י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מה שהיום כה ברור, היה אז לדרמה גדולה"

"בגלל הספודיק"; ליועץ של ליצמן ברור: רק 'בגללו' ניתן לשקול חזרה לשגרה

אחד מהאנשים הקרובים ביותר לליצמן בתפקידו כשר הבריאות, אבי דז'דק, המשמש כיועצו, בטוח כי אין מקום אמיתי לביקורת שהוטחה לעברו של ליצמן על התנהלותו בהתמוודות עם מגיפת הקורונה • יועץ השר מתאר את הרגעים ה"בלתי נשכחים" של קבלת ההחלטות הקשות במשרד הבריאות, ומבקש מהציבור לא לסמוך על כלום בהתמודדות עם הנגיף - רק על גדולי התורה ושמירת ההנחיות • טור מרתק //

"בגלל הספודיק"; ליועץ של ליצמן ברור: רק 'בגללו' ניתן לשקול חזרה לשגרה
אבי דז'דק - יועץ לשר הבריאות (במרכז) צילום: באדיבות המצלם

סוף דבר מראשיתו / אבי דז'דק

צריך להתחיל באמירה פשוטה ואמיתית. אם יש סיבה לכך, שבסיעתא דשמיא ארה"ק יכולה להרשות לעצמה לשקול, נכון לכתיבת שורות אלו, שורת הקלות משמעותיות בסגר, שיאפשרו להזרים חמצן למשק ולהחזיר אט אט את חיינו לסוג של שגרה, זה ללא ספק בגלל ההובלה האחראית והנחושה של שר הבריאות הרב יעקב ליצמן.

אני סבור שלעולם לא אשכח את הישיבות בחמ"ל משרד הבריאות בתל אביב בסוף חודש ינואר, אז הוצגה לשר הטבלה העולמית של מגמות הקורונה או בשמה דאז, "השפעת המסתורית".

מה שנראה היום כל כך ברור, כל כך מתבקש, היה לדרמה גדולה באותם רגעים, שעה שהשר ליצמן הודיע כי הוא מורה לסגור את הכניסה לישראל מסין.

החל מרוץ לחצים מטורף, שיקולי 'בריאות' מצד אחד, שיקולי 'חוץ' מצד שני. מנסים להסביר לשר בעדינות שהמהלך אפעס' לא יתקל בתגובה חיובית של הסינים, שאולי כדאי לא להרגיז אותם ולסכן את היחסים, ושאף מדינה לא נקטה בצעד כך כך קיצוני. "אני אחראי על הבריאות ואתם על יחסי חוץ", אמר להם ליצמן בלי להתבלבל. "אתם תדאגו למה שאתם צריכים ואני אטפל במה שבאחריותי, צריך להרחיק מכאן את העניין הזה עד שנבין מה בדיוק קורה".

מאז ועד לרגע זה, אנחנו רצים ללא הפסקה, כמי שמנסים ללכת על המדרגות הנעות נגד כיוון ההפעלה. הנגיף מתקדם בנחשול אדיר ומכה בעולם כולו, אנחנו מנסים להקדים אותו, "לשטח את העקומה" כפי שאומר הביטוי שבוודאי לא הצלחתם לחמוק ממנו, להרחיב את המלאי הרפואי, ללמוד את הנגיף ולהרוויח זמן יקר.

אבל לא רק על הובלת תהליך אחראי מבוקר ומאוזן אנו יכולים ללמוד מהתנהלות האירוע, אלא גם על תעצומות הנפש לספוג לעומקים.

רשימה הולכת ומתארכת של מי שמנסים כל העת לגמד ולבטל את ההישגים העצומים שלנו במאבק בנגיף עד כה, בגלל חוסר היכולת שלהם לקבל את העובדה שבזמן שמדינות אירופה מתמודדות עם שבר נורא, ההחלטות שהתקבלו מבעוד מועד וממשיכות כל העת להתקבל, מוכיחות את עצמן בסיעתא דשמיא דבר יום ביומו, ומאפשרות למקבלי ההחלטות את הגמישות האסטרטגית, שתסייע להצמיח בחזרה את המשק ולהשיבו לאיתנו.

אולי, אולי, איני רוצה חלילה לחשוב כך, כי יש לנו שר בריאות שרח"ל "הולך עם ספודיק במסיבת עיתונאים", בגאון, בלי מצמוץ, עם עברית לא אוקספורדית...

אנחנו עדים יום יום לפניות של ראשי מדינות ומנהיגים. "גלו לנו את הסוד שלכם", הם מבקשים. ישראל מפתיעה אותם בחדשנות, בקידמה ובחשיבה מחוץ לקופסה. הצוותים הרפואיים בישראל מטפלים בכל חולה במסירות, לא משנה מה גילו או מצבו, והנתונים המעודדים מוכרים לעולם כולו - שנושא עיניים לארץ ישראל.

זו לא העת לסיכומים, כי הפרקים בסיפור הדרמה הזה עדיין נכתבים. רק דבר אחד לי אליכם: אל תקשיבו למתחכמים, אל תסמכו על אף אחד חוץ מגדולי ישראל שליט"א והוראות גורמי המקצוע. המשוואה היא פשוטה; קירוב חברתי יגדיל את ההדבקה, והדבקה תיצור חולים קשים וחלילה נפטרים. הקפידו על היגיינה, על שטיפת יידיים יסודית מספר פעמים ביום. אל תצאו מהבית שלא לצורך חיצוני. הקפידו על לבישת מסיכה וכפפות. שמרו על מרחק 2 מטרים מכל אדם שלא במעגל - כפי שהוגדר, ובכך תבטיחו בעז"ה וב"חובת ההשתדלות", את שלומכם ושלום יקיריכם, במאמץ להדביר את הנגיף ולשמור על בריאות הציבור.

הכותב הוא יועץ לשר הבריאות יעקב ליצמן

קורונה שר הבריאות השר יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד