י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"צעד שלא היה כמותו מקום המדינה"

מדינת ישראל נכנסת לסגר: האזרחים נדרשים להישאר שבוע בבית

אחרי שמספר החולים בקורונה בישראל זינק ל-677, מהם ששה במצב קשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייצב הערב שוב מול המצלמות והכריז על צעדים חריפים יותר במאבק מול נגיף הקורונה: "אזרחי ישראל נדרשים מהיום להישאר בבית. תהיה אכיפה דרמטית" • צפו בהצהרה

מדינת ישראל נכנסת לסגר: האזרחים נדרשים להישאר שבוע בבית
מסוגרים בבתים בגלל הקורונה צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב הערב (חמישי) שוב מול המצלמות ומסר הנחיות דרמטיות לאזרחי ישראל.

ראש הממשלה פתח את ההצהרה ואמר: "אזרחי ישראל, אין רגע של הפוגה במאבק של כולנו במגפת הקורונה. מיד כשהתבררה חומרת הסכנה, נקטנו צעדים נחושים כדי להקדים תרופה למכה. סגרנו את גבולות המדינה, הנהגנו חובת בידוד נרחבת, הטלנו הגבלת התקהלות, דיללנו את מקומות העבודה והפעלנו אמצעים דיגיטליים לאיתור ולבידוד של חולי קורונה. הצעדים הללו האטו את קצב התפשטות המגפה בישראל בהשוואה למדינות רבות בעולם, אבל המגפה מוסיפה להתפשט. היא כבר גבתה אלפי קורבנות בעולם. גם בארץ מספר החולים גדל מדי יום. לשמחתי עד לרגע זה איש בישראל עדיין לא מת מהקורונה, אבל לצערי זה לא צפוי להימשך. הכפלת מספר החולים כל כמה ימים עלולה להביא חלילה לקורבנות רבים".

"זמנים קשים מחייבים החלטות קשות. שלשום ביקשתי מכם להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהישאר בבית. יש היענות לכך, אבל בפירוש היא לא מספקת. היום אני מודיע על עליית מדרגה נוספת במלחמה בקורונה. הממשלה תאשר הערב, הלילה, תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה. בהגבלות הללו, אתם, אזרחי ישראל, נדרשים להישאר בבית. עכשיו זו כבר לא בקשה, זו לא המלצה, זו הנחייה מחייבת, הנחייה שתיאכף על ידי גורמי האכיפה. אני יודע שזה לא קל, אני יודע שזה קשה, אבל אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם עם התקנות הללו. מטרתן להבטיח שכמה שפחות אנשים יידבקו, ושכמה שפחות אנשים ידביקו".

"מדובר בהצלת חיים רבים, הצלה ממוות של בני משפחה, של חברים, של שכנים. אם מישהו חושב שאני מגזים, תסתכלו על התמונות שמגיעות מספרד, מאיטליה, תסתכלו מה קורה שם. תסתכלו על הצוותים שכבר לא מטפלים בחיים, הם מעמיסים את המתים בכלי רכב מיוחדים. אסור שזה יקרה כאן, צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה כאן. ולכן הלילה התקנות הללו יכנסו לתוקפן, מיד לאחר שיאושרו בממשלה. הן מגובות משפטית. בשלב הראשון התקנות הללו יהיו בתוקף למשך שבעה ימים, אני מבקש שאנשים יאכפו אותם. קודם כל בעצמכם, אני מבקש מכם. כן, יש משטרה, יש חובה, אבל אני מבקש קודם כל את החובה הפנימית, את ההכרה הפנימית שכל אחד ואחד מכם צריך לאמץ לעצמו".

לדברי ראש הממשלה בהצהרתו: "כולם נשארים בבית, למעט העובדים שעבודתם הותרה על פי הנחיות משרד האוצר. מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה, אבל גם מגפת הקורונה - לא הייתה כמוה מאז הקמת המדינה. בעצם לא היה דבר כזה ב-100 השנים האחרונות. מדינה דמוקרטית מתבססת קודם כל על השותפות בין הממשלה לאזרחים, וגם על השותפות בין האזרחים לאזרחים. אני רוצה להביע הערכה לכם, אזרחי ישראל, קודם כל לצוותים הרפואיים, אבל גם למחטאים, למתנדבים, לשליחים, לקופאים, לקופאיות. גם לכם, הכתבים באולפנים, שמעבירים את ההנחיות שלנו כמסר לציבור. אתם יכולים להתרחק קצת יותר אחד מהשני, אבל יש היענות נרחבת בציבור לדברים הללו, וזה חשוב. אני אומר את כל זה כדי להבהיר שאנחנו נותנים בכם אמון, אזרחי ישראל. יש החרגות מסוימות מהתקנות, ואנו מצפים שלא תנצלו אותן לרעה. ניתן לצאת מהבתים לצורך הצטיידות במזון ובתרופות, לצורך טיפול רפואי, ולהחרגות נוספות שאותן יסביר מיד מנכ"ל משרד הבריאות. גם אם אתם יוצאים החוצה לזמן קצר, אל תתקהלו, אל תתגודדו. שמרו מכל משמר על כללי ההיגיינה והמרחק, שני מטרים, ורצוי הרבה יותר. שוב אני אומר, זה לא משחק, זה יכול לחרוץ גורלות".

"עוד שתי הערות חשובות", הוסיף נתניהו בהצהרה, "ההערה הראשונה – הצטיידות. כל העולם נמצא במחסור עצום של חליפות מגן, של מסכות פנים, של מכונות הנשמה. 200 מדינות, להוציא אולי מדינה אחת או שתיים, מתחרות תחרות עזה על הציוד הזה, כולל ארה"ב. צריך להבין שגם אם יש צפי שמתישהו תפרוץ מגפה כמו הקורונה, אי-אפשר להחזיק מחסנים מלאים במשך שנים בציוד מתכלה, ציוד שפג תוקפו תוך זמן קצר. ובכן, במצב של מחסור עולמי כזה, מדינת ישראל מפעילה את כל האמצעים שברשותה, כל האמצעים, במאמץ אדיר למלא את החסר. אנחנו מפעילים את משרד החוץ, את משרד הביטחון, את מחלקת הרכש במשרד הביטחון, את המוסד. יש גם את הקשרים האישיים שלי עם מנהיגים בעולם, ויש גם ייצור עצמי. אנחנו מפעילים את כל זה כדי להשלים את הפערים הללו. אנחנו פועלים למגן את צוותי הרפואה שלנו, את הרופאים, את האחיות ואת הטכנאים. אלה הגיבורים בחזית, בקו הראשון. כולנו מחאנו להם כף היום, הם עושים עבודה אדירה תוך סיכון עצמי. אנחנו פועלים להגדיל את מספר מכונות ההנשמה גם על ידי יבוא, וגם על ידי יצור עצמי. אנחנו דואגים למטושים לאבחון, ולמכונות ההנשמה לטיפול בחולים".

"באשר לבדיקות הקורונה", בישר ראש הממשלה בנימין נתניהו; "אנחנו לומדים מהמדינות המובילות בעולם בנושא הזה כדי שנהיה לא פחות טובים. יש דברים שהם לומדים מאיתנו ויש דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהם. עד יום ראשון נגיע ל-3,000 בדיקות ליום, זה שווה ערך למספר הבדיקות לנפש בדרום קוריאה. ההנחיה שלי היא ששבוע לאחר מכן נגיע ל-5,000 בדיקות יומיות, ואחר כך לאף יותר. זה ישים את ישראל בצמרת המדינות בעולם. כל זה ביחס להערה הראשונה – הצטיידות".

"עכשיו להערה השנייה, שכבר נגעתי בה – אחריות. אני פועל יום ולילה מסביב לשעון, יחד עם חבריי השרים, יחד עם המל''ל, המועצה לביטחון לאומי, יחד עם המנכ''לים של משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרדים אחרים. מערכות הבריאות, האוצר, הביטחון והמשטרה. אני מרגיש יחד איתם את האחריות העצומה שמוטלת על כתפינו, אבל האחריות רובצת גם עליכם, אזרחי ישראל. כל אחד מכם הוא לוחם במערכה נגד הקורונה. אל תגידו: 'לי זה לא יקרה', אל תגידו: 'למשפחתי זה לא יקרה', כי אם לא תפעלו נכון - זה כן יקרה לכם. אל תגידו: 'יהיה בסדר', כי אם לא תפעלו נכון, לא יהיה בסדר. ולכן, עם כל הקושי של האתגר הגדול הזה של מגפת הקורונה, אני רוצה להגיד לכם שאני גאה בכל לבי בעם שלנו, במדינה שלנו. דווקא בימים הללו אפשר לראות איזו עוצמה יש לנו, איזו חיוניות, איזו דאגה לזולת".

"לפני כמה דקות שוחחתי עם מנכ''ל אל-על, גונן אוסישקין, ועם הטייס עופר אלוני. שלחנו ארבעה מטוסים לפרו לאסוף מאות ישראלים כדי להביא אותם לארץ. זו ערבות הדדית במיטבה. כל משפחה בימים אלה נמצאת בביתה, אבל בימים אלה כולנו משפחה אחת. אני חושב על הדורות שקדמו לנו, על החלוצים שהקימו את מדינת ישראל. גם הם התמודדו עם מחלות, עם קדחת, עם מלריה. היה להם קשה מאוד, אבל הם לא חשבו אפילו לרגע אחד להרים ידיים, להתייאש. הרוח הגדולה שלהם עוברת בשרשרת הדורות, היא מפעמת גם בנו. הדרך לניצחון על מגפת הקורונה תהיה ארוכה וקשה, אני כל הזמן אומר לכם את זה. אבל אני גם אומר שבעזרת השם ובעזרה הדדית ננצח אותה".

"בעברנו הרחוק ידענו גם רגעים אחרים. לפני 2,000 שנה, כשהאויב החיצוני צר על חומות ירושלים, יד איש נשלחה באחיו, והאסון לא איחר לבוא. ולכן אני אומר דווקא היום: אנחנו חייבים לאחד כוחות. אנחנו חייבים להקים ממשלת אחדות, אנחנו חייבים להתכנס לממשלת חירום לאומית. אני אומר לאנשי כחול-לבן, כנסו מתחת לאלונקה, נישא אותה יחד, נוביל אותה יחד, ויחד, יחד נושיע את העם ואת המדינה", כך ראש הממשלה.

אחריו עלה לשאת הצהרה, שר הבריאות יעקב ליצמן שאמר: "אזרחי ישראל, אנחנו מחליטים הערב לעגן בצו הנחיות מהותיות של משרד הבריאות שמטרתן לעזור לציבור להגן על עצמו מפני התפשטות הנגיף. אנו בעת חרום ועלינו לגלות אחריות להצלת חיים של כל אדם ובני משפחתו. לא נהסס מלנקוט צעדים דרמטיים כדי להגן על עם ישראל".

"אני מלא הערכה והוקרה לצוותים הרפואיים שמוסרים עצמם בשבילנו. הציבור לא מודע דיו לעבודת הקודש שהרופאים, האחיות, מד״א, הצוותים בבתי החולים, קופות החולים, ובכל מערכת הבריאות. בתורה כתוב ונשמרתם מאד לנפשותיכם, בדגש על המונח מאד. המשמעות היא לפעול בכל דרך להגן ולשמור על בריאות הציבור", כך ליצמן.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב נעל את ההצהרה לתקשורת ואמר: "הערב אנחנו מצמצמים את היציאה מהבית. מודיעים לציבור בגדול אל תצאו מהבית. רק לדברים דחופים או לטיפול רפואי. אנחנו קונים עוד ועוד ציוד, מיגון ומכונות הנשמה. קלטנו צוות רחב בבתי החולים ומכינים עוד תשתיות ומחלקות חירום".

הצהרה לתקשורת קורונה ראש הממשלה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד