י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
את אחי אנוכי מבקש

הרבי מצאנז בשיחת חירום: לא לאבד את הסבלנות

נגיף הקורונה: הרבי מצאנז מסר מביתו שיחה לכלל החסידים ועורר אותם על שורת הדרכות לאחר סגירת תלמודי התורה והישיבות • "כל אחד חייב להתבונן על עצמו על מה עשה ה' ככה. פסח לא מיועד לחדש הבית ולהגזים בניקיונות אבק. מן הדין מספיק בביטול בעלמא שעושים בערב פסח. העיקר יש להיזהר בימים אלו הוא מהיצה"ר שמכניס מתח אדיר בבית וגורם לכעס"

הרבי מצאנז בשיחת חירום: לא לאבד את הסבלנות
הרבי מצאנז אמש בשיחה בביתו צילום: א.פ

אמש (רביעי), אחרי תפילת מעריב, הודיעו לחסידי צאנז כי האדמו"ר ימסור שיחה לכל החסידים הישר מחדרו, שיעור שיעבור דרך המערכת של החסידות בטלפון. אל מעונו של הרבי נקראו דייני קרית צאנז לשהות בחדרו בעת השיחה. הדיינים כובדו לשבת סביב השולחן, כשהמרחק ביניהם מיושם גם בחדר הרבי. 

בתחילה הביא הרבי את סיפור היתוש של רומי, שיצור קטן ניצח את המלך הגדול, והמשיל זאת הרבי לימינו - שגם כיום בדור הכי מודרני ומשוכלל רואים כולם בכל העולם שנגד בורא העולם אף אחד לא יכול כלום. כשבריה קטנה הופכת את העולם המשוכלל מקצה עד קצהו עם סכנות חיים ושאר אורחות החיים העסקים והשגרה.

"רואים במוחש שזה יד השם ממש", אמר הרבי. "אומרים שלא רואים בפועל את הנגיף. וזה כמו שאת המנהיג לבירה גם לא רואים, אבל המדענים בכלי המיקרוסקופ שלהם כן רואים. כך גם האמונה. גם לזה צריך כלים מיוחדים, שזה האמונה והתורה. בלי זה אי אפשר לראות את הבורא ית"ש. לכן מסיימים את התורה לעיני כל ישראל ר"ת כלי. רק מי שלומד את התורה הקדושה יש לו הכלי בו רואים את הבורא והמנהיג לבירה".

עוד הוסיף הרבי, "חייב כל יהודי לדעת שכל המתרחש הוא לא מקרה. כל אחד חייב להתבונן על עצמו על מה עשה ד' ככה. יש כאלו שאומרים סיבה זו או אחרת".

"את אחי אנוכי מבקש", פנה הרבי לחסידים. "למדנו רבות ממרן אבי השפע חיים זי"ע, שאמר בעתות שונים, בפרט במקרים של יד ה', לא להאשים כמו כאלו שחושבים על חילול שבת של אחרים או כל עבירה אחרת. כל אחד חייב לחפש בעצמו במה נחלש במצוות ובתורה ובתפילה ובן אדם לחבירו ולהסיק מה יכול לתקן לנפשו ולהוסיף מצוות וזכויות".

"המצב הביא שאנשים מבוהלים ולא רגועים. צריך להיזהר מאוד לא לאבד הסבלנות בבית. זה החוב שמוטל עלינו. בפרט שסגרו את הת"ת והישיבות. בנוסף לזה הזמן של ערב פסח. חייבים לקבל כל אחד על עצמו להיות בשמחה וברגיעות. לנצל את המצב ולתת יותר זמן מהרגיל לילדים ולבנות.

"זה חשוב מאוד", הדגיש הרבי והוסיף, "המסירות נפש שיש לקראת פסח והניקיונות היא כידוע בכל בית יהודי, אבל חובה לדעת כי פסח לא מיועד לחדש את הבית ולהגזים בניקיונות אבק... מן הדין מספיק ביטול בעלמא שעושים בערב פסח. העיקר יש להיזהר בימים אלו הוא מיצר הרע, שמכניס מתח אדיר בבית וגורם לכעס.

צריך לדעת ולזכור: רגע אחד של כעס הוא יותר מחמץ גמור. עיקר ההכנות לפסח זה "והגדת לבנך". לשמור אותם מהרחוב הפרוץ והניסיונות שיש. זה הכי חשוב בהכנות. זה מה שמבקשים מאיתנו. להיות בבית ורגועים ובשמחה. "אל יתן המשחית לבוא אל בתיכם", זה יצר הרע שמביא כעס לתוך הבית. לא להחמיר מה שלא צריך ולא להקל מה שלא צריך".

כאן עבר הרבי לדברי הדרכה לימים אלו, "אברכי כולל, הבחורים והילדים, שהיות שאין סדר מסודר יש להקפיד יותר ללימוד עצמי. ובעיקר מי שיכול שילמד עם אחים, בנים והורים וכד'. לדרבן הבנות הגדולות בבית לסייע ולגמול חסד לאחרים, להשריש הביטחון בד' שזה מביא הרבה הצלה בימים הטרופים".

כן עורר הרבי בחורים וילדים שצריכים לשמור יותר על כיבוד אב ואם, שזה מעיקרי הדת ולמען יאריכון ימיך. חייבים מהתורה לשמור על כל ההוראות. השטן מקטרג בשעת הסכנה. אסור לזלזל בהוראות. זה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. כמו שמחללים שבת על ספק חולה, כך צריך להיזהר לא להגיע לספק שאולי בעטיי יחלה חולה אחר.. לצעיר בימים אסור לחשוב שזה לא יכול להזיק לו, כי חלילה אם יזיק לאחרים או למבוגרים - בשמיים יודעים שהוא גרם לזה.

בסיום הדברים קרא הרבי  להוסיף פרקי תהילים כל יום אחרי התפילה וכן ללמוד הלכות קרבן פסח. 

קורונה חסידות צאנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד