י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"טרם נודעו התוצאות"

העתירה: שנתניהו יכריז על התפטרות; בג"ץ דחה

בית משפט העליון דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון למנוע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו • "אין לו את הכשירות הנורמטיבית, המוסדית או הפונקציונאלית"

העתירה: שנתניהו יכריז על התפטרות; בג"ץ דחה
בנימין נתניהו צילום: הדס פרוש, פלאש 90

למחרת הבחירות לכנסת ה-23, התנועה למען איכות השלטון בישראל הגישה עתירה לבג"ץ למתן צו על תנאי, שלא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה המכהן.

העתירה היא למתן צווים על תנאי וצווים הצהרתיים נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ויועצת המשפטית לנשיא המדינה, לפרסם חוות דעת המפרטת את התבחינים מהם הכישורים והכשירויות הנדרשים מחבר כנסת כדי שניתן יהיה להמליץ עליו כמועמד להרכבת הממשלה.

בעתירה כתבו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בשלושה כתבי אישום בהם שוחד, מרמה והפרת אמונים - איננו יכול להיות חבר כנסת שהסיעות ממליצות עליו להרכבת הממשלה משום שהוא אינו כשיר לכך. לטענתם, המפלגות אינן יכולות להמליץ לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין על חבר כנסת הנאשם בפלילים בעבירות חמורות.

לחלופין, ביקשו בתנועה לאיכות השלטון כי ככל שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, דרשו כי היעומ"ש מנדלבליט יסביר למה לא יודיע כי נתניהו אינו כשיר לכהן כראש ממשלה. עוד ביקשו שנתניהו יסביר למה הוא לא מכריז על התפטרותו מתפקידו את נבצרותו.

"אין לו את הכשירות הנורמטיבית, המוסדית או הפונקציונאלית, בהיותו חבר כנסת שהוגשו נגדו שלושה כתבי אישום חמורים, להיות מומלץ על ידי סיעות הבית לקבל מנדט מנשיא המדינה להרכבת ממשלה" טענו בתנועה לאיכות השלטון, "יש להכיר במנהג חוקתי המונע מנבחרי ציבור לכהן תחת כתבי אישום".

שופט בית משפט העליון ג'ורג' קרא דחה את העתירה, תוך שהוא מציין כי התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה-23 תפורסמנה ברשומות עד ליום שלישי הבא, ועד אז "צפויות תוצאות הביניים עוד להשתנות". עוד כתב כי "לא ידוע בשלב זה מיהו חבר הכנסת שעליו ימליצו רוב סיעות הבית להרכיב את הממשלה".

סוף דבר, "מכיוון שטרם נודעו תוצאות הבחירות, ומשהנשיא טרם נועץ בנציגי הסיעות וטרם נדרש לשאלה שבמוקד העתירה – הריהי מוקדמת" ובהסכמת השופטת ענת ברון ונעם סולברג נדחתה העתירה.

תגובת התנועה לאיכות השלטון: "כל בר דעת מבין שאדם שקופת שרצים על כתפיו לא יכול לכהן כראש ממשלה. התנועה לאיכות השלטון מכבדת את בית המשפט העליון ומרכינה את ראשה בפני החלטותיו. ולכן נגיש את העתירה שוב, מיד עם פרסום התוצאות הסופיות".

התנועה לאיכות השלטון בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט בחירות לכנסת ה-23 ראובן רובי ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד