ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
לבקשת המשטרה

ביהמ"ש האריך את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד

עושק שחור: המשטרה מבקשת להאריך בשמונה ימים נוספים את מעצרו של הרב ברלנד. בתום הדיון, בית המשפט האריך את מעצרו בשישה ימים • צפו בתיעוד של הרב ברלנד בבית המשפט

ביהמ"ש האריך את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד
הרב ברלנד בדיון בבית המשפט צילום: סולימאן מסוודה

עושק שחור: המשטרה מבקשת להאריך בשמונה ימים נוספים את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים'. הדיון השלישי בבקשה להאריך את מעצרו, יתקיים בפני השופט אלעזר ביאלין.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי המשטרה תבקש להאריך בשמונה ימים את מעצרם של שניים מהחשודים. ארבעה חשודים נוספים - מעצרם הוארך בימים האחרונים עד ליום ראשון.

יצוין כי בדיון בעניינו של הרב ברלנד שנערך בשבוע שעבר, אמר פרקליטו עו"ד עמית חדד כי מדובר "בתיק מוזר שעוסק באדם מוזר". לדבריו, "פעולותיו לא יכולות להתחשב כעבירה שום צורה". הוא הוסיף, "אנחנו מדברים באדם שנמצא במצב רפואי שביר מאוד" ופירט בדיון את מצבו הרפואי. השופטת ענתה לו כי, "הבנו שמצבו אינו כפרגית בת 17".

השופטת שרון לארי בבלי סיכמה כי, "קיים חשד סביר שהמשיב ביצע את המיוחס לו בבקשה. מתן תרופה בדמות מנטוס לחולי סרטן מהווה מרמה. החולים נטלו את התרופה שהוא נתן במקום את התרופה הקונבנציונלית. ולכן אני קובעת שהחשד הסביר הוא ברף גבוה. המסוכנות אינה המעצר היחידה, שכן במתן תרופת פלצבו לחולים קיימת מסוכנות רבה. הובאו בפני ראיות שקיימת עילת שיבוש בפועל". בנוסף, היא אמרה כי קיימת עילת הימלטות מהדין".

במהלך הדיון, נציג המשטרה מבקש להוציא את נכדו של ברלנד מהדיון בטענה שנוכחתו גורמת לשיבוש הליכים. ‏השופט (החדש-ישן) אליעזר ביאלין אישר את הבקשה.

על פי הדיווח של העיתונאי סולימאן מסוודה, נציג המשטרה בדיון אמר: ביצענו פעולות חקירה שחיזקו את החשד הסביר נגד ברלנד. ישנו צורך בביצוען של 29 פעולות חקירה, מתוכן כמה פעולות הן בנות שיבוש. ניסינו לבצע כמה מהן אתמול, אבל עקב מצבו הרפואי של ברלנד, נאלצנו אתמול להפסיק את החקירה ולהעבירו לבית חולים. ישנו חשש שהחשוד יימלט מהדין.

עורך דינו של הרב ברלנד, עו"ד חדד בדיון: תאשר לי בבקשה שאתם לא מאשימים את הרב בהתחזות לרופא.

‏נציג המשטרה: איננו מאשימים אותו בזאת.

עו"ד ‏חדד: האם חקרתם אותו בחשד להתחזות לרוקח?

‏נציג המשטרה: לא.

עו"ד חדד: בסרטון שבו רואים את הרב נותן סוכריות לחולה ושואל אותו (החולה) אם להפסיק את הכימותרפיה. הרב אומר לו שלא.

נציג המשטרה: ברלנד אומר לו שיעשה את שני הדברים.

חדד: מאז הדיון האחרון כמה שעות הרב נחקר?

נציג המשטרה: לא יודע להגיד לך כמה שעות. מספר פעמים.

עו"ד ‏חדד: כמה מסמכים הוטחו ברב?

נציג המשטרה: לא יכול לחשוף. אפשר להגיד עשרות.

עו"ד חדד: הרב משתף פעולה אתכם בחקירה?

נציג המשטרה: משתף. החקירות שלו בשלב זה מונחות בפני בית המשפט.

‏עו"ד חדד (צועק): אם הרב עומת בחקירתו אז למה לא להגיד את מה שהוא אומר? אותי מדהים שבמדינה יהודית מנסים להפליל פעולה דתית. אני פשוט מבקש מנציג המשטרה להגיד אם הרב אמר שהפעולות שהוא עשה היא פדיון נפש!

‏עו"ד חדד מתרעם על כך שבחקירתו חש ברלנד שלא בטוב ולאמבולנס לקח שעתיים להגיע לבית החולים.
נציג המשטרה: רק לאחר שנט"ן (ניידת טיפול נמרץ) הגיעו ביקשו ממני ליצור קשר עם מר"ש (מרכז רפואי שב"ס) שיצר קשר עם הרופא. כל הפרוצדורה הזאת לקחה זמן.

‏מתח באולם בין נציגי ברלנד לנציגי המשטרה.

מפקד תחנת לב הבירה נתי גור הגיע בכבודו ועצמו לדיון.

עו"ד ‏חדד: אני חושב שהמצב הרפואי של הרב זה עניין דרמטי. צריך להתייחס אליו בהחלטה. מדובר בתיק שנמצא על קו התפר בין אמונה למשפט. בחקירותיו הוא מסביר את כל המקרים בהם הוא חשוד כאירועים של פדיון נפש. המשטרה מייחסת לו שהוא נתן תרופות במרמה, למרות זאת המשטרה לא מייחסת לו עבירות של התחזות לרופא. הרי אנשים לא באים לרב כדי לקבל תרופה!

עוד הוסיף העו"ד: ‏אני זוכר בתור ילד שהיו שוחטים תרנגול ומסובבים אותו מעל הראש כדי למחוק חטאים. לוקחים כל מיני צמחים ועושים בהם תנועות קדימה ואחורה וימין ושמאל. איזה מין פרקטיקה זאת? רוצים שמחר נבוא ונחקור את האנשים האלה?
‏יש פה משהו מוזר מאוד כי הרב ברלנד הוא מוזר מאוד.

עו"ד חדד הגיע לנקודה והציג את בקשתו: אני מבקש לשים את מרשי בחלופת מעצר בחדר בהדסה. מבחינתי שישימו שם מצלמה שתשדר אונליין עם וייפיי ליחידה החוקרת כל מי שנכנס ויוצא. במשמרת של המשטרה יכול לקרות הנורא מכל (וברלנד עלול למות במעצר). תוחלת החיים בישראל היא פחות או יותר בגיל שלו.

בתום הדיון, ‏מעצרו של ברלנד הוארך בששה ימים. עורכי דינו של ברלנד יגישו היום ערר למחוזי בבקשה לשחרר אותו לחלופת מעצר. ההחלטה התעכבה מכיוון שהשופט נכנס לחדרו כדי לבחון את המסמכים הסודיים שהגישה לו הימ"ר.

כזכור, אתמול (רביעי) הובא הרב ברלנד לתחנת המשטרה במרכז כלל ברחוב יפו בירושלים. במהלך החקירה, הרב חש בכאבים ופונה לבית החולים שערי צדק בירושלים. לאחר כשלוש שעות, הרב ברלנד שוחרר מבית החולים והוחזר למעצר. יצויין, כי לאחר הארכת מעצרו ביום ראשון, פונה גם כן לבית החולים שערי צדק, שם עבר צנתור. לאחר שמצבו השתפר, הוא נכלא בבית המעצר ניצן.

בית משפט השלום בירושלים האריך ביום שלישי את מעצרם של חמישה מעצורי פרשת "עושק שחור" במסגרתה נעצר רב קהילת שובו בנים הרב אליעזר ברלנד על ידי חוקרי מרחב ציון במשטרה. חשוד נוסף ששוחרר שלשום על ידי בית המשפט, המשטרה הגישה ערר ומעצרו הוארך גם כן. 

בדיון בפני השופט אלעזר ביאלין, אמר הטוען המשטרתי רס"מ ניר בן חיים, כי "החשד הסביר גם התחזק וגם התעמק". הוא פירט כי נוסף לחיזוק בעניין עבירת המס ועבירת הזיוף. חלק מהחשודים שומרים על זכות השתיקה. לשאלת עו"ד דותן דניאלי, החוקר השיב כי לפחות 30 אנשים צריכים עדיין להיחקר במסגרת הפרשה, ששמות חלקם התווספו ביום חמישי האחרון. אצל חלק מהחשודים אף נערכו עימותים נוספים במהלך הימים האחרונים.

"חומר הראיות שנאסף עד כה מלמד על עבירות מרמה ועבירות כלכליות שבוצעו תוך תכנון מראש, תוך מצג שווא כלפי אנשים שנקלעו לצרה" אמר השופט אלעזר ביאלין. מעצרו של אחד החשודים הוארך ביממה, מעצרם של ארבעה הוארך עד ליום ראשון. לחשוד נוסף בפרשה ששוחרר אתמול למעצר בית, נערך ערר בעניינו, ומעצרו הוארך גם כן עד ליום חמישי על ידי נשיא ביהמ"ש המחוזי השופט אהרן פרקש. מעצרו של הרב ברלנד, הוארך ביום חמישי האחרון עד למחר, יום חמישי.

הרב אליעזר ברלנד פרשת עושק שחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד