כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
סומכים על האזרחים

נגד כל העולם: בשבדיה עסקים כמעט כרגיל

עסקים כרגיל: בעוד העולם כולו נאבק בנגיף באמצעות השבתה כמעט מוחלטת של המשק - ממשיכה ממשלת שבדיה את הפעלת המשק בארצה במצב של כמעט "עסקים כרגיל"

נגד כל העולם: בשבדיה עסקים כמעט כרגיל
כביש בשבדיה צילום: piax bay

שבדיה נגד כל העולם: בעוד העולם כולו נאבק בנגיף באמצעות השבתה כמעט מוחלטת של המשק ואיסור גורף על האזרחים לצאת למרחב הציבורי, ממשיכה ממשלת שבדיה את הפעלת המשק בארצה במצב של כמעט "עסקים כרגיל".

בתי הספר פועלים, המסעדות פתוחות, העסקים עובדים והתחבורה הציבורית פועלת כסדרה. אמנם הממשלה ביקשה מהאזרחים לא להתכנס מעל 50 אנשים, לשמור על ריחוק זה מזה והמבוגרים מעל גיל 70 נתבקשו להישאר בבתים, אבל בעוד בשאר העולם כולם מסתגרים, ממשלת שבדיה סומכת על אזרחיה.

ההתנהלות השבדית גררה ביקןרת רבה ברחבי העולם, וגם נשיא ארה"ב טראמפ תקף את ההחלטה, ברביעי שעבר בשידור חי ואמר: "השבדים פועלים רע מאד, הם קוראים לזה יצירת חסינות של העדר אבל האומה השבדית תסבול מכך קשות".

ההתקפה של טראמפ גררה באותו יום תגובה של שרת החוץ השבדית אן לינדה, שאמרה כי "אנחנו ממש לא פועלים על פי השיטה של חיסון עדר, אנחנו פשוט סומכים על הציבור שלנו שישמור על הכללים וייקח את האחריות על עצמו".

מי שעוד תומך במדיניות הזו הוא האפדמיולוג הראשי של המדינה אנדרס טגנל, שאמר בראיון: "אני חושב שאנחנו מסתדרים היטב. עד היום הפעילות שלנו הציגה תוצאות איכותיות ורשויות הבריאות שלנו מתמודדת היטב עם המגפה". המומחה הוסיף והגן על החלטת ממשלתו : "גם לסגירה כוללת יש משמעויות בריאותיות לא פשוטות. אם ילדים לא ילכו לבתי ספר חלקם מאד יסבלו בבית ואנשים גם לא יוכלו לעבוד".

מנגד ישנם קולות אחרים בשבדיה המותחים ביקורת על מהלכים אלו ואומרים כי מדיניות זאת היא קטלנית למדינה, חוקרים בשבדיה טוענים כי "המדיניות הזו תהרוג המון אנשים", כמו גם אנשי אקדמיה שבדיים ששלחו עצומת ענק עליה חתומים 2000 חוקרים לממשלה בשטוקולהום בדרישה לשינוי כולל של המדיניות.

אחת החותמות על העצומה היא החוקרת סיסליה סודרברג - נוקולר, חוקרת מחלות במכון הרפואי הנחשב מכון קרולינסקה שאומרת כי "אנחנו לא מנצחים בקרב הזה, זה מחריד, אנשים ממשיכים לצאת מהבית ומתערבבים צעירים ומבוגרים. בסטוקולהום המצב אבוד, אבל אני מקווה שנציל על ידי סגר את שאר המדינה".

טום בריטון, פרופסור לסטטיסטיקה מתמטית באוניברסיטת סטוקולהום סבור כי "בקצב הזה עד סוף החודש 40 אחוז מהציבור במדינה יידבק בנגיף. אני מנחש שהמצב כרגע הוא ש-10 אחוז כבר נגועים".

כך או כך בינתיים הנתונים של מספר החולים והחולים הקשים במדינה אכן לא שונים מהותית מהמדינות השכנות שלה ועדיין ארגון הבריאות העולמי וגם מומחים בשבדיה עצמה מודאגים שהמהלך הכמעט יחידני של המדינה יתפוצץ לה בפנים. דובר הWHO באירופה פרסם הודעה בה הוא מדרבן את שבדיה להעצים את הפעילות שלה, את אבטחת הקשישים ואת ההגבלות השונות.

קורונה שבדיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד