י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מכה חסרת תקדים

לא רק הקורונה - נחיל ארבה ענק בדרך לאפריקה

חודשים ספורים אחרי שנחיל עצום גרם לנזק חקלאי במדינות סומליה, אתיופיה וקניה, מכת ארבה חסרת תקדים מאיימת על תושבי מזרח אפריקה

לא רק הקורונה - נחיל ארבה ענק בדרך לאפריקה
מכת ארבה בישראל. אילוסטרציה צילום: Dudu Greenspan/FLASH90

מכת ארבה חסרת תקדים מאיימת על תושבי מזרח אפריקה חודשים ספורים אחרי שנחיל עצום גרם לנזק חקלאי במדינות סומליה, אתיופיה וקניה. מומחים טוענים כי הנחיל המתקרב גדול פי 20 מזה שנראה בתחילת השנה והוא ככל הנראה הגדול ביותר ב-70 השנים האחרונות, מדינות מסוימות באפריקה נמצאות במשבר חריף בעקבות הנגיף וכעת החשש הוא שהארבה יחריף את המשבר.

גורמים באו"ם טוענים כי נחיל הארבה הקרב מהווה איום על כלכלת המדינות באזור, כמו גם על היכולת שלהן להפיק מזון. לטענתם, נחיל ארבה שגודלו מוערך בקמ"ר מסוגל לעוף למרחק של 144 ק"מ ביום אחד ולכלות בזמן הזה מאגרי מזון שיכולים להאכיל 35 אלף בני אדם.

רשויות אוגנדה הביעו דאגה משני נחילים של ארבה שהגיעו בשבוע שעבר לקניה, שכנתה מן המזרח. הלן אדואה, שרת החקלאות המקומית, התייחסה למצבה ואמרה: "מדובר בנחיל פעיל והרסני שעושה את דרכו מערבה, בזמן שהמדינה נמצאת בהסגר בגלל התפרצות הקורונה. אנחנו מודאגים שמא לא נספיק להשיג את החומרים הנחוצים בשביל להשמיד אותו".

נחילי הארבה באפריקה מתהווים לרוב במזרח היבשת אחרי עונת הגשמים בתחילת השנה. מאוחר יותר, הם מתפשטים ברחבי המדינות באזור ואוכלים כמעט את כל הצמחייה הירוקה שנקלעת בדרכם. נחילי הארבה הלכו וגדלו בשנים האחרונות, כאשר הנחיל האחרון שהכה במזרח היבשת בחודש פברואר היה הגדול ביותר שנצפה מאז 1950. כעת, תושבי האזור נערכים להתפשטות של נחיל שגדול פי 20 מזה שנראה לפני חודשיים.

השלטונות באזור מתמודדים בדרך כלל עם נחילי ארבה על ידי פיזור קוטלי חרקים מן האוויר באמצעות מטוסי ריסוס, אך קשה מאוד להשיג את החומרים הללו בתקופה האחרונה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

כריסטין אפולוט, ראשת מחוז קומי באוגנדה, מספרת שהמצב מייאש את תושבי האזור, אשר נאלצו להתמודד בתקופה האחרונה גם עם שיטפונות. "החשש שלנו כרגע הוא שהמצב עומד להשפיע על היכולת של התושבים להשיג מזון", אמרה. "נחיל הארבה עושה את דרכו אל צפון המדינה כאשר הוטל על התושבים להישאר בבתיהם בגלל התפרצות נגיף הקורונה. המכה הזאת עשויה למוטט לנו את הכלכלה. אנחנו מקווים ששכנותינו ומדינות ברחבי העולם יעזרו לנו להתמודד עם המצב, אחרת אזרחים פשוט יגוועו ברעב".

נחילים ארבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד