י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"התעלמו מהזימונים"

צו גיוס: בג"ץ דחה עתירה שהוגשה על ידי איחוד הישיבות

עתירתם של שני צעירים חרדים לבג"ץ בגין אי מתן צו דחיית שירות - נדחתה • אל העתירה הצטרף גם ארגון אלטרנטיבי שהקימו חוגי הקנאים

צו גיוס: בג"ץ דחה עתירה שהוגשה על ידי איחוד הישיבות
קובי הר צבי

שני צעירים חרדים, מנחם פרטוש ואהרון ברש, שאינם לומדים בישיבה המוכרת על ידי ועד הישיבות, עתרו לבג"ץ וביקשו שצה"ל יסביר למה הם לא מקבלים צו דחיית שירות וביקשו לבטל את צווי הגיוס שהוצאו נגדם. מי שהצטרף להגשת העתירה לבג"ץ, הוא "איחוד הישיבות באר"י", ארגון אלטרנטיבי שהקימו חוגי הקנאים - נגד "ועד הישיבות".

שני התלמידים עברו תהליך דומה: זומנו להתייצב בלשכת הגיוס, לא התייצבו והוצא להם צווי מעצר. לאחר שיחות הבהרה עם ההורים, התייצבו ונקבע כי הם זכאי למעמד "תורתו אומנותו", ואלה הגיש בקשה לצו דחיית שירות - ושירותם נדחה למשך שנה. בתום התקופה זומנו מספר פעמים לחידוש דחיית השירות, הם לא התייצבו ומעמדם בוטל כך שזומנו להשלמת גיוסם לצה"ל.

שניהם הגישו ערעור תוך שטוענים שלא קיבלו את המכתבים, אחד מהם אף סיפר כי התחתן במהלך התקופה, אך סגן מפקד יחידת מיטב בצה"ל דחה את ערעורם ונשלחו להם מכתבי התייצבות לגיוס. שניהם הגישו בקשות לבטל את צווי הגיוס ולהחזירם למעמד של תלמידי ישיבה.

עו"ד נדב גדליהו ועו"ד שמואל הורביץ שהגישו את העתירה, ציינו כי הגישו יחד את העתירה, נוכח הדמיון בין ענייניהם, אולם בדיון שהתקיים בבג"ץ התברר כי ההבדלים העובדתיים בין פרטוש לבין ברש, התגלו רק לאחר הגשת העתירה, כשהועברו מסמכים על-ידי צה"ל. מדור בני הישיבות ומפקד יחידת מיטב, טענו שיש לדחות את העתירה, בין היתר כי המסכת העובדתית הרלבנטית לגבי כל אחד מהם - שונה, ועל-פי הפסיקה יש בכך כדי להביא לדחיית העתירה על הסף, גם במצבים שבהם קיים מכנה משותף בין העותרים.

לגופם של דברים טענו בצה"ל כי שני העותרים נמנעו מלהתייצב לזימונים אישיים שנשלחו אליהם, ולא שיתפו פעולה עם רשויות הגיוס. עוד הוסיפו כי העותרים כלל לא הגישו את טפסי הבקשה לחידוש דחיית שירותם לצה"ל.

שופט בית משפט העליון נעם סולברג דחה את העתירה יחד עם נשיאת בית משפט העליון השופטת אסתר חיות והשופט מני מזוז. "שניהם היו בקשר עם רשויות הצבא, בין אם בקשר ישיר ובין אם באמצעות הוריהם, ואין מקום לקבל את הטענה לפיה לא ידעו על הצורך בחידוש מעמדם" כתב השופט סולברג.

"ה'הסברים' של פרטוש וברש שלפיהם לא קיבלו את מכתבי הזימון - אינם משכנעים, בלשון המעטה. לשניהם ניתנה שהות מספקת להגיש בקשות לדחיית שירות נוספת, אולם נמנעו מלעשות כן, והתעלמו מהזימונים שנשלחו להם. בנסיבות אלו, לא היה מנוס אלא להוציא להם צווי גיוס בהתאם לסעיף 12 לחוק. לא נמצאה אפוא עילה להתערבותנו".

מי שהגיש יחד עם שני הצעירים את העתירה, הוא "איחוד הישיבות בארץ ישראל", שבעבר הגיש עתירה לבג"ץ נגד "ועד הישיבות" תוך טענה כי הוא גוף פרטי שפועל בניגוד לחוק, וכי עובדיו אינם עובדי מדינה ובשל כך - על משרד הביטחון וצה"ל לבטל את סמכותו ומעמדו. אולם העתירה נדחתה ועל המגישים הוטלו הוצאות משפט של 5,000 ש"ח.

איחוד הישיבות בארץ ישראל צווי גיוס תורתו אומנותו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד