א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מחקר מפתיע

שמנים צריכים לשהות בבידוד זמן רב יותר

מחקר באיטליה גילה שאנשים בעלי עודף משקל החולים בקורונה מדביקים יותר מאנשים בעלי משקל רגיל ולפיכך הם ממליצים לבעלי משקל עודף לשהות בבידוד פי שניים מהאדם הרגיל 

שמנים צריכים לשהות בבידוד זמן רב יותר
אילוסטרציה צילום: יצחק לב ארי

ממחקר שנעשה ע"י חוקרים מאיטליה עולה, כי אנשים שמנים שחולים בנגיף עלולים להדביק יותר, ולפיכך הם מציעים כי ישהו בבידוד קורונה זמן ממושך ארוך, 28 ימים במקום 14.

החוקרים התבססו על מחקר שבוצע בנושא מגיפות שפעת לפיו אנשים שמנים יותר חשופים לזיהומים ויראלים, כמו נגיף הקורונה, ועלולים להיות מדבקים זמן רב יותר.

לפי הממצאים שעלה במחקר שנעשה ע"י חוקרים מהמכון המדעי למחקר, אשפוז ושירותי בריאות במילאנו, חולי קורונה הסובלים מהשמנת יתר מדבקים יותר מחולים רזים. הסיבה לכך, לפי המחקר, היא שלאנשים שמנים לוקח זמן רב יותר להשיל את נגיף השפעת מגופם מאשר חולים רזים יותר, ולכן ייתכן שהם מדבקים זמן רב יותר.

הסיבה שדרוש עבורם בידוד ארוך יותר עבור אנשים במשקל יתר, היא שבמחקרים נמצא כי לוקח להם זמן רב יותר לייצר תגובות חיסוניות ברמה התאית, הנדרשות כדי להילחם בזיהומים נגיפיים. לפי כותבי המחקר, העובדה הזו מאפשרת לנגיפים להשתכפל במהירות רבה יותר בגופם.

לאור כל האמור מציעים החוקרים כי עד שיימצאו חיסון יעיל לקורונה, אנשים הסובלים מהשמנת יתר וחולים בקורונה, נחשפו לחולה קורונה או חושבים מסיבה אחרת שיש סיכוי שנבדקו בנגיף, צריכים להישאר בידוד במשך 28 ימים - פי שניים מההמלצה לציבור הרחב.

החוקרים הוסיפו כי עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר הדרך הטובה ביותר לשיפור התגובה החיסונית ל- COVID-19 היא ירידה במשקל. "עם הגבלה קלורית קלה" והשתתפות ב"פעילות גופנית קלה עד בינונית".

כבר בתחילת ההתפרצות, הובהר כי השמנת יתר נחשבת כאחת ממחלות הרקע שמעלות את הסיכון לקורונה. נתונים שנאספים בבריטניה מראים ש-73 אחוזים מהמאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ בשל קורונה סובלים מסוג כלשהו של השמנה. 35 אחוזים מוגדרים כבעלי משקל עודף (BMI של 25-30), 31 אחוזים מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר וקצת יותר מ-7 אחוזים במשקל שמוגדר כהשמנת יתר חמורה.

דיין סלאיה, מרצה למטבוליזם של אורגניזמים ושל תאים באוניברסיטת רדינג בבריטניה מסביר. "מה שאנחנו יודעים להגיד מהנתונים עד כה, זה שהשמנת יתר היא גורם סיכון מובהק לתחלואה קשה", עוד אמר "לאנשים שמנים יש נטייה לחוסר תפקוד של המערכת החיסונית. רקמת השומן שלהם הופכת למאגר של תאי חיסון מסוג מקרופאגים. הם נמצאים גם ברקמות שומן של אנשים במשקל תקין, אבל במקרים של השמנת יתר ההתנהגות שלהם הופכת בעייתית. הם מתחילים להפריש יותר חומרים דלקתיים כמו ציטוקינים ומשפיעים לרעה על הבריאות המטבולית והחיסונית".

סלאיה מסבירה כי אחת הסיבות לסיכון הגבוה אצל שמנים הוא כי ישנו מחסור לגוף השמן בחמצן לאיברים חיוניי.ם "ככל שהזיהום מתפשט ומחמיר, מדביק עוד ועוד תאים, הדרישה לחמצן ברקמות היא גבוהה הרבה יותר אצל אנשים עם השמנת יתר מאשר אצל אנשים רזים, בסופו של דבר, הגוף השמן כורע תחת המחסור בחמצן לאיבריו החיוניים".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד