י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
על עכברים זה כבר הצליח

מחקר חדש: האם החיסון לקורונה יבוא מהגמלים?

החיסון לנגיף קורונה טמון בחיסון שנעשה על עכברים מפני נגיף ה'מארס'? מחקר שנערך באוניברסיטאות באיווה וג'ורגיה הצליח לחסן עכברים במנת חיסון אחת נגד מחלת המארס המזרח תיכונית הדומה מאד לקורונה

מחקר חדש: האם החיסון לקורונה יבוא מהגמלים?
גמלים במדבר. אילוסטרציה צילום: יניב נדב, פלאש 90

מחקר חדש שהתפרסם בודק אפשרות שהחיסון לנגיף קורונה טמון בחיסון שנעשה על עכברים מפני נגיף ה'מארס' כך ע"פ פרסום ב'ישראל היום'.

נגיף ה'מארס' עבר מוטציה ומופץ על ידי גמלים והתחיל בכלל כנגיף הצטננות רגיל. מאמר שפורסם בכתב העת mBio, מתאר מחקר שנערך באוניברסיטאות באיווה וג'ורגיה שהצליח לחסן עכברים במנת חיסון אחת נגד מחלת המארס המזרח תיכונית הדומה מאד לקורונה.

אותם עכברים עברו הינדוס גנטי כך שהתאים שלהם הנפגעים ממחלת המארס יהיו דומים לאלו של בני אדם. שיטת הטיפול שנבחנה הייתה הכנסה אל הגוף וירוס שאינו מסוכן לעכברים ולבני האדם, המשכפל את עצמו באותה שיטה שבה משכפל את עצמו וירוס המארס ובאותה שיטה שמשכפל את עצמו נגיף הקורונה.

כך הגוף למד לזהות את הסכנה בצורה מדורגת ומאוחר יותר כשהעכברים הודבקו ב-4 מנות קטלניות של וירוס המארס הם שרדו ללא פגע, בניגוד לעכברי ביקורת שמתו מהמחלה.

הווירוס הלא מזיק המדובר נקרא Parainfluenza Virus 5 or PIV5 שמפתח את אותה מעטפת נגיפית שמגנה על המארס או הקורונה.

וכאן גם טמון היתרון הגדול של הווירוס - הוא מפתח את אותה מעטפת מבלי לפגוע במארחים שלו ומלמד את המערכת החיסונית של הגוף לזהות אותם ולהילחם בהם.

לדברי ד"ר פול מקריי, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת איווה, "מדובר בווירוס מבטיח מאד שניתן להנדס אותו כך שיבטא בדיוק את אותה מערכת חיצונית שקיימת בווירוס הקורונה וכך יגרום לגוף לזהות אותה ולהיות מחוסן מפניה".

אך עם זאת החוקרים עצמם מציינים כי אסור לקפוץ למסקנות מהניסויים הראשוניים וכי יש לסייג ולציין כי למרות שמדובר בזן לא אלים שאינו פוגע בבעלי חיים ובבני אדם, וכי יש עוד דרך ארוכה עד שאפשר יהיה לפתח ממנו חיסון לווירוס הקורונה.

גמלים קורונה חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד