ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
חמאס קובע • גלריה

מנגנון חלוקת המיליונים מקטר ברצועת עזה - נחשף

המנגנון נחשף: נציגי חמאס במסגדים ברצועת עזה הם שקובעים מי ייכנס לרשימת מקבלי הקצבה החודשית מקטר - בשיטת הפירמידה • צפו בגלריה מחלוקת הדולרים ברצועה

מנגנון חלוקת המיליונים מקטר ברצועת עזה - נחשף
פלסטיני מציג את הכסף שקיבל מקטר צילום: פלאש 90

נציגי חמאס במסגדים ברצועת עזה הם שקובעים מי ייכנס לרשימת מקבלי הקצבה החודשית מקטר. על פי המנגנון הקיים שנחשף אמש במהדורה בכאן 11, על כל מסגד של חמאס בעזה מופקד "אמיר" והוא האחראי המקומי מטעם חמאס הקובע את השמות מקרב המתפללים במסגד על בסיס היכרות אישית.

כל אמיר בוחר כמה שמות ומציף אותם לאחראי האזורי וכך – בשיטת הפירמידה – מתגבשת רשימת השמות שמרוכזת בידי חבר הנהגת חמאס אחמד אל-כורד בשיתוף עם משרד הרווחה של חמאס, והרשימה נמסרת לשליח הקטרי.

מקורות פלסטינים אומרים כי בדרך זו מבטיח חמאס שמקבלי הכסף הקטרי הם בעיקר אנשי שלומו, ומי שאינו נמנה עם נאמני הארגון מודר ממנה לרוב. ישראל מקבלת לידיה עותק מהרשימה ופוסלת שמות של אנשים אותם היא מזהה כפעילים בזרוע הצבאית של חמאס אך אין לה היכולת לאתר מי מהם תומך חמאס ומי לא.

גם פלגים אחרים בעזה כמו הג'יהאד האסלאמי והחזיתות העממית והדמוקרטית מקבלים מכסות ברשימה, אך הללו זעומות ביחס למכסה של חמאס. קטר הכניסה בשנתיים האחרונות כמאה מיליון דולר עבור משכורות וקצבאות לנזקקים בעזה, רובם כאמור תומכי חמאס. גל ברגר ראש דסק ערבים בכאן 11, מביא נתונים מעניינים על אופן חלוקת הכסף.

‏הסיפור נסמך על עדויות מעזה ואת הבדיקה החל הטריגר הבא: בחודש שעבר חמאס עשה שינוי ברשימות, הוציא 40 אלף מוטבי מענק קטרי והכניס 40 אלף חדשים. מי שיצא מהרשימה - נשלח לדבר עם האמיר של חמאס במסגד המקומי שהכניס אותו לרשימה מלכתחילה.

‏ה"אמיר" של חמאס במסגד: הוא החוליה הבסיסית ביותר במנגנון השליטה של חמאס באוכלוסיה בעזה, הוא מכיר את הסביבה, את המתפללים, מדי פעם מנגנון ביטחון הפנים של חמאס מתקשר לשאול אותו על מאן דהוא, הוא מעין "הרכז" המקומי של חמאס, להבדיל: כמו רכז בשב"כ, טבעי שיבחר את הנבחרים.

לדוגמא, את שכונת תופאח בעזה, יש בה 7 מסגדים של חמאס לעיתים קרובות לא הרחק מהם יהיה גם מסגד של הג'יהאד, אבל זה סיפור אחר של תחרות פנימית, לכל מסגד, יש אמיר ויש אחראי אזורי על האמירים, הם פקידים בשכר. הם לא תמיד האימאם/הדרשן. תפקידם: פוליטי, מנהלי, תעמולתי, חינוכי, ריגולי.

עזה קטר מיליונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד