י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מגיפת הקורונה

נשיא קהילת מרוקו: "אלפים חבים תודה לרב איידלמן ז"ל"

נשיא הקהילה היהודית במרוקו, שיגר מכתב תנחומים מיוחד אל משפחות איידלמן, ובו מספר בהתפעלות על העשייה הרבה של שליח הרבי הרב שלום איידלמן ז"ל שנפטר ביום שישי, יום טוב שני של פסח ממחת הקורונה

נשיא קהילת מרוקו: "אלפים חבים תודה לרב איידלמן ז"ל"
סרג' ברדוגו והרב המנוח צילום: באדיבות המצלם

סרג' ברדוגו נשיא הקהילה היהודית במרוקו, ושגריר אישי של מלך מרוקו – שיגר מכתב תנחומים מיוחד אל משפחות איידלמן, ובו מספר בהתפעלות על העשיה הרב תחומית של שליח הרבי הרב שלום איידלמן ז"ל שנפטר ביום שישי, יום טוב שני של פסח.

נקדים, כי נשיא הקהילה מכהן בתפקידו, למעלה משלושים שנה, ומנהל בפועל את כל הקהילות היהודיות ומוסדות החינוך והדת היהודיים ברחבי מרוקו ואך אשתקד נטל חלק באירוע הצדעה לרגל מלאת שישים שנה לשליחות הרב שלום ותבלחט"א הרבנית גיטל איידלמן. ובימים עצובים אלו, פעל בכל כוחו להביא את הרב שלום איידלמן לקבורה כדת וכדין בעיצומו של יום טוב שני, בהתייעצות רצופה עם הרב שלמה משה עמאר שליט"א הראשון לציון ורבה של ירושלים, ובעבר תלמידו של הרב שלום איידלמן ז"ל. הקבורה בוצעה בפועל בפיקוח החברא קדישא של קזבלנקה, והשליח הרב לוי באנון.

בימי חול המועד שיגר נשיא הקהילה למשפחות איידלמן, מכתב תנחומין בשפה הצרפתית, ולהלן עיקרי הדברים משולבים בהסברים קצרים; בפתח מכתבו, נשיא הקהילה מביע צער על פטירתו של שליח הרבי הרב שלום איידלמן ע"ה: "אישיות יוצאת דופן, שהטביע את חותמו על חיי הקהילה שלנו מזה עשורים רבים. הרב שלום איידלמן הגיע בשליחות תנועת ליובאוויטש למרוקו, בדצמבר 1958 [טבת תשי"ט, מיד בתום ה'שבע ברכות' שלו] והתגייס מיד לשירות הקהילה שלנו בכל התחומים ובמשך 61 שנה היה הרב שלום איידלמן ז"ל, גורם מרכזי בהתפתחות הקהילה שלנו, בכל התחומים המרכזיים, כמו חינוך, כשרות, רבנות וטהרת המשפחה".

הרב איידלמן עמד בראשות ישיבת חב"ד בקזבלנקה, בית מדרש לרבנים ודיינות, בית מדרש לשוחטים וסופרים, ועסק בשיקום ובניית מקוואות. את פועלו במרוקו בשליחות הרבי, עשה יחד עם חביריו שלוחי הרבי - הרב שלמה מטוסוב ז"ל, הרב יהודה לייב רסקין ז"ל, ובשנים המאוחרות הצטרף למערך השליחות בקזבלנקה, גם הרב לוי באנון שי'. על פועלו בתחום החינוך, כותב נשיא הקהילה:

"בשנות השישים [הכ"פים] הקים שלוש ישיבות [שלושה סניפים במבנים שונים ברחבי קזבלנקה], בהן למדו באותן שנים 750 תלמידים, וכיום פזורים בעולם, אלפי יהודים אשר חונכו על ידו, וכולם אסירי תודה לו על טוב ליבו, ועל כל מה שעשה עבורם כדי להיענות לציפיות של כל אחד מהם".

במרוקו בית הדין הרבני, הוא במסגרת מערכת המשפט הממלכתית ומוכר באופן רישמי וחוקי על ידי השלטונות כבר סמכא, וכיום משרדי בית הדין שוכנים בתוככי בניין בית המשפט בקזבלנקה והדיינים, מוסמכים על ידי רבנים המוכרים גם מצד השלטונות, וכדי להעמיד דור חדש של דיינים, הקים הרב איידלמן בית מדרש לרבנים ודיינים במסגרת ישיבת חב"ד בקזבלנקה, ולאחר שנים של לימוד אינטנסיבי, הסמיך דיינים, אשר מהם המכהנים כיום כרבנים ודיינים בערי מרוקו ואחרים מכהנים בתפקידי רבנות ודיינות ברחבי העולם. ועל כך כותב נשיא הקהילה:

"הרב איידלמן ז"ל היה אבן הפינה בהכשרתם של שופטי בית הדין הרבני הנוכחי במרוקו, כולם היו תלמידיו. מועצת הקהילה בשיתוף פעולה הדוק עם הרב איידלמן, בתמיכת משרד המשפטים, הצליחו להכשיר את הרבנים החדשים שהבטיחו את מימוש הצדק הרבני".

במכתב מסופר גם על פועלו של הרב איידלמן בתחום הכשרות "היה הנשמה של הכשרות במרוקו", בתחום הקמת המקוואות: "הקים מקוואות מפוארים בכל ערי הממלכה". ועבד בשיתוף פעולה במשך שנים רבות עם הרב הראשי למרוקו הרב אהרן מונסונייגו זצ"ל.

את מכתבו חותם בתודה מיוחדת בשם הקהילה:

"על הפעילות ללא הפוגה הקהילה חייבת לרב איידלמן, הכרה ניצחית, כי הוא במשך כל השנים בהם היה עם הקהילה, שאף להראות לנו את דרך החיים היהודים האוטנטיים, בכבוד להלכה שלנו. זכיתי לשמור על שיתוף פעולה פורה ובונה עם אישיות יוצאת דופן זו, אשר ברוב חכמתו וחביבותו, עשה הכל בחסד וביסודיות. הקהילה היהודית מביעה עצב רב, ותנחומים עמוקים לרעייתו הרבנית גיטל איידלמן וילדיהם".

קורונה מרוקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד