ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
במפעל לייצור מטושים

חשד לגזענות נגד חרדים: פרקליט המדינה יפתח בבדיקה

פרקליט המדינה הודיע כי יפתח בבדיקה בחשד לעבירה פלילית נגד מפעל 'נובה מד' בירושלים, המייצר אמצעים רפואיים. לאחרונה זכה המפעל במכרז לייצר ערכות בדיקה ומטושים עבור משרד הבריאות, אך הוציא לחל"ת את כל עובדיו החרדים

חשד לגזענות נגד חרדים: פרקליט המדינה יפתח בבדיקה
ערכת בדיקה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

פרקליט המדינה יפתח בבדיקה בחשד לעבירה פלילית בפרשת הפרדת העובדים במפעל נובה מד.

בחודש האחרון מתחולל גל של הסתה גזעני נגד הציבור החרדי. גל ההסתה כלל בניית חומות הפרדה בין ערים חרדיות לחילוניות בניגוד לחוק ברמת גן ורכסים, וכן שלל התבטאויות פומביות ביניהם של השדרנים רינה מצליח והני זוביידה שטענו שכלל הציבור החרדי מפר חוק, והגדיל לעשות הני זוביידה שקרא לציבור החרדי לחזור לפולין. בנוסף, מספר רב של יולדות התלוננו שאינן מקבלות שירות בגלל היותן חרדיות או בגלל שהן מתגוררות בבני ברק.

ביחידה למאבק בגזענות התקבלו למעלה ממאה חמישים תלונות שונות בנוגע לגזענות הזאת אך טרם ננקטו כל צעדים פלילים. אולם, כעת מתברר שיתכן שכן תפתח חקירה פלילית בחשד לגזענות נגד המגזר החרדי.

מפעל נובה מד הינו מפעל בהר חוצבים בירושלים המייצר אמצעים רפואיים. לאחרונה זכה המפעל באפשרות לייצר ערכות בדיקה ומטושים עבור משרד הבריאות לבדיקות קורונה. אולם, מתברר שבעל המפעל נוקט בגזענות ברורה והודיע לכלל העובדים החרדים מהמפעל ללא קשר למקום מגוריהם שעליהם לצאת לחל"ת. רק לאחר לחצים רבים הסכים שהם יבואו אולם יעבדו בנפרד ובשעות נפרדות משאר העובדים במטרה שלא ידביקו אותם.

בתגובה לוואלה! NEWS אמר מנכ"ל המפעל כי "בעקבות מה שקורה עם השכונות החרדיות, אנחנו צריכים לראות מה קורה. יש כאלה שאמורים להיות בסגר. יש לי אחריות כלפי העובדים, ואנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות - אעשה איתם מה שאני חושב לנכון".

"השר אריה דרעי אמר שהשכונות החרדיות בירושלים יותר גרועות מבני ברק. לא אחכה שהם ידביקו לי את כל המפעל, יש לי אחריות", אמר המנכ"ל. כץ גם נשאל על האפשרות ששאר העובדים, בדומה לחרדים, עשויים להדביק או להכניס לבידוד את עובדיו בנגיף הקורונה ללא ידיעה, גם ללא קשר להיותם חרדים. בתגובה, הוא חזר שוב ושוב על הטענה כי תושבי השכונות החרדיות הם בעלי סיכוי גבוה יותר להידבקות.

לדבריו, "אם הייתי שומע שזו אוכלוסייה שלא נשמעת להוראות משרד הבריאות, הייתי נוהג איתם באותה מידה. זה שיקול דעתי. אצלנו, ברוב השכונות הלא חרדיות, שמעו על הכללים ומקבלים את מה שהמדינה מבקשת, בעוד שבבני ברק, במאה שערים ובמיליון שכונות אחרות - הם אנטי מדינה".

מאוחר יותר, שיגר המנכ"ל תגובה רשמית מטעם החברה, ולפיה "‏‏החברה פועלת בהתאם לקובץ ההנחיות למניעת הידבקות במקומות העבודה כדי לספק למערכת הבריאות את האמצעים להילחם במגיפה. לאחר שנודע לי כי שני עובדים הפרו את הוראות משרד הבריאות, החלטתי לנקוט משנה זהירות על מנת לא לסכן את העובדים. אנו בודקים כעת אם ישנם עובדים נוספים שפעלו בניגוד להנחיות, וזאת על מנת להבטיח את שלום העובדים והעבודה החיונית".

ארגון בצלמו הגיש תלונה חריפה נגדו ליחידה למאבק בגזענות וכן ליועץ המשפטי לממשלה שיפתחו בחקירה פלילית על הפרדה. ואכן, לראשונה מאז החל גל ההסתה הורה היועץ המשפטי לממשלה להעביר מקרה זה למ"מ פרקליט המדינה במטרה לבדוק אפשרות להעמיד לדין את בעלי המקום על מקרה הגזענות החמור.

בנוסף, היחידה למאבק בגזענות בודקת אפשרות למנוע מהם המשך העבודה מול משרד הבריאות.

מארגון זכויות האדם בצלמו נמסר כי "גם לחרדים יש זכויות אדם. לא ייתכן שיפלו ויפגעו ויסיתו נגד הציבור החרדי. אנחנו מברכים על החלטת היועמ"ש ובטוחים שכבר בקרוב בעל המפעל הגזעני יועמד לדין פלילי למען יראו ויראו .דמו של הציבור החרדי לא סמוק פחות מדמו של אף ציבור במדינת ישראל".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד