י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
משבר הקורונה משפיע לטובה

סקר מנדטים: הליכוד מתחזק; גוש הימין -62

נראה שמשבר הקורונה משפיע היטב על הפוליטיקה ומיטיב עם גוש הימין. כך עולה מסקר מנדטים שערך מכון הסקרים 'דיירקט פולס' ומתפרסם היום | הליכוד מגיע למספר שיא של 40 מושבים בכנסת | הסקר מעיד כי עתידו של גנץ מגיע לרגעי הכרעה

סקר מנדטים: הליכוד מתחזק; גוש הימין -62
בנימין נתניהו/בני גנץ צילום: יונתן זינדל/גרשון אלינסון, פלאש 90

שלושה שבועות בלבד מאז סיום מערכת הבחירות ותחילת המלחמה במשבר הקורונה בישראל - שתי מגמות מרכזיות לסוף השבוע הקשוח הזה, עולות מסקר 'דיירקט פולס' שמתפרסם היום (שישי): נתניהו והליכוד מתייצבים על קידומת 40. וגם; בני גנץ מתקרב לרגעי ההכרעה על עתידו הפוליטי.

על פי הסקר; אילו הבחירות היו נערכות היום הרי ש'הליכוד' היה זוכה ל-40 מושבים בכנסת, 'כחול לבן' עם 30, הרשימה המשותפת נשארת על 15, ש"ס יורדת ל-8, 'יהדות התורה' שומרת על כוחה - 7, 'ימינה' מתחזקת ל-7, ישראל ביתנו שומרת על כוחה עם 7 מושבים, העבודה-מרצ נשארת על 6 מושבים, ואילו 'גשר' של אורלי לוי לא עוברת את אחוז החסימה ומקבלת רק 0.41% מכלל המצביעים, כך גם 'עוצמה יהודית' שמקבלת בסקר 0.30%.

מן הסקר עולה כי גוש הימין-חרדים משיג לראשונה מזה שנה - רוב בכנסת עם מספר שיא של 62 מושבים בכנסת. לעומת גוש השמאל-ערבים שמקבל 58 מושבים.

מנהל המחקר ב'דיירקט פולס' שלמה פילבר מנתח את נתוני הסקר ואומר כי "בפחות מחודש ימים, גנץ שרף את האשראי שקיבל לפני כשנה וחצי מכמעט ששה מנדטים של הימין".

לדבריו: "סקר מנדטים שלישי ברציפות שלנו בעשרת הימים האחרונים, מראה על התייצבות המגמה, כאשר כחול לבן מאבדת לליכוד ארבעה מנדטים מכוחה. חזרנו במנהרת הזמן לסקר שערכנו במסגרת 'חידת גנץ' עבור העיתון 'מקור ראשון', אי שם ביולי 2018, כשגנץ עוד לא קפץ למים העכורים והיה התקווה הלבנה של הפוליטיקה הישראלית".

פילבר מזכיר כי גנץ "הביא איתו נדוניה שעד אז אף מועמד של השמאל לא הצליח להביא כמעט שני עשורים: לגיטימציה ותמיכה של יותר מחמישה מנדטים בימין שהאמינו כי דעותיו ימניות מספיק".

הנה מה שחשב עליו הציבור אז:

"פחות מחצי שנה לאחר הסקר הזה, קיבל גנץ את הובלת הגוש ודחק את לפיד, גבאי, לבני ואחרים הרחק לאחור".

"המחיר לשמירת היתרון בא לידי ביטוי באסטרטגיית העמימות, ובוחרי השמאל זרמו איתו. איש לא תיאר אז, שהעמימות הזו תצטרך לצלוח שלוש מערכות בחירות, את חוק הלאום, חוק הגיוס ודיל המאה".

עם זאת טוען מנהל המחקר כי "לפני חודש עלה גנץ על המוקש הפוליטי הראשון שלו. הוא נקלע למארב שבו היה צריך להכריע: טיבי או ביבי. בוחריו, ברובם המכריע משמאל כמו רוב חברי מפלגתו, כבר הריחו את החלפת שלטון הימין - ומשכו אותו להכריע בעד טיבי. זה היה גשר אחד רחוק מידי עבור אותם חמשת המנדטים שקיבל מהימין הרך - ואלו החליטו לחזור הביתה".

פילבר מנתח ואומר כי "כפי שזה נראה כרגע, גנץ מבין שאיבד את היתרון האסטרטגי שהיה לו. אם לא יחתוך הפסדים ויחתום על רוטציה - לא גנץ, וכנראה אף מועמד אחר מחברי הקוקפיט, יצליחו לרכוש שוב את אמונם של אותם חמשת המנדטים מהימין".

"הפעם הרביעית בקלפי תהיה דומה יותר לתוצאות הבחירות של 2015, שקמה כממשלת ימין ללא ליברמן, מאשר הסבבים שראינו ב- 2019. ימים לא רבים יגידו".

הסקר נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון בעלי Direct Polls LTD, בתאריך ה- 19 במרץ 2020 בשעות הצהריים, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 602 נדגמים מאוכלוסייה הבוגרת (18+) בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.1%+- בהסתברות של 95%. 

מכון הסקרים דיירקט פולס שלמה פילבר סקר מנדטים תנועת הליכוד מפלגת כחול לבן בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד