י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פיתוח ישראלי

מקבלים תשובה בדקה: בדיקת ינשוף לקורונה

אושר לניסוי פיתוח ישראלי של בדיקת קרונה שנותנת תשובה בתוך דקה. הבדיקה נערכת בדומה לבדיקת הינשוף המשטרתית המאפשרת זיהוי של חומר האתנול המצוי בדם

מקבלים תשובה בדקה: בדיקת ינשוף לקורונה
ערכת בדיקה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

פיתוח ישראלי של בדיקת קרונה בתוך דקה אושרה לניסוי על-ידי ועדת הלסינקי של בית החולים מאיר. את הטכנולוגיה פיתחו החברות הישראליות נקסט ג'ן ו-Scentech, כך דווח ב"ידיעות אחרונות".

הבדיקה נערכת בדומה לבדיקת הינשוף המשטרתית המאפשרת זיהוי של חומר האתנול המצוי בדם. היא צפויה לזהות את הסימנים הביולוגיים הקשורים לנגיף הקורונה ולמחלה אותה הוא גורם, ולאפשר אבחון של המחלה בפרק זמן קצר של דקה.

ד"ר קרן-אור עמר, מנהלת המחקר הקליני מטעם Scentech Medical, מסבירה: "המטרה היא שתוך כמה שניות מרגע שנקבל את דגימת האוויר בינשוף, נדע אם הנבדק חולה בקורונה, גם אם הוא בשלב של המחלה בו אין עדיין תסמינים. נתחיל את המחקר בשבועיים הקרובים על 36 חולים ממחלקת קורונה במאיר".

לדבריה, הבדיקה תהיה הבסיס לבדיקת סקר בכל מקום שיש בו התקהלות כמו בטיסות, הופעות ועוד.

חברת נקסט ג'ן הבורסאית יחד עם הטכנולוגיות של חברת Scentech Medical, העוסקת בזיהוי תרכובות אורגניות נדיפות, חברו לבית החולים מאיר לביצוע הניסוי שיאפשר בדיקת קורונה בנשיפה וצפוי להביא כבר בזמן הקרוב בשורות חיוביות ולאפשר קיצור משמעותי של זמני הבדיקות כפי שנערכות היום.

הניסוי יתבצע על חולי קורונה בדרגות מחלה שונות וינסה לבודד את תרכובות הגזים בנשיפה, מתוך אלפי גזים שונים, הקשורים לנגיף ולמחלה עצמה. בחברות מסבירים כי לבדיקה מסוג זה כמה יתרונות שעונים על הקשיים עמם מתמודדים היום הצוותים הרפואיים באיתור הנגיף. ראשית, הבדיקה תאפשר זיהוי חולים כבר בשלב האסימפטומטי, כך שניתן יהיה לזהות את הנגיף אצל החולה כבר בשלב מוקדם ולאפשר את בידודו במהירות ולמזער ואף לעצור את התפשטות המחלה.

בנוסף, ישנם עוד כמה יתרונות בבבדיקה זו מהבדיקה הרגילה הנערכת כיום, כך למשל בדיקת הנשיפה מאפשרת יכולות דיגיטליות שיחסכו זמן רב עד לקבלת התוצאות לעומת הבדיקות המקבילות המצויות היום בשימוש, ועל ידי כך להגדיל משמעותית את כמות הבדיקות ומהימנותן.

כמו כן, היכולת הטכנולוגית תאפשר לזהות את "טביעת האצבע" הגנטית של הנגיף, שתאפשר למצוא בשבועות ספורים גם את טביעת האצבע של הנגיף הבא ובכך לחסוך זמן ולהציל חיים במלחמה העתידית בנגיפים.

שולם לפידות, יו"ר חברת נקסט ג'ן, אמר אני מאמין שבעזרת הטכנולוגיה של החברה נצליח כבר בקרוב לזהות את החתימה של הנגיף ושל המחלה שהוא מחולל, בכך נאפשר כבר בעתיד הקרוב בדיקה מהירה ופשוטה, הניתנת לשינוע לכל מקום דוגמת שדות תעופה, מלונות, אתרי תיירות, אצטדיוני כדורגל ועוד. ההצלחה שלנו תסייע לקהילה ולכלכלה לחזור לפעילות מלאה ולשגרה כמה שיותר מהר".

"מדובר בטכנולוגיה מהפכנית, המציבה את תחום האבחון בשלבים הראשונים של מצבי חולי שונים ובכך תורמת לאיכות הטיפול, הפחתת נזקי המחלה וסיכויי החלמה גבוהים יותר", אומר ד"ר אודי קנטור, המנהל הרפואי של חברת Scentech Medical, "הבשורה של הפיכת הבדיקה לדיגיטלית דומה למהפך שהתרחש בעולם הצילום, עם המעבר לצילום הדיגיטלי שאיפשר קבלת תמונה והערכתה מיד לאחר הצילום".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד