י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
על מה דיברו המנהיגים

'תכנית המאה' יוצאת לדרך: כך נראו הפגישות של גנץ ורה"מ נתניהו

שיחות תכנית המאה יוצאות לדרך: יום לפני שיציג לתקשורת ולעולם את "עסקת המאה" - טראמפ נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ • הנשיא: "בלי הפלסטינים אין עסקה. אם זה יצליח זו תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו" • מתעדכן

'תכנית המאה' יוצאת לדרך: כך נראו הפגישות של גנץ ורה"מ נתניהו
טראמפ עם נתניהו וגנץ בנפרד צילום: א. מלכה וק. גדעון

שיחות תכנית המאה יוצאות לדרך: לאחר שנפגש לפני שעה קלה (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ נועד בשעה האחרונה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. מדובר בשיחה ראשונה שהשניים מקיימים מאז כניסתו של גנץ למערכת הפוליטית.

השיחה בין גנץ לטראמפ ארכה כ-50 דקות. בסיום הפגישה אמר גנץ: "הנשיא טראמפ, אתה ידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי. תודה רבה מעומק הלב על קבלת הפנים החמה". ל'בחדרי חרדים' נודע כי יו"ר כחול לבן ייתן הצהרה קצרה לתקשורת במלון ג'פרסון בשעה 15:00 שעון ניו יורק, בה יתייחס בקצרה לתוכן הפגישה עם הנשיא.

פגישת גנץ טראמפ מתקיימת על רקע הסערה שהתחוללה בעקבות דבריו החריפים של יועצו של גנץ רונן צור, שאף התלווה אליו למסע, כנגד הנשיא טראמפ. בשלב זה טרם ברור על מה נועדו השניים, אולם יש לשער כי השיחה נסבה על תכנית המאה אותה יציג טראמפ מחר יחד עם נתניהו.

גנץ וטראמפ בשיחתם, לפני שעה קלה. צילום: אליעד מלכה

כאמור, נתניהו נועד מוקדם יותר עם טראמפ בבית הלבן בוושינגטון. נתניהו אמר בפתח הפגישה: "אדוני הנשיא, אני מצפה לעשות איתך היסטוריה מחר. מחר אדבר על התכנית, על חזון השלום ההיסטורי של הנשיא.

ראש הממשלה הוסיף, "היום אני רק רוצה לומר שתי מילים: תודה רבה. תודה על כל מה שעשית למען ישראל. על הכרתך בירושלים כבירתה של ישראל, על העברת השגרירות לשם, על הכרתך בריבונותה של ישראל בגולן, על הכרתך בזכויותינו ביהודה ושומרון— לב ליבה של המולדת התנ"כית שלנו, על שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני חסר התקדים בין שתי המדינות שלנו".

עוד אמר נתניהו, "אדוני הנשיא, הרשימה של צעדי התמיכה שלך בישראל, של הדברים שעשית למען ישראל מאז שנכנסת לתפקיד הנשיא, היא מאוד ארוכה. אבל השורה התחתונה היא קצרה: הפכת את הברית בינינו לחזקה מתמיד".

"אני מצפה", הוסיף רה"מ, "שבשנים הבאות יחסינו ילכו ויתחזקו בזכות אמנת ההגנה היסטורית שתעגן את הברית בינינו לדורות. ועוד דבר אחד אחרון שהוא חשוב: היום הוא יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. ביום הזה, אני גאה לעמוד כאן כראש הממשלה של מדינת היהודים האחת והיחידה, ולהודות לך על כך שעמדת מול המשטר האנטישמי הגדול מכולם".

"כשרק נכנסת לתפקיד, איראן הייתה בצעידה קדימה. בזכות הנהגתך, איראן כעת במנוסה. יצאת מהסכם הגרעין המסוכן, הטלת סנקציות משמעותיות, לפני שבועיים חיסלת את המחבל המסוכן ביותר עלי אדמות. כל מי שחפץ בשלום, כל מי שהמאבק בטרור חשוב לו צריך להודות לך, אדוני הנשיא, על ההחלטות והפעולות האמיצות שלך".

"בשם מדינת ישראל, אני מודה לך על כל מה שעשית למען ישראל, על שעמדת מול איראן, על החלטותיך היוצאות מן הדופן, על ידידותך ועל הנהגתך".

נתניהו וטראמפ מוקדם יותר היום. צילום: קובי גדעון, לע"מ

עוד הוסיף רה"מ נתניהו: "אדוני הנשיא, אני רוצה לומר שני דברים. ראשית, עסקת המאה היא הזדמנות המאה ולא נוותר עליה. נדבר על זה מחר. היום, אני חוזר ואומר תודה רבה על כל מה שעשית למען מדינת ישראל. אתה הידיד הטוב ביותר שהיה לישראל בבית הלבן מאז ומעולם, ואני מאמין שמחר נוכל להמשיך ולעשות היסטוריה. תודה, אדוני הנשיא".

טראמפ אמר בפתח הפגישה עם ראש הממשלה, "נתניהו פה מסיבה מסוימת. שלום במזרח התיכון זה משהו שניסו להגיע אליו הרבה שנים, זו הזדמנות". כשנשאל על נושא הסיפוח אמר הנשיא האמריקני: "מחר נראה את התוכנית ונראה מה קורה. אני חושב שיש סיכוי. גם גנץ יגיע לפה. הם מתחרים טובים, שניהם יאהבו את התוכנית. חיכיתי לבחירות, חיכיתי וחיכיתי".

כשנכנס לחדר הסגלגל אמר, "ביבי והיריב שלו צריכים לאהוב את התוכנית מאוד. עבדנו על זה הרבה מאוד שנים, הרבה ממדינות ערב תומכות בכך וחושבות שזו התחלה נהדרת. בלי הפלסטינים אין עסקה, אנחנו חושבים שיש סיכוי שהם ירצו את התוכנית, נראה איך זה יעבוד. אם זה יצליח זו תהיה תרומה חשובה מאוד, ואם לא החיים יימשכו".

על פי ההערכות, טראמפ יציג מחר (שלישי) את העסקה המדוברת בשעה 19:00 ויעניק לישראל שישה שבועות להתנעת העסקה, באם תרצה בה. את פרטי העסקה יציג בפגישתו השנית עם ראש הממשלה נתניהו, שכאמור, צפויה להתקיים מחר בערב.

לאחר שסיים את פגישתו עם הנשיא, מסר יו"ר כחול לבן בני גנץ הצהרה לתקשורת, "סיימתי לפני שעתיים פגישה חשובה ויוצאת דופן עם נשיא אמריקאי אמיץ וידיד אמת של ישראל", אמר גנץ. "השיחה עסקה בנושאים החשובים ביותר לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל- רוב אלו ישארו כמובן חסויים לעת הזו".

עוד הוסיף גנץ, "הודיתי לנשיא על התמיכה העמוקה באזרחי ישראל וביטחון ישראל בדגש הסיוע מול איומי איראן, ושלוחותיה שנפרסו בשנים האחרונות סביב גבולות המדינה וכן על ההכרה שלו ברמת הגולן והעברת השגרירות לירושלים".

גנץ בדרכו לפגישה בשדה התעופה. צילום: אלעד מלכה

לדברי גנץ, "בפגישה העליתי גם את סוגיית חיזבאללה והגזרה המתחממת בסוריה ואפשר שבלבנון. אני מבהיר שוב, תוכנית השלום של הנשיא, היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע ותוך תיאום עם מדינות האזור".

"בשיחה דיברנו גם על חשיבות השיח מול הפלסטינים, מדינות האזור ומלך ירדן. העליתי בפני הנשיא גם את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים הנמצאים בשבי חמאס והדגשתי כי בכל הסדר חייבים לכלול את השבתם הביתה.

"מכאן אני ממריא מיד לישראל, בשאיפה להגיע ישירות לדיוני החסינות בכנסת, דיונים החשובים לעתידנו הדמוקרטי. אין לאף לאדם זכות להוביל מדינה שלמה בתזמון ביטחוני ומדיני כל כך מורכב, כשכל עיסוקיו ומחשבותיו נתונים לאינטרסים שלו.

"כך אמר נתניהו ביחס לאולמרט, וכך אני אומר ביחס לנתניהו. זו אמירה ערכית ומהותית והיא קריטית ליכולת התפקוד של ראש ממשלה. נתניהו לא יוכל גם לנהל מדינה וגם לנהל משפט. אני מבקש שוב להודות לנשיא טראמפ, לסגן הנשיא פנס, למזכיר המדינה פומפיאו, ליועץ המיוחד קושנר ולשגריר פרידמן על האירוח, ההזמנה החשובה ויוצאת הדופן שהיא לחלוטין מחוץ לפרוטוקול ועל מחויבתם האמיתית והכנה למדינת ישראל".

בני גנץ דונאלד טראמפ בנימין נתניהו תכנית המאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד