י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מכת מדינה

בד"צ ביתר: התשלום על גנים פרטיים ישולם באופן חלקי

על רקע השאלות הרבות שעלו בעקבות התפשטות הנגיף כדוגמת חתונות שבוטלו, השכרת דירות לפסח והשאלה של תשלום גני הילדים - הוציאו בבית הדין של ביתר שורת הוראות הלכתיות 

בד"צ ביתר: התשלום על גנים פרטיים ישולם באופן חלקי
ישיבת בד"ץ ביתר צילום: באדיבות המצלם

בהתייחסות הלכתית ראשונה לנושאים ההלכתיים הרבים שנוצרו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, מפרסם בית הדין ביתר עילית של הגאון רבי צבי ברוורמן ראב"ד ביתר, שורה של הוראות בשאלות שמגיעות לבית דין בימים אלו.

במכתבם מקדימים הדיינים כי מציאות זו מוזכרת כבר במקורות ההלכתיים בחושן משפט, מצב שבו הצדדים אינם יכולים להמשיך בהתחייבותם עקב 'מכת מדינה'.

בפסק הדין כותבים הרבנים, שלמרות שיש בזה מחלוקת הפוסקים, דבר שנותן כח למי שמחזיק בכסף להיות 'מוחזק', ולומר שסובר כשיטות שפוסקות כמוהו, הרי שבית הדין מפרסם את הדרך הנכונה לנהוג בזה. 

על פי הצעת בית הדין, שמתבססת על סיפור דומה שהיה בזמן ה'חתם סופר', שבו הכריע שמכיון שיש בדבר מחלוקת הפוסקים יש לפשר. הדיינים מציעים כפשרה כי הגנים הפרטיים אשר היו אמורים לפעול גם בימים הראשונים של חודש ניסן, ישלמו ההורים רק עד סוף חודש אדר, אך לא ישלמו על ימי העובדה שהיו אמורים להיות בתחילת ניסן.

אומנם במקרה שהגן עובד באופן רשמי, ומפעיל הגן מקבל דמי אבטלה, דעת בית הדין שאין על ההורים לשלם כלל.

עוד מתייחס בית הדין, למקרים רבים של אנשים ששכרו דירות לפסח, או עבור חתונה שהתבטלה, ובאים לפני בית הדין לשאול האם חייבים לשלם את השכירות בכל מקרה. במקרה זה הפסק הינו כי השוכר פטור מלשלם מכיון שנאנס, אך תשלומים ומקדמות שכבר שולמו, אין המשכיר צריך להחזיר.

בית הדין מוסיף, כי לאחר פסח יוקם הרכב מיוחד לדון בכל השאלות המיוחדות שיתעוררו, ובעיקר בנוגע לאולמות שמחה וקייטרינג, שבהם יש לדון בכל הסכם לגופו. 

ביתר עילית בית הדין הרב צבי ברוורמן קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד