ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
מה חוזר ומה שובת

נתניהו הכריז על חזרה חלקית; תפילה במנין; תחבורה בהדרגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב הצהרה בה בישר על חזרה חלקית של המשק לפעילות, לצד זאת תותר החל ממחר תפילה במנין בתנאים מסוימים | נתניהו בדבריו: "קורה משהו בישראל שלא קרה מתחילת המשבר" | מה יחזור לפעול ומה ימשיך לשבות? • צפו בהצהרה המלאה

נתניהו הכריז על חזרה חלקית; תפילה במנין; תחבורה בהדרגה
נתניהו במשרד ראש הממשלה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב בשידור חי על שורת הקלות למשק ולציבור - כולל בשורה למגזר הדתי והחרדי - תותר תפילה במנין בשטח פתוח, עד עשרה איש ותוך שמירה על מרחק ועטיית מסכות.

ההצהרה המלאה:

נתניהו פתח דבריו ואמר, "בשבועות האחרונים ישראל וכל מדינות העולם עוברות מסע יוצא דופן שמטרתו להבטיח את הבריאות ואת החיים בצל מגפת הקורונה. בזכות האחריות שלכם, אזרחי ישראל, וצוותי הרפואה הנפלאים שלנו בקו החזית, בזכות ההחלטות והצעדים שנקטנו בזמן, הצלחנו עד עכשיו במשימה זו. ישראל מדורגת גבוה מאוד בקרב מדינות ה-OECD, שיעור התמותה בקרב החולים הוא מהנמוכים ב-OECD וגם שיעור הבדיקות הוא מהגבוהים בעולם".

לדבריו, "הצעדים הללו הוכיחו את עצמם בהאטה בקצב ההדבקה ובהתייצבות במספר החולים והמונשמים, ובעיקר בצמצום המתים לעומת מה שהיה יכול להיות, אנחנו רואים בשבדיה שנקטה מדיניות מקלה, יותר מ-1,000 מתים. בבלגיה יותר מ-5,000 מתים. אלה לא השוואות סתם. יש כאן תוצאות טובות יחסית".

למרות הנתונים האופטימיים אמר נתניהו: "יש עוד מה לתקן, ואנחנו מתארגנים ומשתכללים כי כך זה במלחמה בקורונה. זו מלחמה שיש בה כל כך הרבה אי ודאות. מלחמה שתוקפת את האנושות במתקפה שלא ידעה מזה מאה שנים, אבל אזרחי היום קורה משהו בישראל שלא קרה מתחילת המשבר. עד היום נקטנו צורה של צעדים שעיקרם היה הידוק על התנועה. סגרנו את גבולות המדינה, צמצמנו את כוח האדם, הפעלנו אמצעים דיגיטליים, הקמנו מערך בדיקות והצטיידות שגדל משבוע לשבוע, הטלנו מגבלות תנועה בימי החגים וגם סגרים ממוקדים".

הוא סיפר, "בימים האחרונים התייעצתי על הצעדים לפתיחת המשק עם הצוותים המקצועיים במערכת הבריאות והצמרת הכלכלית, ועם מומחים למגפות בארץ ובעולם".

"ראשית, נעלה את שיעור העובדים במקומות העבודה מ-15% ל-30%, אנחנו מאפשרים לתעשייה ולהיי-טק להיפתח עוד יותר בכפוף לעמידתם ב'תו הסגול', נוהל מפורט שמסדיר את מספר העובדים במקומות העבודה. כדי להקל על בעלי העסקים שלא יצטרכו לקבל היתר הרחבת פעילות מהרשויות, הם יצהירו שהם עומדים בנוהלים ונפקח על כך באופן שוטף".

"נאשר פתיחת חנויות לפי ענפים מסוימים כמו חשמל ואופטיקה", אמר רה"מ. "מדובר כרגע בחנויות שנמצאות במרחב הציבורי הפתוח, ועדיין לא בקניונים ובשווקים". נתניהו אמר כי הנחה את משרדי הממשלה לתת עדיפות למשרדים הממשלתיים שמשרתים את המגזר הפרטי, ואמר כי "העצמאים והעסקים הקטנים הם נשמת הכלכלה, והם ראויים לכל עזרה".

עוד אמר, "החל ממחר החינוך המיוחד יחזור לפעילות במסגרות של שלושה תלמידים בכל פעם, וכך גם המשפחתונים יוכלו להמשיך לעבוד עם מטפל קבוע. התחבורה הציבורית תחזור בהתאמה להגדלת המשק, תוך כדי הקפדה על ריחוק חברתי, וכך גם תאושר פעילות ספורט בזוגות קבועים. כמו כן, ימי הזיכרון וחגיגות העצמאות ייערכו ללא קהל. החגיגות יהיו בבתים ובמרפסות. גם ברגעים הללו נעיף בגאון את דגל המדינה".

ובשלב זה יצא ראש הממשלה בבשורה למגזר הדתי והחרדי, כאשר לפי ההקלות שיאושרו בישיבת הממשלה, ניתן יהיה לקיים תפילות של עד עשרה בני אדם במרחב הפתוח, תוך שמירה על שני מטרים בין המתפללים ובתנאי שיעטו מסכות. ראש הממשלה אמר כי הצעדים הוסכמו בשיתוף פעולה עם משרדי הבריאות והאוצר, ואם בעוד שבועיים תהיה מגמת שיפור - יהיו הקלות נוספות. "אם לא - נאלץ ללכת אחורה, כך עושות ומתכוונות לעשות כל המדינות בלי יוצא מן הכלל".

"המדדים שלנו להמשך ההקלות הם המשך האטת ההתפשטות בתחלואה, והתייצבות המגמה של החולים הקשים כדי שמערכת הבריאות תמשיך לתפקד ולא לקרוס. נמשיך בהחלטות מדודות וזהירות, והמשך פעולות אחראיות של אזרחי ישראל. עד שימצא חיסון לקורונה - אנו במציאות אחרת. העולם כולו השתנה. נצטרך להתרגל לשגרה תחת קורונה", הבהיר.

נתניהו פנה אל המוסלמים - אזרחי ישראל לקראת הרמדאן, וביקש לחגוג אותו רק בנוכחות משפחה הגרעינית, בדומה לציבור היהודי בחג הפסח. "אני מבקש מכם, שמרו על הכלל ושמרו כך על חייכם וחיי יקיריכם".

לסיום אמר נתניהו כי הוא מוסיף "להשקיע מאמצים רבים למען הקמת ממשלת אחדות. אין מישהו שרוצה בה יותר ממני, ראיתי את נגיף הקורונה דוהר אלינו - ואני יודע שהוא לא עומד לעזוב אותנו בטווח הנראה לעין".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב עלה לשאת דברים אחרי ראש הממשלה ואמר: "אנחנו יכולים לקחת סיכון מבוקר ואנחנו סומכים על האזרחים שישמרו על הכללים. אנחנו נמצאים במקום הרבה יותר טוב ממדינות אחרות ואנחנו נמצאים בו משום שהאזרחים התנהגו לפי הכללים".

עוד הוסיף בר סימן טוב והורה: "לבני 67 ומעלה - אל תגיעו לעבודה. נאפשר לחברות לחזור לעבודה. במשרדים יתאפשר ישיבה בחדר עד שמונה אנשים. אנחנו משחררים את החינוך המיוחד עד שלושה ילדים בקבוצה והפרדה בין הקבוצות".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד עלה אחריו והבהיר כי "הענפים שיחזרו לפעילות - רהיטים וכלי בית ומוצרי חשמל, אלקטרוניקה ותקשורת, ציוד תחזוקה לבית, ספרים ספורט ובידור".

קורונה בנימין נתניהו שידור חי נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד