י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה היעד ואיך זה יעבוד בפועל?

האלוף ששולט בבני ברק עם תחזית קודרת: זה ייקח שבועות רבים

תושבי בני ברק שנמצאים כבר יומיים תחת סוג של גטו, שואלים את עצמם מתי כל זה יהיה מאחורינו, ובכן האיש השולט כיום בעיר בני ברק בפועל אינו איש בשורות הבוקר הזה | בראיון ל'ישראל היום' הוא פורס את התכניות והתחזיות ואומר כי המבצע יארך כמה שבועות ואולי יותר 

האלוף ששולט בבני ברק עם תחזית קודרת: זה ייקח שבועות רבים
שוטרים ומחסומים בכניסה לבני ברק צילום: דוברות המשטרה

"מנהלים כרגע קרב בלימה בבני ברק. וחייבים להגדיל משמעותית את מספר הבדיקות שאנחנו מבצעים בבני ברק", כך אומר ראש צוות החירום של בני ברק, ומי שמנהל בפועל את המשבר בעיר, אלוף במיל' רוני נומה, בראיון ליואב לימור ב'ישראל היום'. הוא מזהיר, כי "אם זה לא יקרה מיידית, נהיה במשבר חריף בהרבה".

נומה אמר כי "יש בעיר כ־1,000 חולים מאומתים, אבל להערכתי המספרים גבוהים הרבה יותר. גם מספר המבודדים גדול בהרבה מכפי שמדווח, בין השאר משום שהשיטות שבהן נעשות הבדיקות בארץ (בעיקר באמצעות הטלפון הסלולרי; י"ל) אינן רלוונטיות לעיר כמו בני ברק, שבה 50 אחוז מהתושבים לא מחזיקים טלפון מתקדם".

עוד אמר כי בני ברק נמצאת במשבר תפקודי חמור. "אנחנו מנסים לבנות כעת מערכת שתיתן לנו תמונת מצב טובה יותר על הנעשה בעיר מבחינת מצב הרפואה, הלוגיסטיקה והרווחה". כחלק מכך הונחו גורמי פיקוד העורף ואנשי המודיעין של אוגדה 98 לבנות תמונת מודיעין מדויקת על הנעשה בעיר. היעד, לדברי נומה, "הוא לדעת מה קורה בכל דירה בבני ברק".

כמו כן, ימונה גורם שיהיה אחראי לנעשה בכל רחוב, ובהמשך לכל בניין. "כל חייל יקבל 5-4 משפחות שאיתן הוא יהיה בקשר קבוע, ותפקידו יהיה לוודא שהן בסדר ולתת מענה לצרכים שלהן", אומר נומה. "התושבים בבני ברק מתחילים להבין שבאמת באנו לעזור להם. זה ייקח עוד יום־יומיים, אבל אני חושב שבאמצע השבוע הם כבר יסמכו עלינו לגמרי ויבינו שלא באנו לחנוק אותם או לשים אותם בגטו כמו שחלקם טענו, אלא לסייע".

החיילים אמנם ינועו ברחובות בני ברק במדים, אבל ללא נשק ועם אפודים וכובעים כתומים. "הם לא יעסקו בחוק וסדר אלא רק בסיוע", מבהיר נומה. "אני מודע ליתרונות ולחסרונות שיש לזה, אבל כרגע העיר במשבר ונדרש פתרון. זאת הצלת חיים לכל דבר".

נומה אומר כי מתנהל כעת בבני ברק קרב בלימה, שנועד למנוע הדבקה נרחבת בקורונה מחוץ לעיר. "אני מניח שהמדיניות הקיימת של הגבלות תנועה פנימה והחוצה מבני ברק יישמרו", הוא מסביר. "זה לא יימשך ימים או שבועות בודדים, ואני גם לא רואה את זה חוזר לשגרה אחרי פסח. זה ייקח שבועות רבים, אולי יותר. אולי במקומות אחרים זה ייקח פחות זמן, אבל לא בבני ברק".

למה?

"כי לא נוכל לעשות זאת לפני שכל אוכלוסיית העיר תיבדק, ונדע לומר מי חלה והבריא, כלומר שהוא משתייך לאותה אוכלוסייה חסינה שניתן לשחרר אותה לחזור לשגרה ולהתחיל להחזיר את העיר לפעילות. זה דורש להתחיל לבצע בדיקות סרולוגיות (בדיקות דם לגילוי נוגדנים) נרחבות. בינתיים זה לא קורה".

האלוף במיל' רוני נומה. צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

שר הביטחון דיבר על הוצאת כל האוכלוסייה המבוגרת שבסיכון מהעיר.

"יש הרבה רעיונות טובים, אבל הם לא ישימים. אם נוציא את כל האוכלוסייה המבוגרת למלון, ומספיק שאחד מהם יהיה חולה, נקבל מלון קורונה שלם. ואנחנו מדברים על ציבור שחלקו סיעודי או נזקק לצרכים מיוחדים, שיהיה קשה לטפל בו מחוץ לבית".

אז מה הפתרון?

"לעבוד מהר יותר. לבדוק, ולתת מענה. לנסות עד כמה שאפשר לבודד את המבוגרים בתוך הבתים, אבל העיקר הוא בדיקות. עוד ועוד בדיקות. אנחנו בפיגור גדול בעניין הזה".

הציבור משתף איתכם פעולה?

"אני מבין שהיו לא מעט קשיים בהתחלה, אבל מרגע שהרב קנייבסקי הבין את העניין ואמר דברים ברורים - התוצאות ניכרות בשטח. צריך להבין שהציבור הזה לא רואה את אותן החדשות כמונו, והוא זקוק להסברה מיוחדת, שכרוכה בלא מעט מורכבויות. אבל זאת גם אוכלוסייה ממושמעת מאוד, שמבצעת את ההנחיות שהיא מקבלת מרבנים ומרופאים, וכך אנחנו מנסים להשפיע עליהם".

מה חסר לכם?

"המערכת הממשלתית נרתמה, אבל יש לא מעט צווארי בקבוק. אגיד שוב ושוב שהבעיה העיקרית היא מספר הבדיקות המועט, שפשוט לא מתאים לאוכלוסייה במקום כמו בני ברק, כי אם בכל מקום קצב ההדבקה הוא בערך 3 אחוזים, פה הוא 6 אחוזים, כלומר קצב כפול של התפשטות המחלה, ולכן קריטי לבדוק מהר והרבה".

נומה מדבר על בעיות נוספות שנובעות בעיקר מהביורוקרטיה בתהליכים במגזר הממשלתי והציבורי. כך, המגע של החולה מתקיים עם הרופא שלו מקופת החולים, אבל כדי לקבל החלטה היכן יתבצע האשפוז - בבית חולים, בבית מלון או בביתו של החולה - נדרש אישור של דרגים גבוהים בהרבה. "זה לוקח לעיתים יממה, ולנו אין זמן בגלל סכנת ההדבקה. אנחנו זקוקים לתשובות מהירות בהרבה. צריך שכל הסמכויות יהיו כאן בשטח".

איך ייראה חג הפסח בבני ברק?

"היום ברור לנו שפורים היה זרז של הדבקה. אם האוכלוסייה לא תהיה ממושמעת, פסח עלול להיות מאיץ דומה. הרבנים מבינים את זה ומשתפים איתנו פעולה, למשל בקביעה איך יתקיימו הלכות החג. אני מקווה שהציבור ישתף פעולה".

החשש העיקרי של נומה הוא שהאוכלוסייה המבוגרת בעיר תשתתף בסדרי פסח ותיחשף למחלה. ממילא, הוא אומר, רבים בעיר לא מדווחים שהם חולים, מחשש שיוצאו מהבית לפני החג ויותירו את משפחתם לבד. כחלק מהמאמץ ההסברתי יחולקו היום עלונים לכל בית, שבהם יבהירו הרבנים לציבור את הצורך במילוי ההנחיות במלואן.

היתה הרבה ביקורת על האופן שבו התנהל הציבור החרדי בראשית המגיפה.

"זה לא הזמן לביקורת, גם אם חלקה מוצדקת. כרגע הדבר החשוב הוא להירתם ולעזור לאוכלוסייה הזאת". מהסיבה הזאת התנדב נומה - שהיה בעבר מפקד יחידת שלדג, מפקד חטיבת הנח"ל ואלוף פיקוד המרכז - למשימה. ביום שלישי הוא זומן לפגישה עם ראש העיר, אברהם רובינשטיין, שביקש ממנו להתגייס. בהתנדבות, כמובן. "כשראיתי את הפרצופים והבנתי את גודל המשבר, לא התלבטתי לרגע", הוא אומר. "אי אפשר היה שלא להיעתר לבקשה שלהם".

מדברים עכשיו על המשברים שבדרך - אלעד, מאה שערים בירושלים, טבריה, וגם ריכוזים ערביים ובדואיים. איך צריך לנהוג שם לדעתך?

"צריך לבנות מיידית חליפה ייעודית לכל מוקד פוטנציאלי. להבין מה לעשות, איך משפיעים על האוכלוסייה, מה המגבלות והצרכים. אי אפשר לטפל במקומות אלה בשטנצים הרגילים. צריך להביא להם יכולת אופרטיבית שעובדת בקצב הרבה יותר גבוה".

רוני נומה קורונה הסגר על בני ברק ישראל היום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד