י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"לא לגרום סבל"

פטירה בבית בלי הפרעות: בג"צ יקיים דיון

פטירה בבית בלי הפרעות: בג"צ יקיים דיון בעתירת בצלמו להסיר הדרישה להתערבות המשטרה בכל פטירה המתרחשת בבית • מגיש העתירה: "אנו מבקשים לא לגרום סבל מיותר למשפחות בשעה שמתם מוטל לפניהם"

פטירה בבית בלי הפרעות: בג"צ יקיים דיון
בג"צ צילום: פלאש 90

ביום רביעי הקרוב (26.2.2020) עתיד להתקיים בבג"צ בפניי השופטים עוזי פולגמן, מני מזוז ויעל וילנר, דיון בעתירתו של מיכאל פואה בשם ארגון זכויות האדם בצלמו. לעתירה הצטרפו פרופסור שמואל רייס בשם מרכז תו"ם, ועו"ד יהונתן צבי כעותר.

בעתירה מבקשים העותרים להביא לסיום הסבל המיותר אשר נאלצים לעבור משפחות רבות עת שמתם מוטל לפניהם. במצב הקיים, דורשים בלשכות הרפואה כי על כל אדם שנפטר בביתו, עליו להביא אישור מהמשטרה לפטירה. דרישה זו עולה גם במקרים בהם לא עולה שום חשד לפלילים ובכך מוצאות עצמן משפחות של אותם נפטרים מתוחקרים עת שמתם מוטל לפניהם.

"זה טבעי למות. ואם אפשר, הכי טוב שזה יקרה בבית כאשר אתה מוקף בחום ובאהבה של בני משפחתך. כאשר הרופא שחותם על תעודת הפטירה לא רואה שום סימן לחשד לאירוע פלילי, אין שום סיבה בעולם לזמן משטרה" טוען מיכאל פואה, מגיש העתירה. עוד טוען פואה כי "כך גם חשבו המחוקקים, אך הפקידים משום מה החליטו אחרת. בעתירה אנו סה"כ מבקשים ממשטרת ישראל ולשכות הבריאות לא לגרום סבל מיותר למשפחות שבשעה שמתם מוטל לפניהם, נאלצות להסכים לכניסתם של שוטרים לצורך בדיקת המת ותחקור בני המשפחה ללא שום עילה חוקית"

עו"ד צבי יהונתן ממגישי העתירה מספר: "בבקשתי שלאחר מות אבי שנפטר בגיל 91 במיטתו בביתו כשהוא מלווה באחות גריאטרית, חתם רופא על הודעת הפטירה ובה צויין מפורשות כי אין חשד לפלילים. על אף זאת, נדרש אישור של המשטרה. השוטר שהגיע רק לאחר שעה וחצי התנצל שהוא לא יכול לחתום על האישור ולכן הוא ביקש ממני שבאותה העת התאבלתי על אבי, לנסוע לתחנת המשטרה ולהחתים שם את קצין החקירת על האישור. הפרוצדורה המיותרת הזו הסבה לי ולמשפחתי עוגמת נפש שקשה לתאר. מאז אני פועל בכדי לשנות את ההתנהלות הלא אנושית ולא חוקית הזו."

פרופסור שמואל רייס שהצטרף לעתירה בשם מרכז תו"ם (תמיכה וליווי מערכתי לקראת סוף החיים) של האוניברסיטה העברית מכיר את הסוגיה מניסיונו בליווי משפחות במסגרת הוספיס ביתי והוא קובע באופן נחרץ כי ביקור המשטרה בבית הנפטר היא התערבות מיותרת ברוב המכריע של המקרים. "ביקור המשטרה גם כשהשוטרים עושים את מיטבם בכיבוד המצב, המת והמשפחה, הוא אירוע טראומטי" קובע פר' רייס.

העתירה תדון כאמור ביום ד' הקרוב א' אדר (26/2/20) בפני השופטים עוזי פוגלמן ומני מזוז ויעל וילנר. פואה מקווה שבית המשפט יחייב את המדינה לכבד את הנפטרים בביתם, כפי שהיא מכבדת את מי שנפטר בבית החולים.

בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד