כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024
כך תתמודדו עם הקורונה

המומחה מסביר: זה לא יהיה שמח אבל אפשר להיות אופטימיים

היועץ המדעי גיא בן צבי, עקב מקרוב אחר התפשטות נגיף הקורונה בעולם והוא מביא לכם סדרת המלצות כיצד להתמודד עם המחלה • קודם כל - תתרחקו מאנשים

המומחה מסביר: זה לא יהיה שמח אבל אפשר להיות אופטימיים
50 אלף ישראלים בבידוד; אלפי אירועים מבוטלים צילום: Tomer Neuberg/Flash90

גיא  בן צבי, מי שנחשב ליועץ נחשב בתחום המדע והרפואה, פרסם מאמר אופטימי מצב אחד, אך עם אזהרות אישיות רבות מאידך, בנושא ההתמודדות עם הקורונה.

את דבריו פתח בן צבי: "כל שייאמר להלן הינו אך ורק דעתי האישית. אני לא רופא ולא אחראי על בריאותו של אף אחד חוץ מעצמי אשתי ילדי והורי. כל מי שיקרא מכאן והלאה אחראי על עצמו ועל ההחלטה ומה לעשות עם ההמלצות והדעות שלי. באופן כללי לדעתי הנחיות משרד הבריאות והממשלה בישראל הן המלצות מצוינות ומה שאכתוב להלן נמצא באותו קו. אבל אין להמלצותיי תוקף מחייב. רק דעה".

לאחר מכן כןבת גיא, במהלך יום שישי 13.3.20 קראתי כמה מחקרים ומאמרים, חישבתי חישובים, עד 0400 לפנות בוקר ואני חושב שאני מבין טוב יותר מה קורה כאן.

מדובר במלחמה על חייהם של ההורים והסבים שלנו. אבל אפשר וצריך להצליח בכך. אם נתנהג נכון. לא פניקה אלא קור רוח. לא לחפש אשמים אלא להתכונן נכון לבאות.

לכל מי שחושב שמדובר בפייק ותרגילים סטטיסטיים או קונספירציה של שילטון \תאגידים\ אילומינטי - הגיע הזמן להתפכח. אני כבר כמה שבועות כותב על כך שצריך לראות מתי ההדבקה בקהילה מגיעה לאקספוננט ולגזור משם אחורה כדי לדעת כמה נדבקים יש באמת. 

אבל אומרים שזה עניין של מזג אויר. תכף יגיע הקיץ. אפשר להרגע לא? אני מאמין (רק מאמין, לא יודע) שאכן יש קשר בין תנאי אקלים לקצב התפשטות הנגיף, כמה שיותר חם ויבש ככה פחות מדבק. עמדתי על זה כבר לפני כמה שבועות כשראיתי שמדינות דרומיות פחות סובלות מהתפשטות למרות שהגיף הגיע אליהן.

אבל יש שתי בעיות עם ההשערה הזו: ראשית אנחנו לא יודעים האם טמפרטורה גבוהה מונעת תחלואה ממי שכבר נדבק. ואם אנחנו בשלב האקספוננט זה אומר שאלפי אנשים שכבר נדבקו יהיו חולים בקרוב בלי קשר לאביב. שנית אין לנו הוכחה שזה נכון ואסור להמר על כך שהאביב יעצור את ההתפשטות. במקרה הטוב ברגע שיתחמם קצב ההדבקה ירד ונוכל לחזור לשגרה מהר יותר. כי זה באמת ענין של חיים ומוות. לא שלי ושלך אלא של האנשים החולים הכרוניים.

אז מה המסקנות?

במדינות שלא נוקטות בבידוד חברתי, מה שהוא קורא social distancing הנגיף מתפשט בהן בצורה אקספוננציאלית בערך שבוע לפני שמתגלה עליה דרמטית בהדבקה. השבוע הזה הוא מקור הצרות של אירופה. נשאים לא יודעים שהם מדבקים.

17 יום בממוצע אחרי ההדבקה של אדם שנועד למות, הוא מת. לכן רואים התחלת תמותה בערך שבועיים מהרגע שבו יש עליה בהדבקה. באותם שבועיים נדמה לנו שאחוז התמותה נמוך. וזה הזמן לחכמולוגים לאפשר לווישפול ט'ינקינג שלהם לצוץ בפוסטים בפייסבוק. אבל אני מודד את אחוז התמותה מדי יום במשך חודשיים והוא מתכוונן בכל העולם בממוצע על 3.8% עם מגמה לכיוון ה4% ראו בגרף שצירפתי בתגובה הראשונה. זה לא 0.5% כפי שזה במדינות שבהן אין גידול אקספוננציאלי כי שם מערכות הבריאות לא קורסות. אבל במדינות כמו איטליה ומהר מאד אחריה גרמניה צרפת סקנדינביה ואולי ארה"ב זה יהיה 4% ואולי גם 5%.

אבל- במהלך השבוע שבו האדם שנועד למות חולה קשה העומס על מערכת הבריאות הוא הרסני כשזה קורה במספרים גדולים. הטרגדיה של איטליה היא לא פחות מהרס של המדינה. אנחנו עדיין לא מפנימים מה קרה באיטליה. אבל זה ברמה של אסון לאומי, לא פחות. מאות מתים ביום מדלקת ריאות. וזה יגיע כנראה לאלף ביום לפני שיתחיל לרדת בזכות הסגר הטוטלי שהם הפעילו. אין מדינה שיכולה להתמודד עם זה בשלום. באיטליה פשוט נותנים לאנשים למות! כל חולה כרוני באיטליה שבא במגע עם אדם נשא מועד למות כי אין מי שיטפל בו!!!

כל מדינה שהגיע לשלב האקספוננט תאלץ תוך ימים ספורים להכריז על סגר כללי- כל אחד בביתו עם משטרה ברחובות. כמו שהיה בסין ועכשיו באיטליה.
אסור שזה יקרה בישראל ולכן: עדיף לעשות "סגר עצמי" לפני שמתים אלפי אנשים.

אז היכן עומדת ישראל?

ההדבקה בקהילה החלה בישראל בסביבות 6 למרץ כלומר לפני שבוע (ראו בגרף). לפני זה היו רק מקרים מיובאים. לכן אנחנו בדיוק בחלון שבו יש לצפות לתחילת עליה במקרים המאומתים ומקרה מוות ראשון צפוי במהלך השבוע הקרוב ובהמשך מקרי המוות יעקבו אחר מקרי ההדבקה בדיליי של כשבועיים וחצי או 17 יום בממוצע.

רק אנשים חולים כרוניים (לטענתי אנשים שנוטלים תרופות כרוניות, או מעשנים או כל סיבה אחרת ששמה אותם במצב דלקתי כרוני, בלי קשר לגיל) הם אלו שיהיו מקרים קשים שידרשו אשפוז כדי להציל אותם ממוות מהנגיף. יותר נכון מדלקת ריאות שהיא סיבוך של הנגיף.

בשלב של ההפצה האקספוננציאלית הדרך היחידה למנוע תמותה היא בידוד פיזי בין בני אדם והכי חשוב הוא בידוד פיזי של חולים כרוניים. שזה בעיקר מבוגרים וזקנים, אבל לא רק. אין שום דבר אחר שניתן לעשות. סגירת הגבולות ועצירת תחבורה ציבורית עוזרים רק לפני השלב האקספוננציאלי. לפי הערכתו של Tomas Pueyo מחבר המאמר Time to act or people will die הסימולציה שלו מראה שעצירת תחבורה ציבורית מעניקה כמה שעות בלבד בדחיית ההתפרצות. בידוד וריחוק חברתי מעניק שבועות ואף עוצר אותה לגמרי כפי שרואים בסין וקוריאה.

האם ישראל נמצאת כבר בשלב של ההפצה האקספוננציאלית או שעצרנו את זה בזמן? זו שאלה קרדינלית ואין לי תשובה. התחלתי מעקב אחר קצב צמיחת ההדבקה והתמותה בישראל (ראו גרף). בשלושה הימים האחרונים יש קפיצה אבל לא ברור האם היא אמיתית או תוצאה של יותר בדיקות. אבל זה לא באמת משנה!

ההנחה צריכה להיות שישראל כרגע בהפצה אקספוננציאלית כמו שהיה בסקנדינביה צרפת וספרד לפני שהמקרים התגלו. ולכן מה שצריך לעשות כרגע הוא לבצע "פוס על המדינה" לעצור הכל!

בידוד והרחקה חברתית. לעצור את כל מקומות העבודה הלא חיוניים. לא לבקר קרובים וחברים, לא ללכת למסעדות ובתי קפה. לא שום ארוע ציבורי. סגר במחנות הצבא, לא לבצע אימונים. ליצר כמה שיותר איים מבודדים של בני אדם וכמה שפחות אינטראקציה חברתית. להזמין אוכל עם שליחים הביתה במקום ללכת לסופר ואם הולכים לסופר לא להתחכך באנשים. להכנס לקנות ולצאת.

מדוע?

כדי לאפשר לנגיף את תקופת הדגירה של שבועיים עד שנדע מי נשא, מי חולה, מי חולה קריטי ומי הבריא. כי הרי הבעיה כאן שהנגיף אינו אלים. הבעיה שהסימפטומים מופיעים מאוחר ולעיתים בכלל לא. הבעיה היא שהנשאים הבריאים מדביקים את החולים הכרוניים כי הם לא יודעים שהם נשאים.

לגבי הנזקים הכלכליים הם משניים כרגע כי מוות של אלפי ישראלים הינו יקר ומזיק לאין ערוך יותר מעצירת הצמיחה ואפילו האטה.

כל המשאבים של המדינה כרגע צריכים להיות מופנים אך ורק לעבור את השבועות הללו תוך כדי השטחת גרף ההדבקה. אני יכול לכתוב ניתוח כלכלי מדוע עצירת המדינה במצב הנוכחי הוא צעד כלכלי חכם ונכון וכולנו נצא נשכרים ממנו אבל חבל לי להסית את תשומת לבכם משמירת חיי יקירכם לטובת דיון כלכלי. רק אומר בקצרה שלדעתי אם נעבור את השבועות הקרובים בלי מאות ואלפי מתים אנחנו נצא מחוזקים גם כלכלית, גם כמדינה וגם כפרטים.

אם נצליח לשמור על עשרות מקרים ביום עברנו את זה בשלום עם מינימום מתים. עוד יתרון של דחיית הדבקה שתוך כמה שבועות יהיו בדיקות נשאות וחשיפה המבוססות על נוגדני אימונוגלובולינים (כמו בדיקת נשאות וחשיפה לוירוסים אחרים). הבדיקות הללו שהן מהירות וקלות יאפשרו איתור מידי של כל נשא והכנסתו לבידוד. הבדיקות הללו כבר קיימות וכבר משמשות ביפן קוריאה וסין (אבל לא בארה"ב וישראל בגלל שאין אישור של הFDA לבדיקה, שזה אבסורד...). זה יעצור וימנע את המגיפה והתמותה.

רק צריך לתת לעצמנו את השבועיים שלושה הללו בלי להגיע להתפרצות אקספוננציאלית.

והכי חשוב- להנחות את כל החולים הכרוניים לבודד את עצמם ביזמתם. גם אם אין להם שום תסמין ושום מגע ידוע עם נשא! תגידו להורים להשאר בבית בשבועיים הקרובים ולא לצאת לא להפגש. תביאו אליהם הביתה את המצרכים. אל תתחבקו איתם. שבו במרחק של 2 מטר. זה מה שאני אומר להורי ולמבוגרים במשפחה שלי. וזה נכון לגבי כל חולה אסתמה, כל חולה כרוני, כל מי שמקבל תרופות קבועות (שמעלות עומס מחמצן בדם ומחלישות את יכולתו להתמודד עם מחלה זיהומית), כל מי שמקבל כימותרפיה או שידוע שיש לו עומס מחמצן גבוה במיוחד מסיבה אחרת.

ולקרובים אלי אני נותן עוד כמה עצות שיעזרו להם להתגבר על המחלה במידה וידבקו בנגיף (או בכל נגיף שפעת אחר):

אין שום תרופה תוסף או מזון שיכול למנוע הדבקה בנגיף קוביד 19 או "להגן בפניו"!! רק בידוד פיסי מונע הדבקה.

אבל אם כבר נדבקתם, וכולנו נידבק בסופו של דבר, הגוף יתגבר בקלות על השפעת הקלה שהנגיף מיצר באנשים בריאים, אם הגוף יהיה...ובכן...בריא!

אז מה מאפשר לגוף של אדם להתמודד עם מחלה זיהומית? קודם כל- לא להיות חולה במחלה כרונית. ובשביל זה צריך:

רמה נאותה של אומגה 3 בגוף

רמה נאותה של ויטמין E בגוף

רמה נאותה של ויטמין D (שמש)

לאכול תזונה נאותה, ראו את התזונה שאני דוגל בה שנקראת תזונת אומגה (מין פליאו כזה). אני ממליץ לא לתת לאג'נדה תזונתית להכתיב לכם עכשיו מה לאכול. טבעונות במצב הזה מסוכנת להרבה אנשים. אבל גם קרניבוריות קיצונית עלולה להכניס את הגוף למחסורים הנ"ל.

ובשביל להתמודד עם מחלה זיהומית אקוטית כמו נגיף קוביד 19 צריך גם ויטמין C וויטמין A ברמה נאותה, ושני אלו מתדלדלים בגוף בקצב מהיר במיוחד במחלה זיהומית.

כמה לקחת?

אני חורג ממנהגי ומציע כצו שעה בלבד לאנשים עם מחלות רקע כרוניות וכל מי שצורך תרופות כרוניות (הכוונה לתרופות קבועות, לא נטילת אנטיביוטיקה ל10 ימים בגלל שפעת בקטריאלית) לקחת ויטמין C כמניעה עד שתעבור הסכנה המוחשית של הדבקות. הדבקות בקוביד 19 עם רמה נאותה של ויטמין C להערכתי משפרת את סיכויי ההחלמה מאד. כמה? לאדם מבוגר במשקל 75 ק"ג כ 5 גרם ביום שזה 5 טבליות של 1000 מ"ג או 10 של 500 מ"ג.

במקרה של סימני מחלה כמו חום שיעול כאב גרון אני מציע להכפיל ל10 גרם ביום כדי להיות על הצד הבטוח (בסין התבצעו מספר מחקרים מוצלחים עם 20 ואף 50 גרם ביום באינפוזיה לווריד). מעבר לכך להרבות בירקות ופירות עתירים בC. בעיקרון פירות כמו לימון ופרי הדר. ניתן למצוא בקלות באינטרנט באיזה מזונות יש C.

ההמלצות הללו מבוססות על הערכות אצבע. אני לא מתחייב עליהן. ככל שהאדם חולה יותר בדלקת חמורה יותר מלאי ויטמין C שלו מדולדל בקצב מהיר יותר ולכן הוא יצטרך לקחת יותר. אני לא מתכוון לתת עצות אישיות כאן. יש רופאים ומטפלים שידעו לתת לכם מינונים (למשל רודריגז שכתב כאן פוסט).

לקחת אומגה 3 ימית (לצמחית אין משמעות) בהתאם להמלצות השימוש במחשבון שלי. הבהרתי מדוע אומגה 3 קריטית במניעת מחלה כרונית וגם זיהומית בהרצאה שלי על הממברנה ומנגנוני דלקת כאן https://youtu.be/PWj_vTl2RcU

לקחת ויטמין E בהתאם להמלצות המינון שלי במחשבון. זה חשוב במיוחד לחולים כרוניים! גם נושא ויטמין E מוסבר בהרצאה. זה חשוב מאד!
לדאוג לויטמין A ברמה גבוהה במזון- גזר וירקות כתומים מהצומח וכבד מהחי. אם לא ניתן מסיבה כלשהי לצרוך A במזון אז לתסף ויטמין A אבל לשים לב למינון המקסימלי המותר לפי משקל הגוף.

לצאת לשמש בכל הזדמנות. גם אם אתה בבידוד עדיין אתה יכול לצאת לשמש- אבל לבד. ולדאוג לא להתקרב לאנשים אחרים. השמש חשובה ביותר לכל אחד!

לשמור על חום גוף כמה שיותר. נגיפים של דרכי הנשימה כולל קוביד 19 רגישים לחום. לשתות הרבה משקאות חמים.

מה לגבי כורכומין, קומפלקס B שמן אורגנו ועוד שלל תוספי תזונה שמתפרסמים לכבוד חגיגות הקורונה? אין לי מושג. אני לא מטפל ולא מכיר הכל. אני מתייחס רק למה שאני יודע או שיש לי מושג סביר לגביו.

ולשמור מרחק מבני אדם אחרים עד כמה שניתן למשך הימים והשבועות הקרובים.

גיא בן צבי שימש כמנכ"ל חברת צייס ישראל, הבעלים והמנהל המדעי של 'אומגה 3 גליל', טכנולוג חומרים ומומחה לתזונה.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד