י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הישג מדיני

נתניהו נועד עם מנהיג סודן והצהירו יחד על התחממות ביחסים

הישג מדיני נוסף של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמסיים בשעה זו ביקור מדיני באוגנדה, כאשר בסיום הערב מוכרז על התחממות היחסים בין ישראל לסודן • שרת החוץ הסודאנית מוסרת ל"אל-ג'זירה" שאין לה מידע בנושא הפגישה בין נתניהו לעבד אל-פתאח אל-בורהאן

נתניהו נועד עם מנהיג סודן והצהירו יחד על התחממות ביחסים
נתניהו עם מנהיג סודן צילום: באדיבות המצלם

הישג מדיני נוסף של ראש הממשלה בנימין נתניהו שמסיים בשעה זו ביקור מדיני באוגנדה, כאשר בסיום הערב מוכרז על התחממות היחסים בין ישראל לסודן. נתניהו קיים פגישה עם מנהיג סודן שם הוכרז על התחממות היחסים בין שתי המדינות.

בלשכת ראש הממשלה אישרו הערב כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אלפתח אלברהאן, נפגשו היום באנטבה, אוגנדה שהוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

עוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני". שנתניהו אמר, "נפגשתי באנטבה עם יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אלפתח אלברהאן, והסכמנו להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

בנוסף, במהלך הפגישה של ראש הממשלה נתניהו עם נשיא אוגנדה יוורי מוסווני: "אתה תפתח שגרירות בירושלים ואני אפתח שגרירות בקמפאלה. אנו מקווים לעשות זאת בעתיד הקרוב". שנשיא אוגנדה השיב: "אם חבר אומר: אני רוצה את השגרירות שלכם כאן ולא שם, אני לא רואה סיבה שזה לא יהיה כך. אנו בוחנים את הנושא".

על רקע הדברים הללו. שרת החוץ הסודאנית, אסמאא עבדאללה, מוסרת ל"אל-ג'זירה" שאין לה מידע בנושא הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר המועצה השלטונית בסודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. מוקדם יותר דובר משרד החוץ הסודני אמר בשיחה עם 'כאן חדשות' שהוא אינו מכיר את הנושא.

לאחר הפרסום על הפגישה, כותב רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן 11 על הפגישה, ומביא פרשנות מעניינת מאד.

"הסיפור עם סודן על רגל אחת: ממדינה שישראל הייתה מסכלת לפי פרסומים הברחות נשק משם לחמאס ושות' בחסות איראן, למדינה שהולכת יד ביד עם המפרציות הסוניות כדי להתקרב לארה"ב על מנת להסיר את שמה מרשימת הטרור שהכבידה עליה במישור הכלכלי. כאמור גם ישראל נתפסה כמי שיכולה לסייע לה במהלך הזה, ‏בשנים האחרונות עומר אל-בשיר, הרודן שהודח, החל במגמה הזאת. הלך עם המפרציות יד ביד בשביל הכסף וכדי להתקרב לארה"ב. אבל זה היה בעיקר בלוני ניסוי שהופרחו מעת לעת. לכתו של אל-בשיר עוד יותר קירבה את השלטון החדש למפרציות וכו' וגם התניעה עוד יותר את הניסיון הסודני להתקרב לארה"ב."

רועי קייס כותב כי "סודן הוגדרה כמדינה התומכת בטרור, והוטלו עליה סנקציות חמורות. במטרה להציל את סודן, השליט אל-בשיר החליט לנטוש את הברית עם טהראן ולנסות להתקרב לארצות הברית. וישראל, הפכה לכלי מפתח בדרך לליבו של הממשל האמריקני".

"עד לפני עשור ישראל, לפי פרסומים זרים, הייתה תוקפת מחסני נשק ושיירות נשק במדינה הצפון אפריקנית, ששוכנת במיקום אסטרטגי במיוחד, לחופי הים איראן, לפי הפרסומים, הייתה מעבירה אמצעי לחימה שהיו מיועדים בעיקר לחמאס."

'הרודן האכזר, עומר אל-בשיר, ששלט בסודן מסוף שנות ה-80, התיר זאת. אך משהו קרה בברית בין המדינה בעלת הרוב הסוני לבין איראן בעלת הרוב השיעי. לשם כך, אולי כדאי לחזור לשנות ה-90, אז הגדירה ארצות הברית את צפון סודן כמדינה שתומכת בטרור. בהתאם לכך הוטלו עליה סנקציות שהיא לא הצליחה להשתחרר מהן."

"מדינות המפרץ הסוניות ובראשן סעודיה, נקטו קו תקיף נגד איראן, וסודן החליטה לעבור צד במשוואה. היא החליטה שהסיוע של המפרציות בתמורה לנטישת בעלת הברית מטהראן, עשוי לסייע לה בשני מישורים - בסיוע כספי מידי, ובהתקרבות לממשל האמריקני."

"כבר אחרי אל-בשיר נשמעו קולות בשלטון הסודני שלא שללו שבפרק זמן מסוים יהיו יחסים עם ישראל, ואף נשמעה קריאה ליהודים לחזור למדינה מצד אל-בורהאן, השליט החדש, ושר ההקדשים ליהודים. שעות לפני שנתניהו נחת באוגנדה, התפרסם דיווח מעניין שלפיו מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הזמין לביקור ראשון מסוגו את אל-בורהאן, בוושינגטון. על הפרק: הסרת סודן מהרשימה השחורה של המדינות התומכות בטרור."

"לא מן הנמנע שבעבור היעד הנכסף, שגם אל-בשיר פעל להגיע אליו, החליטו בסודן שזו העת לנרמל את היחסים עם ישראל. זאת חרף העובדה שעדיין יש דעת קהל המזדהה עם הסוגיה הפלסטינית, ולכן יהיה מעניין לראות את התגובה הציבורית למהלך הנ"ל."

"ההודעה על התקרבות ביחסים ניתנה יומיים אחרי ששר החוץ הסודני השתתף בישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית, שבה הובעה התנגדות נחרצת לעסקת טראמפ. באותה ישיבה גם נאמר שלא יהיה נרמול יחסים עם ישראל, עד שהיא לא תאמץ את יוזמת השלום הסעודית – מדינה פלסטינית בקווי 67'. אם סודן קיבלה את ההחלטה הנ"ל בעיתוי כזה, נראה שהסוגיה הפלסטינית נדחקה לשוליים, ואפשר רק לתאר מה קורה מאחורי הקלעים אצל מדינות ערביות אחרות, שאינן מקיימות יחסים עם ישראל."

סודן תהליך מדיני ביקור מדיני בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד