כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"איקאה פתוחה ובתי הספר לא?"

הממשלה אישרה: סגר בימי הזיכרון והעצמאות; החרדים התעמתו על המקוואות

הממשלה אישרה בישיבה טלפונית את תיקון לתקנות שעת חירום להגבלת היציאה למרחב הציבורי ביום הזיכרון, יום העצמאות וחודש הרמדאן על מנת למנוע את התפשטות הנגיף בישראל • במהלך בישיבת הממשלה נתגלתה מחלוקת בין ש"ס ליהדות התורה בסוגיית פתיחת המקוואות

הממשלה אישרה: סגר בימי הזיכרון והעצמאות; החרדים התעמתו על המקוואות
עומדים בצפירה של יום השואה צילום: Miriam Alster/Flash90

בישיבת הממשלה שנערכה היום בשיחת ועידה אישרו שרי הממשלה את הגבלות התנועה שיחולו ביום הזיכרון ויום העצמאות ובלילות לאורך חודש הרמדאן בדומה לסגר שהוטל בחג הפסח, התקנות יעוגנו במסגרת תקנות לשעת חירום.

על פי ההגבלות שאישרה היום הממשלה, הן כוללות בין היתר הטלת סגר כללי במהלך יום העצמאות, במתכונת דומה לחג הפסח, ומניעה של הגעת המשפחות השכולות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה ביום הזיכרון, דבר שעורר את זעמם של המשפחות השכולות, כמו כן לא תותר תנועה מחוץ לערים, למעט למקום העבודה ולקניות. המשטרה אף צפויה לסגור את צירי הגישה לבתי העלמין. במקום זאת, המשפחות השכולות נקראו לקיים, בימים שנותרו עד יום הזיכרון, ביקורי התייחדות מצומצמים בבתי העלמין בהתאם להגבלות הריחוק החברתי. כמו כן, טקסי הזיכרון יתקיימו ללא קהל. יתקיימו טקסים סמליים בלבד בבתי העלמין הצבאיים, בהשתתפות מספר קטן של חיילים ומפקדים, ואלה ישודרו לציבור במתכונת שיקבע משרד הביטחון.

ההגבלות שאושרו ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה:

* תתאפשר יציאה מהבית לצורך ביקורי התייחדות והנצחה בקברי חללי צה״ל, נפגעי פעולות איבה ואתרי הנצחה החל מהיום (ד') ועד ערב יום הזיכרון, יום ב׳, 27 באפריל 2020, בשעה 16:00.

* נדגיש כי על פי התקנות בערב יום הזיכרון וביום הזיכרון (החל מיום ב׳, 27 באפריל, בשעה 16:00) לא תתאפשר יציאה מהבית לשם ביקור בבתי עלמין ואתרי הנצחה.

ההגבלות שאושרו ליום העצמאות:

* החל מיום ג׳, 28 באפריל 2020, בשעה 17:00 ועד ליום ד׳, 29 באפריל 2020, בשעה 20:00 יוכל אדם לצאת מביתו רק לצורך הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בלבד וקבלת שירותים חיוניים בלבד בתחום יישוב מגוריו, אלא אם בתחום זה לא קיימים שירותים אלו, ואז יוכל לקבלם ביישוב הסמוך ליישוב מגוריו.

* בתקופה זו תופסק פעילות התחבורה הציבורית.

משרד הבריאות שב ומדגיש כי על האזרחים לחגוג את יום העצמאות בבתיהם. לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו. תתאפשר יציאה מהבית להתאווררות ופעילות גופנית בקרבת הבית (בהתאם לתקנות), בהתאם למתכונת שחלה בליל הסדר.

ההגבלות לחודש הרמדאן:

בתקופה שמיום ה׳, 23 באפריל 2020, ועד יום א׳, 3 במאי 2020, ביישוב שמרבית תושביו מוסלמים וכן באזורים מסויימים בירושלים, הוחלט כי לא יפתחו עסקים וחנויות המקבלים קהל, מהשעה 18:00 ועד השעה 03:00 למחרת, למעט בית מרקחת. עסקים יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד.

תיקונים נוספים אותם אישרה הממשלה לתקנות שעת החירום: 

* ניתן לצאת מהבית גם לצורך ראיון עבודה.
* יתאפשר קיום של חתונות בשטח פתוח ובהשתתפות של עד 19 אנשים תוך שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם.

כאמור, ההחלטה שלא לאפשר הגעת משפחות שכולות לקברי יקיריהם מלבד המשפחה הגרעינית עוררה את זעמם של המשפחות, שר הביטחון נפתלי בנט התייחס לביקורת ופרסם היום הודעה מטעמו למשפחות השכולות. "בצל מגיפת הקורונה, התכנסות של מיליון וחצי אנשים בדקה אחת, בשעה אחת, מהווה סכנת נפשות של ממש. לכן, אנחנו נאלצים השנה, בצער גדול, למנוע הגעה של הציבור והמשפחות לבתי העלמין ביום הזיכרון עצמו", הסביר את ההחלטה.

בנט הוסיף, "המשפחות הגרעיניות בלבד כן תוכלנה להגיע לבתי העלמין החל מהבוקר, יום רביעי בבוקר ועד יום ראשון בלילה, בכל עת שתבחרו, תוך שמירה על כללי הריחוק המקובלים. זאת החלטה קשה מנשוא, אבל היא הכרחית, ב-53 בתי העלמין הצבאיים יתקיים טקס צבאי סמלי קטן ושקט בהשתתפות קצין, מספר חיילים ורב צבאי. בלי קהל, בלי חצוצרות, בלי רמקולים, בלי מטחי כבוד. תפילת הקדיש ויזכור יאמרו, וכך גם אותם 5-6 חיילים ישירו את שירת התקווה".

"בלב כבד, אני המלצתי על התכנית הזאת וההחלטה התקבלה, אבל כשר הביטחון אני עומד מאחורי ההחלטה. היא הייתה הכרחית כדי למנוע סכנת חיים של ממש. החיים קודמים לכל", סיכם בנט, "אני מבקש שתקבלו את ההחלטה שלנו בהבנה".

מספר עימותים נרשמו בישיבת הממשלה; ש"ס ויהדוה"ת חלוקים בסוגיית המקוואות 

ישיבת הממשלה שכונסה היום (רביעי) התנהלה תחת עימותים חריפים בין השרים למנכ"ל משרד הבריאות, זאת לאחר שהשרים דחו בתוקף כל הצעה של משרד הבריאות להגביל יותר את המרכזיים המסחריים, אחד מהעימותים התנהל בין שר התחבורה סמוטריץ לבין סימן טוב, על רקע הכוונה לעצור שוב את מבחני הנהיגה המעשיים, אחרי שאלה כבר חודשו, בהוראת השר.

עוד סוגייה שעלת בישיבה ועוררה מחלוקת היא סוגיית פתיחת המקוואות, פתיחת המקוואות מעוררת מחלוקת בתוך הממשלה - בין ש"ס ליהדות התורה. השר וקנין אמר בישיבה שלדעתו לא צריך לפתוח מקוואות לגברים, מכיוון שאין הקפדה על היגיינה. לעמדתו, לפי שעה אפשר להשאיר רק מקוואות לנשים פתוחים. לבסוף סוכם, כי מחר (חמישי) יוביל השר דרעי דיון נוסף בנושא.

שר האוצר הפורש משה כחלון, התבלט בעימות חריף שהיה בממשלה, כחלון אמר לנתניהו כי המשק בנקודת שבירה ואין אפשרות לחכות יותר עם החזרתו לתפקוד. כחלון דרש לפתוח כבר השבוע חנויות הנעלה והלבשה, חנויות פרחים, משתלות, אולמות תצוגה למכוניות ומספרות.

על פי ההדלפות מישיבת הממשלה שפורסמו בערוץ 12, שר האוצר תקף את משרד הבריאות בחריפות, ועל פי השרים הבהיר ש"נמאס לו". "אני תמכתי במשרד הבריאות, אבל לדעתי הם כבר לא מותאמים לנסיבות", אמר. "איזה צידוק יש לא לפתוח צ'יינג'ים? ומספרות שעובדות כבר גם ככה בשחור ואת הכסף שלהם המשרד גם מפסיד?".

גם שר החינוך פרץ תקף בחריפות את משרד הבריאות השר פרץ טען בישיבה: "איקאה פתוחה ובתי הספר לא?" פרץ מתח ביקורת על המדיניות בישיבת הממשלה. "איך יכול להיות שאיקאה פתוחה ובתי הספר לא?", שאל. "אז לא את כל ה-2.3 מיליון תלמידים בבת אחת, אבל אפשר כמו שהצעתי - חזרה הדרגתית, עם גילים נמוכים קודם ופיצול לקבוצות קטנות. חייבים לדון בחינוך". בעמדת שר החינוך תמכו שרים רבים בהם ארדן, בנט ואקוניס.

עוד עולה מההדלפות כי השרה גמליאל פנתה לנתניהו גם היא בנושא: "אי הוודאות היא דבר שקשה לעמוד בו. לא יכול להיות שאנשים לא יודעים מה קורה איתם. יש או אין לימודים? חוזרים למסלול או לא? יש חופשות קיץ או לא? מגיע לאנשים הסברים. צריך בהירות. אנשים רוצים לדעת מה קורה". נתניהו השיב לטענות בעניין זה ואמר: "החינוך זו הסוגייה שהכי מתלבטים בה בכל העולם. אנחנו נדון על זה בצורה יסודית בקרוב".

בעקבות אי ההסכמות בין השרים לעמדת משרד הבריאות, נתניהו פנה לבר סימן טוב ולאנשי האוצר והכלכלה וביקש להגיע עד מחר עם מסמך מסוכם, שעליו יצביעו השרים. אחד השרים שהשתתפו בדיון אמר לחדשות 12 כי "לראשונה זה נראה שהוא לא התיישר לחלוטין עם עמדת משרד הבריאות והוא כן מבין את הצורך לפתוח עוד".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד