י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שינוי דרמטי ברגע האחרון

חשש כבד בימין: האם השמאל וליברמן בדרך להדיח את נתניהו?

חגיגות הניצחון היו מוקדמות: בשמאל מתכננים מהלך להדחת נתניהו - "חוק פסילת נתניהו" אותו יוזם חה"כ עפר שלח מכחול לבן • השר דרעי: "חרפה ושבירת כל כללי המשחק" • בנט: "מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים" • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

חשש כבד בימין: האם השמאל וליברמן בדרך להדיח את נתניהו?
בנימין נתניהו צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

עם השינוי הדרמטי בשעות האחרונות בעקבות ספירת המעטפות הכפולות - שבינתיים הובילה להיחלשות גוש הימין במנדט נוסף ל-58 - בגוש הימין כבר התייאשו לגמרי מהתקווה להשיג רוב של 61.

גם הציפייה ל-60 מנדטים לגוש נגנזה ונראית בלתי ריאלית לאחר ספירת 99.3% מהקולות. בגוש הימין מקווים שעם תום ספירת הקולות תעלה הליכוד במנדט ולפחות תקבל את המנדט ה-59, שמתנדנד כעת בין הליכוד לכחול לבן.

אלא שגם אם היעד הזה יתממש, התוצאות יקשו על הקמת קואליציה והאפשרות הסבירה במצב כזה היא שהמדינה תצעד שוב לקלפיות בעוד כחצי שנה - בפעם הרביעית בתוך שנתיים. בתוך כך, יצוין שבשעה האחרונה ראש הממשלה זימן למשרדו את איש המספרים החרדי אברהם ובר לישיבה חשאית.

האפשרות השנייה - שבשעות האחרונות מקבלת אישוש מצד גורמים בשמאל ובראשם עפר שלח שיזם את ההצעה - היא שבמצב הנוכחי קיים גם תרחיש להקמת 'ממשלת סילוק' בדמות הקמת ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן, שתקום עם הימנעות של ישראל ביתנו והרשימה המשותפת - זאת מאחר וסך המנדטים עומד לפי שעה על 62 ומאפשר רוב בהימנעות.

הממשלה הזמנית הזו יכולה בראש ובראשונה לשלוט בכנסת במהלך תקופת המעבר, כפי שעשתה בפעם הקודמת וכן לחוקק חוק כי חבר כנסת עם כתב אישום לא יכול להרכיב ממשלה.

במקרה שכזה, או שנלך לבחירות רביעיות לאחר הדחת ראש הממשלה, או שהימין יעמיד לעצמו מועמד אחר לראשות הממשלה ויצליח לגבש לעצמו רוב של לפחות 61 מושבים בכנסת.

על פי הדיווחים, בכחול לבן אישרו את הדברים ואמרו כי הם בוחנים את ההיתכנות להעביר חוק בכנסת המונע ממועמד לראשות ממשלה עם כתבי אישום לקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

יו"ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, הודיע הבוקר כי בכוונתו להצטרף ליוזמה, "בכנסת החדשה יש רוב מוחלט (62) לחוק שראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתבי אישום", אמר הורוביץ, "זה נכון פוליטית, זה לגמרי משקף את רצון רוב הבוחרים וזה גם הדבר הראוי מבחינה מוסרית".

הורוביץ העריך כי, "ניתן גם להקים ממשלה על קווי יסוד בסיסיים שיכללו חקיקה כזו ועוד כמה תיקונים. כחול-לבן - צאו מהדכדוך ונלך על זה בכל הכוח", הוא הוסיף. יצוין כי בעבר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התנגד לחוק כזה, האם בשל התנאים החדשים שנוצרו הוא ישנה את דעתו ויתמוך? ימים יגידו.

בינתיים, שר הביטחון ויו״ר ימינה נפתלי בנט ביקר את היוזמה בחריפות: "היוזמה של אחמד טיבי ועפר שלח לחקיקת "חוק פסילת נתניהו" היא מהלך אנטי דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה. ‬לפני יומיים היו בחירות, וכבר מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים. ‬ימינה בראשותי תתייצב באופן מוחלט נגד מהלך זה ותילחם בכך בכל כוחנו".

לפני זמן קצר הגיב גם יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי: "הרעיון להעביר לאחר הבחירות ואחרי שהציבור אמר את דברו, חוק אישי שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה הוא חרפה ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית".

לדבריו, "כחול לבן מוכנים להקריב את טובת המדינה ואחדות העם על מזבח השנאה האישית לנתניהו שמאחדת בינם לבין ליברמן והרשימה המשותפת. חשבתי שהם למדו לקח מהמכה שספגו בבחירות ש״רק לא ביבי״ אינה אג׳נדה ואינה תכנית עבודה. עדיין לא מאוחר להתעשת".

ח"כ איילת שקד: "‏מחנה שרוממות הדמוקטיה מגרונו מנסה בחקיקה לבטל את תוצאות הבחירות בעזרת תומכי טרור. ארדואן לא היה עושה את זה טוב יותר. למה ללכת סחור סחור? תגישו הצעת חוק שגנץ הוא ראש הממשלה. לא לארבע שנים. ל-40 שנה. הרי אולי יש לכם רוב...".

האפשרות השלישית היא לחזור להצעת הרוטציה בין הליכוד וכחול לבן על פי מתווה הנשיא. האפשרות של צידת עריקים ממפלגות השמאל-מרכז, שהייתה נראית עד כה ריאלית, יורדת מהפרק נכון לשעה זו - בשל היחלשות גוש הימין.

בנימין נתניהו אביגדור ליברמן עפר שלח הדחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד