ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מה שהבהלה גורמת

הבעל שאג על אשתו: את רוצה שנמות מקורונה?

כתוצאה ממגפת הקורונה השם ישמרנו, כבר מזה כשבועיים אני מקבל מבול של טלפונים של אנשים שנמצאים בחרדה • אנשים נכנסים לסרטים ולמחשבות. "תשמע, זה לא פחד דמיוני זה אמיתי", אמרו לי אנשים. "תראה מה קורה באיטליה, תראה מה קורה בספרד, תראה מה קורה בסין. אני מרגיש שאני משתגע מפחד" | טורו השבועי של המטפל הרגש מרדכי רוט

הבעל שאג על אשתו: את רוצה שנמות מקורונה?
שטיפת ידיים צילום: unsplash

קיבלתי השבוע טלפון בהול, על הקו הייתה אישה: "תקשיב", היא אמרה. "בעלי הוא איש טוב ומקסים, מקשיב ועוזר, בקיצור הוא פשוט בעל טוב. אבל השבוע משהו קרה, שלא קרה בכל עשר שנות הנישואין שלנו. השבוע הייתה הפעם הראשונה שהוא התחיל לצעוק עליי מספר פעמים, שפשוט נבהלתי ואמרתי לעצמי 'מה! זה בעלי?".

"מה היה"? שאלתי.

וכך סיפרה האישה:

"בעלי מאוד אוהב חדשות, הוא חייב להיות מעודכן בכל מה שקורה בפוליטיקה ושאר ירקות. הוא שומע לפחות פעמיים ביום חדשות, שומע קו הסקופים וכו'.

"השבוע בשובי מהעבודה, כמדי יום ביומו התחלתי להכין את האוכל לארוחת הצהריים וכנראה שכחתי לשטוף את ידיי. פתאום בעלי התחיל לצעוק: 'מה את רוצה שנמות ח"ו מהקורונה? את חייבת לחטא את הידיים שלך עם אלכוהול לפני שאת נוגעת באוכל! לא ראית שקניתי בבוקר אלכוג'ל? את לא אחראית, מה עובר עלייך?!".

"אנחנו כבר נשואים עשר שנים וזו הפעם הראשונה שבעלי מרים את קולו עליי ועוד בצורה כזו", מספרת האישה.

"אני רואה שהוא נכנס ללחץ מטורף בגלל הקורונה. הוא מקבל כל הזמן הודעות על מצב הקורונה בארץ ובעולם והוא מדבר שצריך להיזהר והמצב לא פשוט וזה מסוכן ומפחיד. ומה יהיה, ומה יהיה, ומה יקרה".

"כאשר הוא שומע שמצאו עוד חולה בקורונה אז הוא נכנס עוד יותר ללחץ, וכמובן שהוא רץ לעשות קניות - הוא אמר שהוא חייב למלא את המזווה, כי לכי תדעי מה יקרה פה עוד יומיים - בסכום של למעלה מארבע אלף שקל כדי שיהיה בבית. אני לא אספר לך כמה חבילות טישו הוא קנה".

"בעלי לא חרדתי", מספרת הרעייה, "אבל משהו מהקורונה כנראה השפיע עליו, מה אני אעשה?".

הייתה לי שיחה עם אותו אדם, והדבר הראשון שאמרתי לו שהוא צריך להתנזר מכל המידע שמציף אותו ומפחיד אותו מהתקשורת לכל סוגיה, שהנה סוף העולם מגיע, ופשוט לא להתעסק בזה. לא לדבר על זה.

אנחנו בוחרים מה ייכנס פנימה למוח שלנו ומה לא.

כותב השורות, מרדכי רוט

נתתי לו לבצע תרגילי הרפיה כדי להירגע, ובמיוחד את תרגיל הכיווץ וההרפיה של אדמונד ג'ייקובסון. וברוך השם הוא נרגע.

למה אני מספר את זה.

כתוצאה ממגפת הקורונה השם ישמרנו, כבר מזה כשבועיים אני מקבל מבול של טלפונים של אנשים שנמצאים בחרדה.

אנשים נכנסים לסרטים ולמחשבות. "תשמע, זה לא פחד דמיוני זה אמיתי", אמרו לי אנשים. "תראה מה קורה באיטליה, תראה מה קורה בספרד, תראה מה קורה בסין. אני מרגיש שאני משתגע מפחד".

אחד מספר שכבר שורפות לו הידיים מרוב האלכוהול ג'ל שהוא שם. אחד סיפר לי שהוא קנה אלכוהול 99 אחוז, "זה הכי בטוח", הוא אמר לי. ואחד סיפר לי שהוא לא נוגע בילדים מזה מספר ימים מהפחד.

ההתעסקות, השמיעה והדיבור על הקורונה מגבירה ומעצימה את החרדה מפניה.

כמובן שצריך, לא רק שצריך פשוט חייבים, לשמור על ההוראות. אבל לא להקשיב כל שנייה לחדשות ולפרסומים הצצים כל רגע ורגע בכמה עלה מספר החולים וכו' כי זה רק מכניס לחרדה. רק צריך לשמור על עצמינו לעשות השתדלות ולשמור כפי הוראות משרד הבריאות ולתת להשם יתברך לשמור עלינו.

אני באופן אישי משתדל בכלל למעט לא לדבר על הנושא הזה, האם זה יעזור לי הבחישה האובססיבית הזו? אני משתדל לשמוע להוראות משרד הבריאות ולכללים להתפלל להשם יתברך וזהו, האם יש לי יכולת להשפיע פה משהו חוץ מתפילה?!

אבל כאשר נעשית ההתעסקות, השמיעה והדיבור באופן כפייתי וחרדתי זה כבר משהו אחר וזה רק מגביר את החרדה.

הרבה מן החרדות בנויות על משהו אמיתי אבל קטן, ואנחנו מנפחים את זה לרמות מטורפות. גם אדם שמפחד מטיסות הרי יש סיכוי שהמטוס ייפול הרי זה כבר קרה לא פעם ולא פעמיים שמטוס נפל עם כל נוסעיו, אבל אנשים שאין להם את הפחד הזה אז הם בכלל לא חושבים על הכיוון אולי המטוס ייפול וכדומה. אבל אדם חרדתי יעצים את זה לממדים עצומים ויחיה את זה שהנה המטוס ממש נופל.

אתה לא יכול להסביר לאנשים שבסטטיסטיקה יותר מסוכן למות מתאונת דרכים ח"ו או למות ממחלות אחרות או מהרבה דברים הרבה יותר מאשר מהקורונה. אבל זה לא יעזור כאשר אדם נמצא בחרדה הוא לא בדיוק יבין את זה.

הרי בסוף בעזרת הבורא יתברך שמו הקורונה הזו תעבור מן העולם השאלה היא לאיזה פחדים הכנסנו את עצמינו, סיפור כמו הקורונה אדם שלא יודע לעשות לעצמו סטופ, בהחלט יכול להביא לידי הפרעות חרדה שונות.

ובעצם מי שיש לו אמונה חזקה ואמיתית בבורא כל העולם אין לו שום פחד משום קורונה ומשום דבר בעולם, לא מקורונה ולא מאף דבר אחר.

אדם שמאמין שהשם הוא עשה עושה ויעשה לכל המעשים ולכל חיידק יש כתובת והכול לטובה כי מאיתו לא תצא הרעה, אז הוא לא מפחד מכלום. הוא הולך עם ראש מורם ובעוצמה כי הוא בטוח באלוקיו, הוא יעשה את ההשתדלות מה שצריך לעשות כמו שהתורה עצמה מצווה: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

אבל לפחד?! ממי יש לפחד? אף אחד בעולם לא יכול לעשות לי כלום אם השם יתברך לא מחליט שכך יהיה. זהו בעצם מבחן אמיתי לכל יהודי המחשיב את עצמו כיהודי מאמין באלוקים השולט על הכול, כמה אני רגוע עכשיו? כמה אני שלו? האם אני יוצא מאיזון? מבחן אמונה קטן שיוכיח לנו כמה אנחנו יהודים דתיים אמיתיים. נשנן שוב ושוב יש מלך לעולם וכל מה שהוא עושה הכול לטובה נשאג את זה בשאגה פנימית עד שיכנס לליבנו. השם הראה לכל העולם שיש אחד ששולט על כל העולם. הרבה אנשי עסקים הפסידו הרבה מאוד כסף בגלל התפרצות המגפה, אנשים שיצאו לחופשה ללא תשלום לחוצים איך יהיה להם כסף. פעם שאלתי מישהו איך אתה בטוח שהלב שלך יפעל גם בעוד דקה? אני מכיר אנשים שהלב שלהם הפסיק לפעול פתאום! אותו אלוקים שעושה שידפוק לך הלב ייתן לך בעזה"ש גם את הכסף.

נאמר במשלי פרק יח פסוק יד

רוּחַ אִישׁ יְכַלְכֵּל מַחֲלֵהוּ וְרוּחַ נְכֵאָה מִי יִשָּׂאֶנָּה.

וכתב שם רש"י: רוח איש - רוח גבר שהוא איש גיבור ואינו נותן דאגה בלבו ומקבל כל הבא עליו בשמחה ובחיבה.

יכלכל מחלהו - אין כוחו סר מעליו.

וכן כתב שם הגאון מווילנא וז"ל: "כשהאיש תמיד בשמחה הוא יכלכל מחלהו. אף שתבוא עליו מחלה חס ושלום, הוא יכלכל מחלהו, בשמחתו יבטלנה. אבל מי שיש לו רוח נכאה, והוא עיצבון, מי ישאנה מי יכול לישא את זאת".

שנזכה תמיד להיות בשמחה וזה הפתרון לכל המחלות, ננצל את הימים האלו לחוות ביחד את הקן המשפחתי, בכיף בסבלנות ובחמימות.

בברכת בריאות איתנה לכל יהודי ויהודי באשר הוא.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים.

 לתגובות: [email protected]

קורונה שלום בית מרדכי רוט קווי נייעס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד