ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
יפוגג את ערפל קרב?

המחשוב שישכלל את היכולות המבצעיות של צה"ל ב-2020

במלאת 60 שנה להקמת ממר"ם, אלוף משנה ע', מפקד יחידת המחשוב הוותיקה, מספר בראיון בלעדי שקיים ל'אנשים ומחשבים', על מגמה חדשה שתחל להיות מיושמת השנה בצבא – מחשוב ערפל

המחשוב שישכלל את היכולות המבצעיות של צה"ל ב-2020
מחשבים בצה"ל. אילוסטרציה צילום: אתר צה"ל

"היחידה עברה תהליך אסטרטגי שכלל השתנות ארגונית, הגדלת הדיוק במשימות, ומיקוד ב'לקוחות'. הדיגיטל הוא לא 'מעל', לא 'ליד' - יש הבנה עמוקה בצה"ל, שהדיגיטל הוא חלק מרכזי מתפיסת הניצחון", כך אמר בראיון בלעדי ל'אנשים ומחשבים' אלוף משנה ע', מפקד ממר"ם, אגף התקשוב וההגנה בסייבר.

בנובמבר 2018 פורסם כי ממר"ם העלתה לאוויר ענן פרטי, מבוסס תשתיות רד-האט. הפרויקט, שהשלב הראשון שלו עלה לאוויר ב-2017, צפוי להסתיים בתחילת העשור הנוכחי. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים. זו מערכת מבצעית, רב-זרועית, עם מרחב אחד, מבצעי ודיגיטלי: פלטפורמה המאפשרת הנגשת שירותים בקצב מהיר, עם יכולות למיצוי מידע, אפליקציות מודרניות ורמת הגנה חדשנית בסייבר. "הטמענו כמה יכולות ונמשיך בכך", אמר אל''מ ע', "ב-2019 הענן הגיע לבגרות, עם יכולות רציפות, עם גידול בהיקף השירותים והמשאבים. העלנו לענן מערכות מבצעיות רבות, ויש לנו משתמשים רבים. אם זרוע בצבא רוצה להעלות שירות, אנו מאפשרים לה זאת בתוך שעות עד ימים, עם חוויית משתמש מעולה". לדבריו, "אנו מביאים ערך מבצעי במהירות דרך הדיגיטל, כי הענן מונגש לכולם וקל לעלות עליו עם שירותים נוספים. לצד המפתחים, קהילה נוספת המשתמשת בפלטפורמה העננית, הם עשרות רבות של מדעני מידע, שאנחנו מביאים להם ערך מבצעי במחקרי מידע שבקצה".

מחשוב ערפל – הענן הקרוב יותר לקרקע

מחשוב ערפל (fog computing) הוא תפיסה המרחיבה את שירותי מחשוב הענן לקצה הרשת המקומית. המינוח נובע מכך שערפל הוא הענן הקרוב יותר לקרקע, ומתייחס לעיבוד מידע בקצה הרשת הארגונית, כשהמרכיב המרכזי בו הוא האינטרנט של הדברים ((ioT. הוא עונה לצורך בפתרון לאפליקציות הדורשות זמינות גבוהה ביותר בזמן אמת, כשמיקום הענן לא מאפשר להגיע לביצועים הרצויים, ואז המידע מעובד מקומית על רכיבים חכמים, במקום שיישלח לעיבוד בענן.

"החיילים הצעירים ביחידה מימשו את התפיסה", אמר אל''מ ע', "עשינו פריצת דרך עם עננון, ענן קטן. מחשוב הערפל מאפשר לעבוד בנתק, ומאפשר הורדת יכולות למיני דטה סנטר שבשטח, עד רמת החטיבה, או הסטי''ל. לדבריו, "עננון פותר בעיות של סוגיות מבצעיות, העולם הולך לשם. כדי שהרשת לא תקרוס מכמות הווידיאו שרץ עליה, הבנו שלא צריך שהכל יגיע לדטה סנטר. הערפל מסייע בקבלת החלטות בזמן אמת, עם יכולות עיבוד מהירות יותר, ברשת מקומית. המטרה היא לעבד חלק מהנתונים בצפון ובדרום - ולא בתל אביב". הפרויקט, שהחל בשנה שעברה, צפוי להגיע לסיום השלב הראשון שלו בסוף שנה זו.

ממר"ם על קצה המזלג

ממר"ם היא יחידת המחשב הראשונה שקמה בצה"ל וככזו, נותנת שירותי מחשוב לחילות השונים ולאגפי המטה הכללי. היחידה נוסדה ב-15 ביולי 1959, לקראת רכישת המחשב הראשון של הצבא. פירוש ראשי התיבות ממר"ם היה "מרכז מחשבים ורישום ממוכן", אולם במשך השנים חדלו המילים "רישום ממוכן" לשקף את פעילות היחידה, ופירוש ראשי התיבות שונה מדי זמן. ראשי התיבות הנוכחיים הם "מרכז מחשבים ומערכות מידע".

מר"ם חגגה בחמישי שעבר, 60 שנה להקמתה. "לא גדלתי ביחידה, אבל מגיל צעיר רציתי להיות בה", אמר ע', "כך שלפקד על היחידה זו סגירת מעגל עבורי. זהו ארגון מפואר, עם עשייה רבה, ועתיד מבטיח לפניו. ממר"ם הובילה והייתה שותפה למהפכות רבות".

"לקראת המפגש", סיכם אל"מ ע', "פגשתי, בין השאר, את המהנדס אלכס שפייזר, ניצול אושוויץ בן 91, שקלט את המחשב הראשון בתפקידו כראש מדור הפעלה. ממר"ם תמשיך להוביל במגוון רחב של טכנולוגיות, ביניהן ענן, ערפל והגנת הסייבר. נדע לייצר פתרונות שיקדמו את צה"ל לאן שהוא צריך להגיע. הטכנולוגיה היא משנית - החיפוש אחר הערך המבצעי והטמעה של הפתרון – הם ייעוד היחידה".

מבצע צבאי צה"ל ערפל אבטחת סייבר יחידת סייבר לוחמת סייבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד