י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מחר זה קורה

יום שלישי פרשת בשלח: קריאת פרשת המן כסגולה לפרנסה; על מה ולמה?

פרשת המן מתארת את הנס הגדול שאירע במדבר: הקב"ה הוריד מדי יום לחם מן השמים לעם ישראל • הרה"ק מרימנוב, מגדולי החסידות, ציין שזו סגולה לומר אותה כל שבת, ובמיוחד סגולה לאומרה בשניים מקרא ואחד תרגום ביום שלישי לשבוע פרשת בשלח • סגולה לפרנסה - על מה ולמה?

יום שלישי פרשת בשלח: קריאת פרשת המן כסגולה לפרנסה; על מה ולמה?
יהודי קורא פרשת המן צילום: ארכיון בחדרי

פרשת המן, זו המתארת את ירידת המן לבני ישראל במדבר, מהווה סגולה לפרנסה, כמו שהזכיר בספר 'הפרישה': "כל האומר פרשת המן בכל יום מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו".

כתב רבינו בחיי: "כל האומר פרשת המן בכל יום - מובטח לו שלא יבוא לעולם לידי חסרון מזונות". התשב"ץ כתב בשם הירושלמי: "כל האומר פרשת המן בכל יום - מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו", והוסיף התשב"ץ: 'ואני ערב', כיוון שבכך יזכור תמיד לאן עליו לפנות בבוא אליו מחסור בפרנסה. הטעם לכך הוא בדברי הט"ז: "כדי שיאמין האדם שכל מזונותיו באים בהשגחה מלעילא".

הרה"ק מרימנוב, מגדולי החסידות, ציין שזו סגולה לומר אותה כל שבת, ובמיוחד סגולה לאומרה בשניים מקרא ואחד תרגום ביום שלישי לשבוע פרשת בשלח.

  << סדר פרשת המן המלא > >

בשולחן ערוך מוזכר שיש לקרוא את הפרשה בכל יום במהלך השנה אך מנהג זה פחות נפוץ.

אז מה מיוחד בפרשה זו?

ב"ספר הישר" לרבינו תם מובא כי "עיקר כל המידות טובות הוא האמונה והביטחון, היינו שיאמין באמונה  שלמה שהבורא יתברך שמו הוא המנהיג ומשגיח בכל עת ורגע ונותן לכל אחד די מחסורו ואין שום אדם יכול לנגוע במה שמוכן לחבירו אפילו כמלוא נימא. ועל ידי זה יבוא לביטחון – שליבו יהיה נכון ובטוח בה', שכל מה שמוכן לו מהשם יתברך יבוא לידו ממילא בלי שום טורח ולא יבלה ימיו בטרדות והבלים להרבות הון ולהעשיר, כי הוא מאמין ומובטח שאין ביכולתו כלום, רק מה שקצוב לו מן השמים כן יהיה לא פחות ולא יותר".

רבינו בחיי מבאר מדוע הקדוש ברוך הוא הוריד לבני ישראל את המן בלילה: "והיו משכימים ומוצאים מזונותיהם מוכן להם בלא כל טורח, כדי ללמדם כי ההולך בדרכי ה' ימצא את מזונותיו ללא כל טרחה ויגיעה".

ה'משנה ברורה' הוסיף: 'להורות שריבוי ההשתדלות לא יועיל מאומה'. כמו שבמן, 'המרבה לא העדיף והממעיט לא החסיר', וסוף דבר העלה כל אחד בידו 'עומר לגולגולת' כמו שנקצב לו מן השמים. "ומזה ילמד האדם שריבוי ההשתדלות לא יתן לו ולא יוסיף לא מאומה, ולא יתרבו מזונותיו עבור זה, ולאידך אף אם לא ירבה בהשתדלות ישלים לו הבורא מזונותיו כפי הנקצב לו".

   << לחצו כאן בשביל לקרוא את פרשת המן שניים מקרא ואחד תרגום >>

פרשת המן שניים מקרא סגולה לפרנסה פרשת בשלח שירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד