א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
תיעדו באופן חלקי

דו"ח המבקר נגד משטרת ישראל: תלונות קשות על הטיפול בעצורים חרדים

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום, מעביר ביקורת קשה על משטרת ישראל בסוגיית הטיפול בעצירים חרדים. לטענת המבקר, בשנים 2016-2018 המשטרה לא פרסמה נתונים של 123,000 עצורים וסיבת מעצרם • המשטרה: "נהלים יחודדו ויישום ההמלצות יבחן במגבלות המשאבים הקיימים"

דו"ח המבקר נגד משטרת ישראל: תלונות קשות על הטיפול בעצורים חרדים
שוטרים במאה שערים צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

בדוח שמפרסם מבקר המדינה, עולות תלונות קשות כנגד טיפול המשטרה בעצורים. לפי הדוח, המשטרה הציגה תמונות חלקיות בלבד של היקף השימוש בסמכויות המעצר. במקרים רבים דוחות המעצר תיעדו באופן חלקי את המעצרים שערכה המשטרה. בשנים 2016-2018 המשטרה לא פרסמה נתונים של 123,000 עצורים וסיבת מעצרם. במאות מקרים נמצא תיעוד כפול של המעצר. במקרים רבים דוחות המעצר תיעדו באופן חלקי את הפעולות שנעשו במסגרת המעצר.

עוד חושף המבקר, כי על 24% מהמעצרים לא נכתב בדוח הסיבה למעצר וב - 57% מהמעצרים לא צוין על גבי דוח המעצר את שעת הבאת העצור לתחנת המשטרה. לטענת מבקר המדינה, המשטרה אינה מתעדת באורח מסודר את הפעולות שהיא חייבת לבצע להבטיח שהעצורים יממשו את זכותם להיוועץ עם עורך דין.

המבקר פרגן למשטרה בנושא הלנות עצורים בתחנות - מאז הביקורת הקודמת חלה ירידה במספר העצורים שהולנו בתחנות המשטרה ברחבי הארץ. המספר עמד בשנת 2015 על 23,000 עצורים שהושארו ללון בתחנת המשטרה ובשנת 2017 ירד ל – 3,694 עצורים הלנים בתחנת המשטרה.

מבקר המדינה דרש מהמשטרה להקפיד על הלנת עצורים בתנאי מעצר המיועדים להלנה ולשנות מכך רק כשאין מנוס ובהתאם לחוק.

כבר למעלה מעשור שבה נדרשת המשטרה להשתמש בסמכויותיה ולשחרר עצורים בתנאים מסוימים, אבל המשטרה מתעקשת להביא אותם לבית המשפט שלא לצורך. מנגד, המשטרה טוענת כי הדבר נובע מכך שסמכויות הקצין הממונה מוגבלות, ורוצה להרחיב את סמכויותיו.


בעקבות חוסר תיעוד באחוזים גבוהים, כתב מבקר המדינה, "על המשטרה לתעד במערכות הממוחשבות את נתוני המעצרים באורח מסודר. תיעוד זה יאפשר לה לערוך בחינה כוללת ומקיפה של השימוש בסמכות המעצר ולפרסם את הנתונים המלאים לציבור. עליה להקפיד שהכנת הדוחות תיעשה באמצעות המערכות הממוחשבות ובאופן מקוון. על המשטרה לוודא כי החוקרים והקצינים הממונים מתעדים באופן מסודר את כל השלבים המקדימים ליישום זכות ההיוועצות, כדי לאפשר פיקוח ובקרה ברמה הארצית ובדיקת טענות בתיק ספציפי לגופו".

בסיכום המליץ מבקר המדינה למשטרה לנסות ולהביא חלופות למעצר ולינה מיותרים עד שיראו שופט

מעצרים במספרים: בשנים 2016-2018 נעצרו בישראל 174,000 אנשים. שמונה ימים, זה ממוצע הזמן של אדם שנעצר עד שהוא משוחרר. 16% מהעצורים שוחררו עוד בטרם ראו שופט.

ממשטרת ישראל נמסר: במהלך השנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בכמות המעצרים למול עלייה בכמות המעוכבים - מה שמעיד על שימוש מידתי ומושכל בסמכות המעצר, ועל כך שמדובר בצורך המציאות עמה מתמודדים שוטרים ולא ביעד ארגוני. סמכות המעצר נתונה לשוטר למימוש תפקידו במאבק בפשיעה ובהגנה על הציבור, ולכן מרבית המעצרים מתבצעים תוך כדי פעילות מבצעית אגב אירוע פלילי. משהוחלט על מעצרו של אדם, מבוצעות ללא דיחוי כלל פעולות החקירה הנדרשות לגיבוש תשתית ראייתית, בהתאם לסד הזמנים הקבוע בחוק. תהליכי פיקוח ובקרה עיתיים על הנושא מבוצעים בכל הרמות, הן במשטרה והן ע"י בימ"ש, ברמה רוחבית או ביחס לאירוע בודד, ובמידת הצורך מופקים הלקחים המתאימים. נדגיש כי משך הזמן בו מוחזק עצור במעצר אינו קשור בהכרח לסוג וחומרת העבירה, אלא למורכבות החקירה ולגורמים נוספים. הארכת מעצרו של אדם מתבצעת אך ורק בהתאם לצרכי החקירה ובהתאם לעילות הקבועות בחוק.

באשר לאיסוף הנתונים והתיעוד:
המשטרה מקפידה לתעד את הפעילות המתבצעת בנוגע לעצורים, כמו גם לגבי נחקרים אחרים. חלק מהטפסים ידניים או שאינם מפורמטים, ולכן לא ניתן להפיק כל נתון שהוא ללא בדיקה ידנית של כל תיק בנפרד. המשטרה עושה את מירב הפעולות הנדרשות על פי חוק, אולם לא ניתן יהיה לתעד כל רגע וכל פעולה במאגרים הממוחשבים לצורך הפקה סטטיסטית. הנתונים המוצגים נלקחים ממערכות המשטרה הממוחשבות ונבחרו בקפידה מתוך החלטה להציג את עיקר הנתונים, כאשר פילוחים נוספים נמסרים ככל שנדרש באמצעות חופש המידע. נציין כי במסגרת פרויקט התיק הדיגיטלי, יש כוונה לפרמט את הטפסים בהליך הדרגתי וכך ניתן יהיה בעתיד להפיק נתונים בצורה קלה ומהירה יותר. לצד האמור הערות הביקורת בהקשר זה ילמדו, נהלים יחודדו ויישום ההמלצות יבחן במגבלות המשאבים הקיימים.

קורונה משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד