י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הוראה חד משמעית

הגרב"ש דויטש: "לא לעשות שום חוכמות"

"אני מורה ומבקש לא לעשות שום חוכמות" אמר ראש הישיבה הגרב"ש הכהן דויטש, ממנהיגי הפלג הירושלמי לתלמידיו. את הדברים העביר בשידור חי מיוחד. הוא הורה כי יש חובה גמורה להישמע להוראות ויש להתפלל בבית בזמן הזה • 'בחדרי חרדים' עם דבריו המלאים

הגרב"ש דויטש: "לא לעשות שום חוכמות"
הגרב"ש דויטש צילום: פלאש 90

הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש מגדולי מנהיגי 'הפלג הירושלמי' של בני תורה מסר שיחה נוקבת שהועברה בשידור חי לתלמידים בארץ ובעולם. 

"אנחנו נמצאים במצב שאני לא זוכר שהיה כמוהו, לא זוכר, גם מבוגרים ממני לא זוכרים כזה מצב, ובכל מצב צריך לדעת מה הקב"ה רוצה מאיתנו, צריך לדעת הקב"ה מדבר לכלל וגם לכל יחיד ויחיד, הכל החשבון גם הצער האישי של כל אחד, ונביא כמה נקודות על חובתנו בעת הזו".

א. צריך לדעת לפני שמדברים כי מדובר בסכנת נפשות כפשוטו, לצערנו לא כולם מודעים לזה יש טבע בבן אדם לא לשמוע למה שאומרים לו, אבל מדובר כאן על סכנת נפשות נוראה הן מעצם המחלה הן מעצם הדבר שאם יש כל כך הרבה חולים שנמצאים בבתי חולים ואין לרופאים זמן לטפל בהם ועוד יותר עוד יותר ח"ו אין מספיק מכשירים גם מהסכנה הזאת לבד יכולים למות הרבה אנשים ח"ו, נמצאים במצב של סכנת נפשות אז המטרה שלנו היא להקדים את הרפואה למכה הזאת ולמנוע את המכה הזאת זה המצווה שלנו עכשיו למנוע את המכה, אם אדם מכניס את עצמו לסכנה של הידבקות ולגרום להדביק אחרים זה פיקוח נפש פשוטו כמשמעו הרי ברור שעל דברים כאלו היו מחללים שבת בלי שום ספק ,אז ממילא באמת ממש לשמור על כל הדברים ולא להתחכם.

רבי ישראל סלנטר אמר שהמצווה היחידה שמוטלת על אדם חולה שיש בו סכנה זה ו"נשמרתם מאוד לנפשותיכם" זה המצווה של עכשיו, מה עושה היצה"ר אז הוא פתאום משכנע אותו שיש עוד מצוה ועוד מצווה רק אל תקיים את המצווה הזאת של ו"נשמרתם מאוד לנפשותיכם". ידוע שר' ישראל כשהיה את מגפת ה"כולרה" אז הוא הלך לפני כל הציבור באמצע יום כיפור ועשה קידוש כדי שכולם ילכו לאכול כי הוא חשש שיש אנשים שלא יאכלו.

ולכן אני מורה ומבקש לא לעשות שום חוכמות! ולא פתאום להשתמש במילים של סגירת בתי כנסיות! לא סגרו את בית הכנסת ביקשו ודרשו מכולם תלכו ותתפללו בבית ותלמדו בבית וגם שם אפשר לעשות גם מצוות וגם תפילות וחייבים לקיים את זה.

ב. רבים שואלים מה תפקידנו בעת הזו, ויש לחלק לשני חלקים, א' המציאות שיש הסגר, וצריך להתפלל בבית אפשר לנצל לעליה, החזון איש כתב פעם אל אחד מתלמידיו כי מפעם לפעם כדאי להתפלל מנחה של שבת ביחידות, בכדי להגיע להשתפכות הנפש, ובוודאי שהמכתב היה נוגע לאותן התלמיד בפרטיות, אבל לעניינו כי כשצריכים להתפלל בבית ניתן לנצל את הזמן לעליה, לגדילה לעשות שטייגען בתפילה.

ג. יש עוד נקודה להיות מוכנים לפסח, בכל השנה מטבע הדברים עסוקים הרבה בהכנה הגשמית, השנה זו הזדמנות להכין כל אחד היכן שלבו חפץ, הרי כה מתוק ללמוד פרק ערבי פסחים עם הר"ן והראשונים, זה סדר אחר זה פסח אחר אפשר להשקיע בלימוד ההגדה ומפרשיה כל אחד היכן שלבו חפץ, אבל לנצל את הזמן לגדילה בתורה.

כמו כן זה זמן להשקיע בבית בבנים, לראות ולהשקיע בחינוכם, הרי עיקר המצווה היא של האב, וכאן יש הזדמנות כה מיוחדת, ובפרט כשמכינים לפסח בה נאמר והגדת לבנך, הרי יש כאן גם מציאות שנותנת הזדמנות חדשה לקיים מצוה דאורייתא.

ד. ועוד נקודה חשובה, לדעת ולהבדיל בין עיקר ובין טפל, יש עיקר שזה לנקות את הבית שלא יהיה חמץ, ויש טפל שזה ניקוי שנתי, כנ"ל לגבי חומרות, מה שנהוג בבית ודאי שיש להקפיד ולא להקל ראש ולהשתדל לשמר כל משפחה ומנהגיה, אבל מה שלא שייך להלכה ולמנהגים, אז זה טפל.

הרב ברוך שמואל דויטש הפלג הירושלמי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד