כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הרופאים בווהאן פחדו

דיווח: סין הסתירה את המגיפה במשך שבוע

היום פורסם תחקיר החושף כי סין הסתירה במשך כמעט שבוע את התפרצות נגיף הקורונה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי. במהלך הימים הללו אפשרה סין חופש תנועה למיליונים שיצאו מהמחוז הנגוע למקומות אחרים בסין ובעולם

דיווח: סין הסתירה את המגיפה במשך שבוע
בדיקת נגיף קורונה צילום: Yossi Zamir/Flash90

סוכנות הידיעות האמריקנית איי.פי. פרסמה היום תחקיר החושף כי סין הסתירה במשך כמעט שבוע את התפרצות נגיף הקורונה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי, כך ע"פ פרסום ב"ישראל היום".

במהלך ששת הימים הללו אפשרה סין חופש תנועה למיליונים שיצאו מהמחוז הנגוע למקומות אחרים בסין ובעולם, וכן עריכת טקס בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם, זאת כשבכירים ברמת המחוז וברמה הלאומית מודעים לכך שמחלה מדבקת מתפשטת בקרב האוכלוסייה.

רק שבעה ימים אחרי שהגיעו העדויות הראשונות על התפרצות המגפה הודיע נשיא בין, שי ג'ינפינג, על קיום הנגיף, זאת לאחר שכבר למעלה מ-3,000 בני אדם נדבקו ומיליונים יצאו ממחוז חוביי לקראת ראש השנה הסיני.

בנוסף, מתמלילי שיחות מוועידת ווידאו שקיימו ראשי המועצה הלאומית לבריאות בסין עם הנשיא, שי ג'ינפינג עולה כי ראשי מערכת הבריאות בסין התמהמהו מלהכריז על סגר, השיחת ועידה התקיימה באותו יום בו הודיע על קיומה של המגפה, בשיחה שוטח ראש הגוף האחראי על מערכת הבריאות בסין, שיואוויי, תחזית קודרת לגבי התפשטות הנגיף.

שיאוואי מסביר ליתר הבכירים כי עליהן להתלכד סביב המנהיגות של שי ולהבטיח כי הוועידות הפוליטיות הגדולות המתוכננות לחודש מארס לא יפגעו.
ייתכן כי זו הסיבה שבגללה היססו בכירי המשטר להכריז על המגפה במשך שישה ימים.

"מצב המגפה הוא עדיין חמור ומסובך מאוד. מדובר באתגר המשמעותי ביותר עמו התמודדנו מאז מגפת הסארס בשנת 2003. המצב צפוי להתפתח לכדי אירוע חמור לבריאות הציבור", הודה שיואוויי בפני בכירי מועצת הבריאות, בתום למעלה משבוע בו הרשויות במדינה נמנעו מלתת כל אזהרה ציבורית לגבי המגפה.

בסוכנות הידיעות מדגישים כי לא מדובר בטעות היחידה שעשתה בייגנ'ינג בהתמודדות עם המגפה וגם לא בעיכוב הכי גדול בפעולה שממשלה בעולם ביצעה בנוגע לנגיף, אך ששת הימים בהם המתינה ממשלת סין בטרם פעלה גבו, ככל הנראה, מחיר קריטי. הניסיון הסיני ללכת על קו דק בין הזהרת הציבור לבין גרימת תבהלה ציבורית אפשרה את צמיחתה של מגפה שגבתה כבר את חייהם של 126 אלף בני אדם.

ז'ו-פנג ז'אנג, אפדימולוג באוניברסיטת קליפורניה, טוען כי מדובר בהחלטה הרת אסון. "זה עצום. אם הם היו פועלים שישה ימים קודם לכן, היו פחות חולים ומתקני הרפואה היו מסוגלים לעמוד בלחץ. ניתן היה למנוע את קריסת מערכת הבריאות בעיר ווהאן ואת התפשטות המגפה הלאה", אמר ז'אנג.

יחד עם הראיות החדשות, מתברר כי סין פעלה להשתיק את מי שהעז להתריע על המגפה. ד"ר לי וונליאנג, שנפטר ממחלת הקורונה בעצמו בשישה בינואר, היה בין הראשונים לזהות את נגיף הקורונה ומיהר להתריע לממונים עליו. במקום להקשיב לדבריו, הרשויות הכריחו את וונליאנג לשתוק.

וונליאנג, יחד עם שמונה רופאים אחרים, נעצר לאחר שהתריע מפני התפרצות וירוס דמוי סארס בבית החולים בו עבד בעיר ווהאן.

החוקרים איימו על ווליאנג כי אם לא יחדל לדווח על הווירוס החדש יעמוד בפני שופט על זריעת בהלה והסתה.

ברור כי מה שאפשר למחלה להתפשט בשקט ובסודיות היא שליטה הנוקשה של סין על מערכות הפצת המידע במדינה והפחד מדיווח חדשות רעות לממונים עליך, כמו ד"ר וונליאנג ושמונת הרופאים שנעצרו עמו ונענשו קבל עם ועדה על "הפצת שמועות". "הרופאים בווהאן פחדו, השלטון הילך אימים על כל המערך הרפואי", טוען דלי יאנג, פרופסור לפוליטיקה סינית באוניברסיטת שיקגו.

קורונה סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד