט האוקראיני
יום השואה הבינלאומי בפרלמנט האוקראיני צילום: באדיבות המצלם

על רקע המתיחות בין ישראל לאוקראינה, סביב העובדה שבאוקראינה ציינו לפני כמה שבועות 111 שנים ליום הולדתו של לאומן אוקראיני שאחראי לרציחתם של אלפי יהודים. מה שהביא את משרד החוץ הישראלי לפרסם לפני כמה ימים הודעת גינוי חריפה.

היהודים באוקראינה לא נרתעו, ולראשונה יום השואה הבינלאומי צוין בפרלמנט האוקראיני.

הפרלמנט האוקראיני, או בשמו המקומי ה'וורחובניא ראדה', אירח ביום חמישי, לראשונה בתולדותיו, אירוע לציון יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. האירוע אורגן במשותף על ידי רבה של קייב, הרב יונתן מרקוביץ', קונסול הכבוד של ישראל באוקראינה מר אולג וישניאקוב ויו"ר האגודה הפרלמנטרית ידידי ישראל-אוקראינה חבר הפרלמנט מר אלכסנדר קוניצקי.

האירוע נערך בצל מתיחות בין ירושלים לקייב על רקע תהלוכות זיכרון שנערכו בתחילת השנה האזרחית בקייב ובקרקוב לציון 111 שנה להולדתו של מנהיג ארגון הלאומנים האוקראינים סטפן בנדרה, שהיה אחראי לרציחתם של אלפי יהודים. בימים האחרונים משרד החוץ הישראלי פרסם הודעת גינוי מיוחדת כנגד האדרה של אישים מסוג זה.

במהלך האירוע סיפר הרב מרקוביץ‘ כיצד אבי סבו, שעל שמו הוא קרוי, נרצח במהלך השואה בידי הנאצים ומשתפי פעולה אוקראינים: "אני רוצה לספר לכם על משפחה יהודית שחיה באוקראינה בזמן מלחמת העולם השניה, משפחת אוסטרייכר. לאב המשפחה קראו הרב יונתן בנימין, ולאשתו קראו פייגע אסתר. הרוצחים הכניסו את המשפחה הזו לחדר, ביחד עם שלושת נכדותיהן ושרפו אותם. אני גאה לעמוד כאן היום בפניכם, ולומר שאני, נושא את שמו של סבא-רבה שלי שנשרף על אדמה זו רק בגלל היותו יהודי". לאחר מכן נשא הרב מרקוביץ' את תפילת "א-ל מלא רחמים" לעילוי נשמתם של היהודים שנרצחו במהלך השואה.

שגריר ישראל, מר יואל ליאון, הזכיר בנאומו את העובדה כי זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט האוקראיני מציין את יום השואה הבינלאומי: "מבין ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה, 1.5 מיליון יהודים, גברים, נשים, ילדים ותינוקות, נרצחו כאן, בשטח אוקראינה ובינהם בני משפחתו. אמר ליאון בנאומו. ליאון הוסיף כי הנאצים רצו להכחיד את העם היהודי, אבל תשובת העם היהודי הוא "בכך שאני עומד כאן היום, עונד סיכה עם מגן דוד כחול, לא צהוב, ומייצג את מדינת ישראל".

ליאון ניצל את ההזמנות וקרא לממשלת אוקראינה לאמץ את הגדרת IHRA לאנטישמיות באמרו כי אמנם מעשי האנטישמיות באוקראינה נמצאים בירידה, אבל עדיין ישנן התבטאויות אנטישמיות במדינה.

דניאל גטמנצב, יו"ר ועדת הכספים של הפרלמנט, המשמש אף בתור יו"ר משותף של קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית ישראל-אוקראינה, אמר בנאומו כי "השואה היא אסון. אבל לא רק של העם היהודי, אלא של כל העולם, ובכלל זה של העם האוקראיני. במהלך מלחמת העולם השנייה המשפחה שלי גרה בקייב הכבושה. בבנין גרו כמה משפחות. באחד הימים נלקחו השכנים היהודים שלהם בידי הנאצים. את המשפחה של סבתי השאירו, משום שהם לא היו יהודים. אבל את השכנים לקחו, רק בגלל זה שהם היו יהודים. אלו היו אנשים נדיבים והגונים, אבל הם לא חזרו לעולם. הם נותרו בבאבי-יאר. אני רואה בכך טרגדיה אישית. ואם מישהו לא רואה בכך טרגדיה אישית - משהו איתו לא בסדר. לכן בזוכרנו את האסון שאירע בתאריך הזה בארצנו, עלינו להגיב בחריפות, במהירות ובהחלטיות לכל ביטוי של אנטישמיות".

באירוע השתתפו גם ונשאו דברים: יו"ר אסיפת הלאומים של אוקראינה רובשן טגייב, חברי ועדת התקציבים של הפרלמנט האוקראיני, אנטולי ז'בורט ואלכסנדר טרוחין. וכן ראש נתיב באוקראינה ומולדובה מר פליקס גורביץ, לצד ניצולי שואה, וחברי פרלמנט נוספים. האירוע נחתם בהדלקת נרות נשמה לזכר הנספים ובאמירת קדיש.

קל מלא רחמים יום השואה הבינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד