כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בתום הביקור הקצר בישראל

פומפאו: טראמפ משרת האינטרסים של נתניהו וגנץ

"נתניהו וגנץ יצטרכו למצוא את הדרך ביחד קדימה. הזכרתי להם שבסופו של דבר - מדובר בהחלטה ישראלית", כך מזכיר המדינה האמריקני על תכנית טראמפ לשלום בראיון ל'ישראל היום'

פומפאו: טראמפ משרת האינטרסים של נתניהו וגנץ
נתניהו ופומפאו בישראל בעבר צילום: Ron Przysucha / U.S. State Department

"לישראל הזכות והחובה לקבל החלטה על ריבונות ביהודה ושומרון", כך אומר מזכיר האמריקני מייקל פומפאו בשיחה עם הכתב המדיני של 'ישראל היום', אריאל כהנא, זאת בהתייחסותו להחלת הריבונות הישראלית ביו"ש. לדבריו, הוא דן עם נתניהו וגנץ על קידום תוכנית השלום.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שביקר אתמול בישראל, אמר ל'ישראל היום' לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לישראל תהיה "זכות וגם חובה" לקבל החלטה בעניין החלת הריבונות ביהודה ושומרון.

פומפאו הגיע לישראל כדי לדון בשורה של נושאים ולהיפגש עם נתניהו ועם בכירי כחול לבן לקראת הקמת הממשלה החדשה.

מדובר בביקור שנעשה למרות משבר הקורונה, לאור חשיבות העניינים שעל הפרק. בראיון אמר כי בפגישותיו עם נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ הם שוחחו על שורה של נושאים.

פומפאו אמר: "הבענו את החששות שלנו בכל הנוגע לפעילות הסינית וההשפעה של סין פה. הישראלים מבינים את הצדדים השליליים במסחר עם המפלגה הקומוניסטית הסינית".

לדבריו, הוא דן עם נתניהו וגנץ בדרכים שבהן הממשלה החדשה תוכל לקדם את תוכנית טראמפ לשלום.

מזכיר המדינה הזכיר כי "הן נתניהו והן גנץ השמיעו דברי תמיכה בחזון טראמפ לשלום כאשר היו בוושינגטון", והביע תקווה שגם הפלשתינים "ינצלו את ההזדמנות", יצטרפו למהלך "וינהלו משא ומתן על בסיס התוכנית" משום שהחזון של טראמפ "משרת את האינטרסים שלהם".

על כך שהממשלה מתכננת להחיל את הריבונות ב-1 ביולי, השיב פומפאו לשאלה האם בפגישה עם נתניהו, השניים הסכימו לבצע את המהלך בתאריך הנ"ל והאם מדובר ב"אור הירוק" האחרון מצד ארצות הברית, "הייתה לנו שיחה על הדרכים להתקדם. נתניהו וגנץ יצטרכו למצוא את הדרך ביחד קדימה. הזכרתי להם שבסופו של דבר - מדובר בהחלטה ישראלית. תהיה להם גם זכות וגם חובה לקבל החלטה על האופן שבו הם מתכוונים לעשות את זה".

על זכותה של ישראל לעשות זאת והיא תקבל גיבוי מארצות הברית אמר פומפאו: "דיברנו על הדרכים לקידום תוכנית השלום, חזון השלום של טראמפ. אנחנו דיברנו לא רק על סוגיית הסיפוח אלא על נושאים רבים אחרים שקשורים לכך - איך להתנהל מול כל הגורמים הקשורים לעניין, וכיצד ניתן לוודא שהמהלך נעשה בצורה הראויה כדי להביא לתוצאה בהתאם לחזון השלום".

פומפאו הבהיר כי חשוב בעיניו לפגוש את בכירי כחול לבן בגלל מרקם הקשרים בין המדינות: "היחסים הם עמוקים ורחבים, ובמהלך העשור האחרון נפגשתי עם מנהיגים ישראלים יוצאי דופן, חברי כנסת ואנשי עסקים בכירים מכל הגוונים. זה היה חשוב מאוד מבחינתי".

לדבריו, ישנו משקל רב להגעתו לארץ: "בתקופה החשובה הזאת בהיסטוריה הישראלית כדי להזכיר להם את היחסים החשובים האלה, שאותם יש להמשיך ולפתח". את הפגישה עם מקבילו המיועד ח"כ גבי אשכנזי הגדיר פומפאו כ"מצויינת".

מייק פומפאו בנימין נתניהו דולנד טראמפ בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד