י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
משבח את המהלך

בן כספית: "בעוד שנה וחצי נדע את גורלו של בני גנץ"

העיתונאי ושדרן '103fm' בן כספית התייחס למהלכו של בני גנץ ואמר כי "הפעם נראה לי שנתניהו לא יוכל להפר את הבטחתו" | הוא נותן ציון לשבח: "החלטה מאוד קשה מהסוג שהוא לא אוהב לקבל. מגיע לו שאפו על עצם ההחלטה, כי גנץ הוא לא מכונת החלטות, הוא מכונת התלבטויות בדרך כלל"

בן כספית: "בעוד שנה וחצי נדע את גורלו של בני גנץ"
בן כספית צילום: מתוך שידורי ערוץ 12

טלטלה נרשמה בסוף השבוע שעבר בגזרה הפוליטית הסוערת: לאחר המשא ומתן של כחול לבן עם הליכוד על ממשלת חירום, יו"ר המפלגה בני גנץ נבחר לתפקיד יו"ר הכנסת חרף התנגדות יש עתיד ותל"ם, מה שהוביל לפירוקה של המפלגה. בהמשך הערב, בכירי כחול לבן לשעבר יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון אף הביעו ביקורת חריפה נגד גנץ, וטענו כי גנץ נכנע לכניסה לממשלה וזנח את עקרונות המפלגה. העיתונאי ושדרן '103fm' בן כספית ('מעריב', 'אל מוניטור') שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103FM והגיב לתהפוכות הפוליטיות חסרות התקדים. 

בפתח השיחה טען כספית כי מהלכו של יו"ר חוסן לישראל בני גנץ לא כל כך הפתיע אותו. "העסק הזה ריחף באוויר בשבועות האחרונים מאז הבחירות", אמר והוסיף: "גנץ קיבל יד קלפים רעה בניגוד לבחירות שעברו. עדיין היה לו רוב בכנסת, אבל רוב וקוץ בו, כי שני העריקים מהמפלגה שלו, לא אפשרו לו להקים ממשלה עם המשותפת. ברגע שהאופציה הזו ירדה, והיא ירדה, הוא בסוף היה צריך להחליט בין בחירות רביעיות לבין כניסה לממשלת נתניהו. מה שהוא עשה אתמול, כמו שאתה אומר, הוא קיבל החלטה".

לדברי כספית זו הייתה ההחלטה השנייה הגדולה בחייו של גנץ, אחרי הקמת חוסן לישראל, וטען: "הוויכוח בינו לבין יאיר לפיד ובוגי יעלון - ששניהם רצו להמשיך את הלחץ על נתניהו, זאת אומרת לבחור את מאיר כהן יו"ר הכנסת, להניח את חוקי נתניהו על השולחן ולקוות לשבור את נתניהו כך - ובני גנץ אמר, 'זה מספיק'. הקורונה מאוד הלחיצה אותו, ההצעה של נתניהו נתנה לו ממשלה פריטטית, והחליט לחתוך. גורלו של המהלך הזה ושל בני גנץ ייודעו לנו בעוד שנה וחצי בדיוק, לפני זה, זה הכול ספקולציות".

האם הוא עשה הימור נכון? זו בעצם שאלת השאלות עכשיו.

"תיק כבד שאתה מטיל עליי. אני קודם כל מאמין גדול בסטטיסטיקה. נכון שידיעה שהכותרת שלה, 'אדם טבע למוות בנהר שהגובה הממוצע של מימיו הוא 80 ס"מ יכולה להיות נכונה', אבל במקרה של נתניהו, אם גנץ יבדוק בבית הקברות של קברי האחים הפוליטיים של אנשים שהלכו לעסקאות דומות עם נתניהו, הוא יגלה שם את הגופות הפוליטיות המרקיבות של שאול מופז ושל ציפי לבני ושל מי לא, אנשים שעשו כל מיני דילים, ושל בוז'י הרצוג ששנתיים ניהל משא ומתן עם נתניהו".

כנראה שהפעם הוא השתכנע שנתניהו רציני והוא לא יזרוק אותו.

"גם הקודמים שהזכרתי השתכנעו שנתניהו רציני ולא יזרוק אותם. הפעם יש לו תוסף, יש לו יותר סיכוי לגמור יותר טוב מהשלישייה שהוזכרה כאן קודם. הסיכוי הטוב שלו נובע מ-2 אלמנטים. 1. לנתניהו של היום יש כתב אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים, מה שלא היה לו קודם והמשפט בעצם החל, אמנם רשמית לא, אבל כתב האישום הוגש. אני לא רואה שום פרוצדורה שמבטלת את הדבר הזה. הדבר השני זו אותה פלטפורמה שנבנתה כבר בסיבוב הקודם. במהלך ההצבעה על הקמת הממשלה, מה שיעשו זה שיעבירו חוק שנקרא 'חוק הרוטציה', ובאותה הצבעה ראשונה שעומדת להתקיים עכשיו, הכול יסוכם, לא יהיו יותר הצבעות. בני גנץ אמור להישבע אמונים לראשות הממשלה כבר עכשיו. שניהם יישבעו אמונים, השבועה של גנץ תהיה לאוקטובר 2021. זאת אומרת, באותו תאריך נקוב, בעוד שנה וחצי נתניהו הופך להיות ממלא מקום ראש ממשלה, וגנץ הופך להיות ראש ממשלה אוטומטית".

נתניהו לא יקיים את הבטחתו לדעתך?

"אני לא יודע. אני לא מאמין לנתניהו ברמה עקרונית, כי אני מכיר אותו ועוקב אחריו כעיתונאי מ-1988, ולמרבה הטרגדיה, בגלל שהוא מפר בצורה סיטונאית את הבטחותיו, הוא משוכנע שהוא לא הפר אותן, אבל עכשיו הוא מבוצר ומאולץ. מה אומר לי מישהו ממקורבי נתניהו? כשאני אומר, 'אבל הוא משקר', הוא אומר לי 'נכון', 'אבל הוא מפר הבטחות', הוא אומר לי 'נכון', ולמה הוא עושה את כל זה? אני שואל אותו למה, הוא אומר לי, 'כי הוא יכול'". לטענת כספית, בתוך ההסכם מופיע סעיף נוסף שלפיו, מי שמפר את ההסכם, מפסיק אוטומטית להיות ראש ממשלה, ולדבריו בעקבות כך כנראה נתניהו לא יוכל להפר את ההסכם. עם זאת הוסיף: "אבל אנחנו עוד לא שם, נתניהו זה הודיני, לך תדע איזה פטנטים הוא ימצא כדי לרדת מהדבר הזה. נחכה ונראה".

אז לדעתך, שרה מבינה שיש תאריך שבו היא אמורה לעזוב את בלפור?

"כן, ולכן אני לא בטוח שאתה היית רוצה לבלות בבלפור בסוף השבוע הזה למשל, ולא רק בגלל שרה. אבל תשמע, קודם כל צריך להגיד כמה הדברים, המשא ומתן הקואליציוני הזה לא הסתיים, סוכמו הדברים העקרוניים ביניהם, זאת אומרת הדברים החשובים - השנה וחצי, השוויון הפריטטי, הביצור של כל התהליך וכל המודל בחקיקה בהצבעה אחת עכשיו, אין התחרטויות וכו', אבל עוד לא סוכם בדיוק מי יקבל מה, יש עוד ויכוח על תיק כזה או תיק אחר".

"בלי גבי אשכנזי המהלך הזה לא היה קורה"

בהמשך הסביר כספית על הכוחות הגדולים שלחצו על בני גנץ, להצטרף לעמדתם. "היה פה קרב אדירים בין שני צירים, דרעי-אשכנזי שמושכים את גנץ לכיוון אחדות ולפיד-ליברמן-יעלון שמושכים את גנץ לכיוון המשך לחץ על נתניהו וחוקי נתניהו", אמר, והוסיף: "הציר הראשון ניצח בקרב על ליבו של גנץ, וזה לא היה קל, וזה הוכרע בשנייה האחרונה".

בדברי הפתיחה שלי אמרתי, אחרי כל מה שחשבנו על גנץ מגיע לו שאפו על המהלך. אתה מצטרף אליי?

"כן, הוא קיבל הימור. אני עוקב אחרי פוליטיקאים כבר עשרות שנים, ואתה לפניי עוד, אנחנו מכירים את הציניות שלהם ואת זה שלפעמים המדינה חשובה פחות מהם ומשכנעים את עצמם, זה אגב אופייני לנתניהו, שטובתם היא טובת המדינה", אמר והוסיף: "אני בטוח שגנץ קיבל את המהלך בתחושה נקייה, שהוא עושה את הדבר הזה לטובת מדינת ישראל, פה אני נותן לו אישור, לפחות על אחריותי, מוחלט. ודבר נוסף, החלטה מאוד קשה מהסוג שהוא לא אוהב לקבל. מגיע לו שאפו על עצם ההחלטה, כי גנץ הוא לא מכונת החלטות, הוא מכונת התלבטויות בדרך כלל, אז הוא קיבל אותה, הוא לא היה מקבל אותה בלי אשכנזי".

לטענת כספית: "אני לא בטוח שאשכנזי צדק פה, אני כן בטוח שהוא פעל, לתחושתו, לטובת המדינה. בשיחות שלי איתו, הוא הסביר לי כבר בפעם הקודמת, כשנאנקנו עכשיו תחת הטרלול הלא ייאמן, הבלתי נתפס והאין סופי, של כל מערכת הבוטים של נתניהו נגד מערכת המשפט, אשכנזי אמר לי 'אדוני, מתווה הנשיא - אוחנה לא היה שר משפטים, בנט לא היה שר ביטחון, כל זה היה נחסך מאיתנו, ובני היה נכנס להיות ראש ממשלה בפסח. העיקר שאמרנו לא'. אז אשכנזי החליט כנראה לא להגיד לא פעמיים, ולא לעשות פעמיים את אותה שגיאה, לתפיסתו. אבל עדיין חייבים להזכיר, הצד השני, יש לו קייס. קודם כל צריך להגיד שאפו ענק ליאיר לפיד. היה לו קשה, הוא לא רמטכ"ל, וראינו בשנים האחרונות שהוא ממש לא נכנס לחליפת ראש הממשלה. לעומת זאת, באירוע הזה, שהוא דבק בעקרונותיו, מקיים את התחייבותו, לא ממצמץ, נשאר בחוץ, יהיה יו"ר אופוזיציה, משאיר איתו את יעלון - הוא עבר את בחינת ההסמכה, ויכול להיות שהוא הפך לאלטרנטיבה. מהלכים כאלה נבדקים בראי ההיסטוריה, בדיעבד, יכול להיות שהמנצח הגדול מהמהלך הזה בסוף יהיה בכלל יאיר לפיד, שיהפוך לאלטרנטיבה היחידה".

עריכה: אמיתי דואק, 103FM
בן כספית ניסים משעל בני גנץ בנימין נתניהו גבי אשכנזי רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד