י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אברכים, גור או מודרנים?

"ריאליטי בית הכנסת" שמסעיר את בני ברק

בית הכנסת הסרוג "היכל זאב" במערב עיר התורה והחסידות הידלדל ממתפלליו בשנים האחרונות, והחליט לצרף אליו קהילה חרדית • 6 קהילות מתמודדות, ביניהן קהילת "אוהל משה" של הפלג הירושלמי • כולן הסכימו לתנאי הסף: תפילה לשלום המדינה ותפילה חגיגית ביום העצמאות

"ריאליטי בית הכנסת" שמסעיר את בני ברק
בית הכנסת היכל זאב בבני ברק צילום: יוסי אלוני, באדיבות מקור ראשון

תחרות שנראית כאילו נלקחה מתכניות הריאליטי המצליחות – מסעירה בשבועות האחרונים את שכונות מערב העיר בני ברק: בית הכנסת הסרוג "היכל זאב", אחד מבתי הכנסת הסרוגים האחרונים שנותרו בעיר, הידלדל בשנים האחרונות ממתפללים: מ-130 מתפללים ויותר, עד לפני עשור, נותרו בו כשליש בלבד, עד שכיום מתקשים לעתים בבית הכנסת למצוא מניין לתפילה בימי החול.

גבאי בית הכנסת ישבו על המדוכה, ובעצה אחת עם המתפללים הוותיקים הוחלט לצרף קהילה חרדית לבית הכנסת הסרוג, שתביא "דם חדש" לבית הכנסת הישן.

אבל איזו קהילה לצרף? לשם כך נשלח יהודה קורלנסקי, מתפלל חרדי ב"היכל זאב" לגשש עם מספר קהילות חרדיות באזור. הוא חזר עם 6 קהילות ששמחו על ההצעה. שתיים מהן ירדו כבר בהתחלה: קהילה ספרדית, שלא התאימה למרקם הקיים, וקהילה נוספת שביקשה להתחיל את תפילת שחרית בשבת ב-11 בבוקר.

העסקה פשוטה: מבנה קיים לבית הכנסת – מה שהפך לכמעט בלתי אפשרי להשגה בשנים האחרונות בב"ב – מבלי צורך לאסוף תרומות בסכומי ענק, תמורת השתתפות בתפילות, קיום שיעורי תורה וכו', בעצם – כל מה שבית כנסת צריך.

את הסיפור המלא מפרסם מחר (שישי) חנני בלייך בכתבה נרחבת בעיתון "מקור ראשון".

לפי הכתבה, ארבעה קהילות מתמודדות בימים אלה על הזכות להצטרף לקהילה הסרוגה: קהילת "בני הישיבות", קהילה של אברכים, בראשות הרב עמרם פריד; קהילה של חסידים – בעיקר חסידי גור – מודרניים, בשם "אחדות", בראשות הרב חיים פוקס; קהילת "נצח ישראל", חרדים ליטאיים מודרניים, גם היא בראשותו של הפוסק הצעיר הגאון רבי עמרם פריד; וקהילת "אוהל משה", קהילה של אנשי "הפלג הירושלמי", בראשות הגאון רבי נפתלי הייזלר. קהילה נוספת הצטרפה ברגע האחרון לרשימה, והיא שילוב של קהילה חדשה בראשות הרב ישעיהו גרינשפן עם קהילת "היכל פנחס" של הרב משה יונה.

בית הכנסת היכל זאב בבני ברק. צילום: יוסי אלוני באדיבות 'מקור ראשון'

תנאי ההצטרפות פשוטים מאד: השתתפות בתפילות ובשיעורים, כמובן, אבל גם שני תנאים לא פשוטים לקהילה חרדית: תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל מידי שבת, ותפילות חגיגיות עם הלל ושמחה, בימי העצמאות וימי ירושלים.

כל ארבעת הקהילות, נטען בכתבה, הסכימו לתנאי הסף הללו, כולל קהילת "אוהל משה" של הפלג, שם אמנם נערך ויכוח בעניין, אבל הוכרע על ידי הרב הייזלר שהכריע בעד ההצעה להצטרף לקהילה הסרוגה.

וכיצד ייבחרו הקהילות? ובכן, לצורך כך התקיימו בחודש האחרון "שבתות אודישן", כאשר בכל שבת התארחה קהילה אחרת מתוך ה-ארבעה שנבחרו על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה בבית הכנסת. הרעיון היה לבחון את החיבור בין הקהילות, האינטראקציה והאם אפשר יהיה להקים קהילה משותפת.

עד פסח, לפי הפרסום בכתבה, אמורים להגיע ב"היכל זאב" לכלל החלטה, ולבחור את הזוכה המאושרת – הקהילה החרדית שתצטרף לקהילה הסרוגה הוותיקה.

הרב עמרם פריד הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד