כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מימין ומשמאל

סוף לסאגה הפוליטית: המברכים והמאוכזבים

עם חתימת ההסכם בין גנץ לנתניהו, עוד בטרם יבש הדיו מעל הנייר, החלו הח"כים והסיעות לבקר את ההסכם שנחתם, גם סיעה מימין חשה מאוכזבת | לפיד ימסור מחר הצהרה לתקשורת בה יתייחס להסכם ולסעיפיו | במפלגת העבודה עדיין ממתינים להחלטת ועידת המפלגה שתתכנס בשבוע הבא

סוף לסאגה הפוליטית: המברכים והמאוכזבים
בנימין נתניהו/בני גנץ צילום: אוליבר פיטוסי/אבשלום ששוני, פלאש 90

מיד עם חתימת ההסכם בין יו"ר הליכוד בנימין לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ החלו לזרום התגובות במערכת הפוליטית ששמה מאחוריה, את המשבר הפוליטי הארוך והמתיש ביותר שידעה המדינה מאז הקמתה.

בסיעת 'ימינה' החלו מיד בתדרוכים נגד ההסכם ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה", מסרו גורמים במפלגה לעיתונאים וזאת לאחר חלוקת השרים שכנראה תותיר להם משרת שר בכיר אחד בלבד לעומת שלושה שרים כיום.

בתגובה שוחח ראש הממשלה עם ראשי 'ימינה' השרים נפתלי בנט, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' וסיכם להיפגש עם בנט ופרץ מיד בתום יום הזיכרון לשואה וגבורה ולדון בהקמת הממשלה.

בשלכת ראש הממשלה עדכנו כי נתניהו שוחח הערב עם כל ראשי סיעות המחנה הלאומי, המייצגים את כל 59 חברי הכנסת של גוש הימין ועדכן אותם על חתימת ההסכם הקואליציוני עם בני גנץ.

נתניהו הדגיש בפני ראשי הסיעות כי "הקמת ממשלת האחדות מול מגפת הקורונה היא צו השעה וצורך לאומי ראשון במעלה. התחייב כי "ימשיך לשמור על עקרונות המחנה הלאומי וגוש הימין במסגרת ממשלת האחדות".

במפלגות האופוזיציה הצפויות תקפו את החתימה על ההסכם ועל הממשלה שתקום. יו"ר 'יש עתיד - תל"ם' ויו"ר האופוזיציה המסתמן יאיר לפיד, צפוי למסור מחר (שלישי) הצהרה לתקשורת בתום יום השואה - בה הוא יגיב להקמת הממשלה.

המפסיד העיקרי מהמהלך, הוא יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן, שלאורך מסעות הבחירות התהדר בכך שהוא לשון המאזניים וממליך המלכים, אך התברר כי ישנם עוד אופציות לא צפויות. ליברמן בירך הערב על הקמת הממשלה: "אני מברך על הקמת הממשלה, למרות שזאת לא ממשלת אחדות אותה הציבור רצה והיא צו השעה", כתב והוסיף, "מדובר בממשלה נוספת של נתניהו והגוש החרדי-משיחי שלו עם עלה תאנה שעליו שני פלאפלים בכירים".

ליברמן הודיע כי "ישראל ביתנו תהיה אופוזיציה עניינית. אם הממשלה תפעל נכון בתחום המדיני, הכלכלי והמאבק בקורונה נתמוך בה מבחוץ. מנגד לא נהסס למתוח ביקורת נגד החלטות מדיניות שגויות, חוקים בנושאי דת ומדינה הפוגעים בעיקרון של חיה ותן לחיות, ונמשיך להיאבק למען העצמאיים, הפנסיונרים, העולים, הנכים ולהבראת מערכת הבריאות".

ב'מרצ' תקפו דווקא את כחול לבן ואמרו: "זו לא ממשלת אחדות ולא חירום. זו ממשלת שחיתות, ממשלת סיפוח. ממשלת בושה. גנץ נכנע ללא קרב והפך לשכפ"צ המשפטי של ראש ממשלה שנאשם בפלילים. נכנע בוועדה למינוי שופטים, במינוי היועמ"ש ופרקליט המדינה".

במפלגת 'מרצ' הוסיפו עוד כי "כחול לבן תהיה עלה התאנה בממשלת סיפוח מסוכנת שתקדם ריסוק מוחלט של הסיכוי להסדר אמיתי עם הפלסטינים. מה שיקרה לכחול לבן זה בדיוק מה שקרה לכל מי שנכנס תחת נתניהו - הם ימחקו וישארו כהערת שוליים בדפי ההיסטוריה".

יו"ר סיעת 'הרשימה המשותפת' חבר הכנסת אחמד טיבי הגיב לחתימת ההסכם ואמר: "כחול לבן הניפה דגל לבן היא נכנעה לכל תכתיב מדיני(סיפוח ביולי), ובתחום האזרחי היא נכנעה בחוק הלאום, חוק קמיניץ וD9 של הימין נגד העליון. נראה במאבק נגד ממשלת ה52 שרים וסגני שרים אתגר ושליחות. אני חש את הרגשת הפספוס של מליוני אזרחים שרצו שינוי. מתברר, בלי ביבי אין לגנץ ממשלה".

מי שצפויה לספוג מכה פוליטית מהקמת הממשלה, היא סיעת 'העבודה' שמונה שלושה חברי כנסת בלבד ושניים מהם צפויים להיות חברים בקואליציה, כשחברת הכנסת מרב מיכאלי מ'העבודה' נלחמת נגד הכניסה לממשלה בוועידת המפלגה שתתכנס בשבוע הבא.

חברת הכנסת מרב מיכאלי אמרה הערב כי "מפלגת העבודה מתנגדת בכל תוקף לסיפוח חד צדדי. באיזה עולם מפלגת העבודה תצטרף לממשלה שכבר יש לה תאריך לסיפוח כזה? בשום עולם". עוד אמרה מיכאלי: "הסכם קואליציוני שכתוב בו שלא יקיימו את פסיקת בג"צ, אם היא לא תמצא חן בעיני נתניהו. ספרו לי עוד איך הממשלה הזאת שומרת על הדמוקרטיה ושלטון החוק".

הסכם קואליציוני ממשלת אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד