ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
התפשטות הנגיף

המומחה מסביר: האם אפשר להידבק פעמיים בקורונה?

אחת השאלות המסקרנות בנוגע לנגיף הקורונה שמפאת הזמן הקצר בו הקהילה המדעית עסוקה בו, לא קיבל מענה ראוי, היא האם ניתן להידבק פעמיים בנגיף הקורונה, או שהגוף מפתח נוגדנים נגדו?

המומחה מסביר: האם אפשר להידבק פעמיים בקורונה?
מתנדב מד"א בעידן הקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההתמודדות עם נגיף הקורונה נחתה עלינו כרעם ביום בהיר, מה שמשאיר אותנו עם הרבה מאוד שאלות שאינן פתורות.

המומחים בעולם יודעים לנבא כי מרבית בני האדם יידבקו בנגיף הקורונה. אם לא כעת, אז בחורף הבא.

אנחנו יודעים מה צריך לעשות כדי להימנע מהידבקות, ואנחנו גם ערים לסטטיסטיקות ולנתונים שמראים על אחוזי התחלואה ואחוזי התמותה, אך מה שאנחנו לא יודעים הוא האם לאחר שאדם חלה בנגיף הקורונה ונרפא, הוא יכול להידבק שוב, או שגופו פיתח חיסוניות לנגיף?

ד"ר עידן גורן מסביר באתר 'וואלה', כי עד כה ברחבי העולם (אך בעיקר בסין) כ-80 אלף איש החלימו מזיהום בנגיף ה-SARS-CoV-2. אומנם מדובר בנתון מרגיע במידה, משום שהוא מראה שרוב בני האדם מצליחים להתגבר על המחלה, אולם זה עדיין לא מבטיח כי מי שנדבק בנגיף הקורונה לא נמצא בסיכון להידבק מחדש. לפחות לפי מה שידוע לנו כיום.

האם אדם שנדבק בקורונה מפתח נוגדנים נגדו?

עקרונית כן. כאשר הגוף נדבק בנגיף, מערכת החיסון מייצרת נוגדנים כנגד רכיבים מסויימים שלו. תת קבוצה של נוגדנים אלה, יכולה לחסום פעילות קריטית במעגל החיים של הנגיף (למשל ייצור חלבונים חשובים, או יכולת להדביק תאים) ובכך להוביל לניטרול של פעילות הנגיף.

אבל לא כל הנוגדנים מנטרלים. נוגדנים שלא מנטרלים, הם נוגדנים שנקשרים באופן ספציפי לחלקיקי הנגיף, אך אינם מנטרלים את יכולתו לגרום למחלה. רק הנוגדנים המנטרלים מגנים על הגוף המחוסן מפני הידבקות במחלה ומונעים את העברתה הלאה.

ד"ר גורן מספר, כי לפי הנתונים שמגיעים בעיקר מסין נראה כי אנשים שנדבקו בנגיף מפתחים נוגדן מנטרל, כלומר, נוגדן שמגן על הגוף מפני הדבקה חוזרת מפני הנגיף. נוסף לכך, משפחת נגיפי הקורונה אינה חדשה לעולם הרפואי, הם קיימים זמן רב ויש בהם מינים רבים שפוגעים לא רק בבני אדם. וממה שידוע לעת עתה על נגיפי קורונה אחרים, נראה כי הדבקה הופכת את הגוף לחסין.

אך ד"ר גורן מבהיר כי, החשש העיקרי הוא מהעובדה שאין עדיין די מידע על הנגיף הנוכחי, ולכן גם כאשר ישנה הגנה מפניו לא ברור כמה זמן היא נמשכת. נתונים שנאספו בסין על ילדים מראים כי החסינות נשמרת לפחות לטווח קצר. עם זאת, משך ההגנה מפני זיהום נגיפי תלוי בגורמים שונים, חלקם קשורים לגוף עצמו (האנשים שנדבקו או חוסנו) וחלקם קשורים לנגיף. גיל ומצב התפקוד של מערכת החיסון יכולים להשפיע על יכולת הגוף לייצר ולשמר נוגדנים.

חשש נוסף הוא שכפי שנגיף השפעת יכול להשתנות, גם הנגיף הזה עלול להשתנות (תיאורטית), באופן שבו הנוגדנים המנטרלים לא יהיו אפקטיביים כבר כנגד ה"גרסה" החדשה של הנגיף.

בשורה התחתונה מסביר ד"ר גורן, כי התגובה החיסונית לנגיף הקורונה החדש עדיין לא מובנת במלואה. למרות שהנתונים מהנגיף הדומה MERS-CoV יצר הגנה ארוכת טווח אצל אלה שחלו בו והבריאו, עדיין לא ידוע אם תישמר הגנה דומה נגד נגיף ה-SARS-CoV-2 ולכן יש צורך במחקרים נוספים בכדי להבין האם יתכן שאדם יכול להידבק פעמיים בנגיף.

 

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד