י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
החשש הגדול של כל הורה

אמהות רבות שואלות: האם מותרת הנקה בזמן הקורונה

חלב אם ידוע בסגולותיו הרפואיות, בהגנתו על התינוק ובחיזוק המערכת החיסונית שלו, אבל מה קורה כשהאם עלולה להיות נשאית של נגיף הקורונה? ומה קורה אם עליה להיות בבידוד? האם היא עלולה להדביק את בנה או ביתה התינוקות? ד"ר שרון ברנסבורג צברי, מנהלת הבנק הלאומי לחלב אם של מגן דוד אדום שעתיד להיפתח עונה על כל השאלות

אמהות רבות שואלות: האם מותרת הנקה בזמן הקורונה
תינוקת. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הנקה בזמן קורונה: על רקע התפשטות נגיף הקורונה בעולם, הורים רבים חוששים באופן טבעי שטיפול לא נכון שלהם בתינוקות שלהם עלול לחשוף אותם לנגיף. התינוקות הם חסרי ישע, תלויים לגמרי בהוריהם, וזקוקים להגנתם. בימים אלה, אימהות מניקות רבות מוצאות את עצמן מבולבלות ואובדות עצות, בכל הקשור לטיפול בתינוקן, ובפרט בנושא ההנקה ושאיבת החלב.

"החשש הגדול של כל הורה הוא לגרום לפגיעה בילד שלו. מעבר לנושא ההנקה, יש להקפיד תמיד שכלל הטיפול בתינוק יעשה בצורה בטוחה, המבטיחה את שלומו", מסבירה ד"ר שרון ברנסבורג צברי, "בימים שבהם נגיף מתפשט, הטיפול בתינוק יכול להיות אתגר לא פשוט עבור ההורים ושאר המטפלים. זאת, משום שתינוק זקוק לטיפול ומגע רציפים, החיוניים עבורו, כשהקרבה אליו עלולה למעשה לחשוף אותו לנגיף".

אני אם מניקה, יש לי חום וצינון. האם אני יכולה להמשיך להניק?

אם יש לך תסמינים היכולים להעיד על הידבקות, עלייך קודם כל לפנות למוקד 101 של מד"א ובמקביל להקפיד על הגנה על התינוק. הנחיות משרד הבריאות אומרות שיש להמשיך להניק את התינוק, תוך נקיטת אמצעי הגנה שונים, בהם מסכה על פני האם, הקפדה על שטיפת ידיים ובעת הצורך שטיפת ידיו של התינוק והקפדה על ניקוי של כל דבר אשר מגיע לפיו של התינוק. אם יש שינוי במצב הבריאותי של התינוק, יש לעדכן את מוקד 101 מד"א.

האם הנגיף יכול לעבור בחלב אם?

עד היום לא נמצא נגיף הקורונה בחלב אם, כך עולה מבדיקת 6 אימהות מניקות חולות. אם תינוק נדבק מאמו סביר שהוא נדבק במהלך הטיפול הכללי בו ולא בהנקה עצמה. החלב מכיל לא רק נוגדנים, אלא גם מרכיבי מערכת חיסון, שהם אנטי ויראליים, ולכן הוא פעיל באופן אקטיבי נגד הנגיף.

אם אני חולה וחייבת בבידוד, האם עליי להיפרד מהתינוק ולהפסיק להניק?

לפי הנחיות משרד הבריאות, הבידוד של אם מניקה יכלול את התינוק שלה, תוך נקיטת אמצעי הגנה. אם יש חשש שהאם לא מסוגלת פיזית לטפל בתינוק, יהיה צורך בהפרדה, כדי שהתינוק יוכל לקבל טיפול מיטבי. במקרה שבו האם נאלצת להיות מופרדת מהתינוק ולשאוב לו חלב, חשוב מאוד להקפיד על ניקיון והיגיינה. חשוב לציין שבאופן כללי הנקה בטוחה יותר עבור התינוק מאשר האכלה באמצעות בקבוק, זאת משום שהחלב בהנקה ישירה מהשד לא חשוף לזיהומים חיצוניים, וכמו כן התינוק נמצא במנח מוגן יחסית מפני הדבקה.

האם זה בטוח להשתמש בימים אלה בתרומות חלב מאימא אחרת?

בניגוד למנות חלב המופצות על ידי בנקי חלב, העוברות פסטור ובדיקה, החלפת חלב באופן לא פורמלי מאימא לאימא, עלולה לחשוף את התינוק לזיהומים, בהם נגיף הקורונה. בכל מקרה, יש להקפיד שהתינוק יקבל הזנה בטוחה, תוך שמירה על היגיינה של המזון עצמו ובעת ההכנה וההזנה.

ד"ר ברנסבורג צברי מוסיפה: "לא משנה אם תינוק יונק או לא, חשוב לזכור שמגע פיזי עם התינוק מפחית מתח, ובכך משפר את ההגנה החיסונית שלו ושל המטפל. לכן, חשוב להקפיד להמשיך לטפל בתינוק ולטפח אותו, ולשמור עליו רגוע ככל האפשר, כל זאת תוך נקיטת אמצעי הגנה וזהירות".

הנקה קורונה אם וילד תינוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד