י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ההתפטרות הדרמטית

אדלשטיין: "אותי לא צריך ללמד מהי דמוקרטיה"

הצעד של אדלשטיין ייזכר לשנים רבות: בראיון בלעדי לכתב המדיני של "ישראל היום"-אריאל כהנא הוא מזהיר: "מינוי שלא בהסכמה יביא לבחירות"

אדלשטיין: "אותי לא צריך ללמד מהי דמוקרטיה"
אדלשטיין על כס יו"ר הכנסת במליאה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בסוף היום שבו קיבל את אחת ההחלטות הגורליות בתולדותיו שלו ובתולדות המדינה, יולי אדלשטיין ידע אמש להסביר על מה ולמה יצא למלחמה.

בראיון ל"ישראל היום" הוא שוטח את הנימוקים שהובילו אותו לא לציית להנחיית בג"ץ לכנס את מליאת הכנסת על מנת לבחור לו מחליף: "זה שקר שלצערי הגיע לאנשים רבים במדינה. ביום רביעי בשבוע שעבר לא רק שלא סגרתי את הכנסת אלא הארכתי באופן מלאכותי את הדיון במליאה. רק אחר הצהריים, כשסגרתי את המליאה, מייד הודעתי שהיא תיפתח שוב ביום שני. כואב לי כלפי האזרחים שישבו בבית ושמעו חברי כנסת, משפטנים ופרשנים מסבירים להם שהיו"ר סגר את כנסת, דבר שלא היה ולא נברא".

לשאלה האם בהודעת ההתפטרות שלו, אדלשטיין למעשה מסרב לציית להנחיה של בג"ץ והאם זו לא אנרכיה, ענה: "אין ספק שהצעד שלי תקדימי, אבל כל מה שקורה תקדימי. בג"ץ השתלט מזמן על הרשות המבצעת, וזה ברור. עכשיו יש גם ניסיון השתלטות על הרשות המחוקקת ועל הפרוצדורה שלה".

"אלה דברים שלא נראו מעולם. 24 שנים אני במערכת הפוליטית, מהן שבע שנים כיו"ר הכנסת, סירבתי לכל מעורבות של בג"ץ בהחלטות פוליטיות, וכך עשיתי גם בפעם הזו. נכון שזו הפעם הראשונה שמישהו אמר להם 'לא', אבל עשיתי את הפעולה הזו כיו"ר הכנסת, וכמי ששומר על מעמדה ועצמאותה של הכנסת, ולא כאדם פרטי. מה שאני עשיתי לא אומר שעכשיו כל אזרח יוכל לומר 'לא' להחלטה שיפוטית".

"זו לא עבירת תנועה. נהגתי כאן כמבוגר האחראי, על פי המורשת של מנחם בגין 'לא תהיה מלחמת אחים'. לא לקחתי את האירוע לקצה אלא התפטרתי. אי אפשר להכריח אותי לעשות דברים שבעיניי מסוכנים לדמוקרטיה ומנוגדים לצו מצפוני. אני מקווה שאת הזכות הזו, להתפטר מסיבות מצפוניות, בג"ץ עוד ייתן לי".

בנוסף, נשאל כל כך שלגוש מרכז שמאל-ערבים יש להם 61 ח"כים, כיצד ייתכן שכיו"ר הכנסת הוא אינו מאפשר לרוב לדון ולהצביע והוא השיב: "לכנסת יש כללי עבודה, יש חוק ויש תקנון. אתה יודע כמה פעמים אני בלמתי את הרוב של הממשלות האחרונות, של המפלגה שלי, כשהן רצו לדרוס את המיעוט?! אני פעלתי לפי הכללים והשופטים לא הציגו אף טיעון משפטי שסותר זאת.

"הם נהגו בחוסר כבוד בכנסת ובמוסד יו"ר הכנסת. הם לא קראו את חוות הדעת של עורכי הדין שייצגו אותי כש־25 דקות לאחר שהוגשה כבר הוציאו החלטה שהיתה מוכנה מראש. אני חושב שהשופטים צריכים לשאול את עצמם איך קרה שאדם כמוני, שלא צריך ללמד אותו מהי דמוקרטיה, שמעולם לא יצא נגד בג"ץ ושכל השנים כיבד את בית המשפט, מוצא את עצמו נדחק לקיר עד שהוא צריך לעשות כזה מעשה".

בנוסף, בראיון מתייחס אדלשטיין גם ליתר הטענות שעלו נגדו. הוא מגלה כי ראש הממשלה נתניהו לא ידע מראש על ההתפטרות ומזהיר כי מינוי יו"ר כנסת שלא בהסכמה עם הליכוד יביא לבחירות רביעיות.

יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד