י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פקע המנדט

הנשיא ריבלין לגנץ: אעביר את הרכבת הממשלה לכנסת

המנדט של בני גנץ פקע בתום ארכה של 48 שעות: נשיא המדינה הודיע ליו"ר הכנסת בני גנץ כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת • האם ישראל לקראת בחירות רביעיות?

הנשיא ריבלין לגנץ: אעביר את הרכבת הממשלה לכנסת
בני גנץ בבית הנשיא צילום: בחדרי חרדים

אחרי ארכה של 48 שעות שקיבל מנשיא המדינה, המנדט של יו"ר כחול לבן בני גנץ להקמת ממשלה פקע אתמול בלילה מבלי שהצדדים הגיעו להסכמות, והיום בבוקר הודיע נשיא המדינה כי הוא מעביר את המנדט לכנסת.

באם גם ב-21 יום הבאים אף חבר כנסת לא יציג תמיכה של 61 חכי"ם ישראל תלך לבחירות נוספות. הדיונים בין צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן נמשכו גם אחרי פקיעת המנדט, והם צפויים להימשך במהלך היום.

בהודעה ליו"ר הכנסת, כתב הנשיא: "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן.

"אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד.  אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

החלטת הנשיא להעביר את המנדט לכנסת מסתמכת על סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה, בו נאמר כי כי אם החבר כנסת שהוטלה עליו הרכבת הממשלה לא הודיע לנשיא בתוך 28 ימים שהצליח במשימתו, יהיו רשאי חברי הכנסת, ברוב של 61 לפחות, לבקש מהנשיא להטיל את תפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך – וזאת תוך 21 יום. אם לא יעלה בידי אף אחד מהח"כים להרכיב ממשלה - ישראל תלך לבחירות בפעם הרביעית.

יצוין כי מוקדם יותר הצליחו הצדדים לגשר על חלק גדול מהפערים ביניהם, והמחלוקות שעמדו אתמול על הפרק היה מה יקרה במידה ולאחר תום כהונתו של נתניהו בג"ץ יפסול אותו מלשמש כממלא מקום רה"מ תחת גנץ, וסוגיית מינוי השופטים, לאחר דיונים רבים בנושא הוסכם לבסוץ כי במידה ובג"ץ אכן יפסול את נתניהו גנץ לא ייכנס לתפקידו כראש ממשלה וישראל תלך לבחירות.

כמו כן, מסתמן פתרון לסוגיית מינוי השופטים לאחר שכחול לבן הסכימה לוותר על הנוהג למנות נציג אופוזיציה בוועדה. הצדדים ייפגשו שוב במהלך היום בניסיון לגבש הסכם.

רובי ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד