ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
110 שנה לטעלזער

חצי יובל לישיבה: מסע הקודש הליטאי יצא לדרך

לרגל 25 שנים לישיבת 'עטרת שלמה', ראשי הישיבה בראשות הגרש"ב סורוצקין יעלו לציונו של הגאון רבי אליעזר גורדון זצ"ל, ראש ישיבת טלז - למעמד תפילה נשגב ביום היארצייט של מייסד וראש ישיבת טלז, הגאון רבי אליעזר גורדון זצ"ל שכעת מציינים בעולם היהודי 110 שנים לפטירתו. הציון הקדוש היה ידוע במשך שנים בקרב צאצאיו של הגר"א גורדון כמקום המסוגל לישועות מעל דרך הטבע, ובשנים האחרונות הדבר התפרסם בקרב יהודים מאירופה היהודית כולה שעולים לציון בקביעות. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים של המסע ההיסטורי

חצי יובל לישיבה: מסע הקודש הליטאי יצא לדרך
ישיבת עטרת שלמה צילום: שוקי לרר

חצי יובל לישיבת 'עטרת שלמה': ביום ראשון הקרוב יצאו ראשי ישיבת 'עטרת שלמה' ראשי הישיבות לצעירים וראשי הכוללים, לתפילה לישועת הכלל והפרט, על קברו של אותו גאון וצדיק, הגאון רבי אליעזר גורדון זצ"ל שנודע בישועות גדולות ועצומות אשר מנוחתו כבוד בעיר לונדון.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר במסע ההיסטורי ייערך בשילוב הודיה על כל הטוב והחסד בהגיע מקום התורה הגדול ישיבת 'עטרת שלמה' לשנת הכ״ה להיווסדה, על הסייעתא דשמייא המופלגת והארת פנים שזכו היכלות התורה הללו.
את המסע ההיסטורי והמרגש יובילו ראשי הישיבה, צאצאיו של ממייסדי עולם התורה בגולת אריאל, הגאון רבי חיים מרדכי אוזבנד, והגאון רבי שלום בער סורוצקין וראש הישיבה, הגאון רבי חיים פיינשטיין, יחד עם ראשי הישיבות לצעירים וראשי הכוללים שע"י 'עטרת שלמה'.

עם נחיתת הרכבת האווירית הכבודה בלונדון, תערך עבורם מסיבת קבלת פנים מיוחדת ע"י רבני נגידי וחשובי אנגליה היהודית, כאשר לאחר מכן יצאו הנאספים כולם לציון שבפרברי העיר למעמד תפילה מיוחד ומרגש ברוב עם, להודות להלל ולשבח על העבר, ולבקש על העתיד.

מהוועד המארגן נמסר כי כלל התורמים למגבית 'מצילים את עולם התורה' למען ישיבת 'עטרת שלמה', שנערכה בדיוק בשנה שעברה שיפנו למוקד השמות, יוזכרו לברכה והצלחה, רפואה וישועה, נחת מהילדים זיווגים ופרנסה.
ציונו הקדוש של הגר"א גורדון ידוע כמקום המסוגל לישועות מעל דרך הטבע. במשך שנים רבות נכדיו עולים לציון הקדוש ומעתירים שם בתפילה ורואים ישועות גדולות. בקרב בני המשפחה מסתובבים מפה לאוזן לא מעט סיפורי מופת מפעימים על מי שעלו לציון הקדוש בעת צרה וצוקה שפכו צקון ליבם בתפילה ובתחנונים אצל הסבא הגדול.

ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין בציון בטלז. צילום: באדיבות המצלם

לאחרונה החלה השמועה להתפשט בקרב מעגלים נוספים, ויהודים מכל רחבי אירופה היהודית החלו נוהרים לציון הקדוש. בשנה האחרונה אף אורגנו הסעות בכל ראש חודש לציון הקדוש מהריכוזים היהודיים באנגליה, מלונדון ממנצ'סטר ומגייטסהד, ואף מאירופה היהודית כולה. ובשנה האחרונה התפרסמו בעיתונות היהודית באירופה לא מעט סיפורי מופת על יהודים שזכו באופן פלאי לישועות גדולות, אצל מי שמסר נפש על התורה, כפשוטו ממש.

סיפור פטירתו של הגר"א גורדון הוא טראגי ביותר וקשור בסיפור הישרדותה של ישיבת טלז המעטירה. בשנת תר"ע, כאשר ישיבת טלז נקלעה לקשיים, יצא ראש הישיבה הגר"א גורדון זצ"ל במסירות נפש ממש, למסע מיוחד באירופה להצלת הישיבה. תוך שהוא מסב במסיבת אלופי וגדולי העיר, שנתאספו אליו לטכס עצה, קרס תחתיו ונסתלק בחטף לבית עולמו כשהוא בן 69 שנים ובשיא כוחו.

אירופה היהודית הוכתה בתדהמה, ובהלווייתו, שכמותה לא נראתה עד אז באנגליה היהודית, נטלו אז לדברי רבי זלמן סורוצקין, כ-70 אלף איש, ובתוכם רוב ככל רבני אנגליה והסביבה. הספדו של הגאון רבי שמואל יצחק הילמן, לימים חבר ביה"ד בלונדון, התפרסם אז בכל העולם היהודי. הוא קרא על הנפטר את דברי יוסף הצדיק: "כי גנוב גונבתי מארץ העברים - וגם פה לא עשיתי מאומה כי שמו אותי בבור" קרא הרב הילמן והמשיך: "התגנבתי מרוסיה - שם רוב היהודים, ועוד לא הספקתי לעשות כאן כלום למען התורה רק שמו אותו בבור, בקבר", וגעו כל העם בבכייה. הקהילה בלונדון הקצתה לו חלקה מיוחדת ואהל מיוחד על קברו. בהספדים שנערכו בימי השבעה והשלושים עוררו את הציבור עבור ישיבת טלז, ונאסף אז סכום רב לפרוע את חובותיו להחזיק את הישיבה.

כאמור, ראשי ישיבת עטרת שלמה הגרש"ב סורוצקין והגרח"מ אוזבנד הם נכדיו של הגר"א גורדון, והמעמד המיוחד הוא חלק מסדרת אירועים מיוחדים שיצוינו ברחבי העולם היהודי לציון חצי יובל לישיבת 'עטרת שלמה' שממשיכה את שושלת טלז.

ישיבת עטרת שלמה הרב שלום בער סורוצקין מסע הקודש לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד