ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הסיפוח מתקרב

המלך הירדני חושש ומאיים: "אנחנו בוחנים את כל האופציות"

הכתב לנושא ערבים ומזה"ת של 'כאן 11', רועי קייס, פורש בטור מיוחד את הלך הרוח בממלכה הירדנית לקראת מה שנראה כיישומה של תכנית הסיפוח של טראמפ בממשלתם של נתניהו וגנץ

המלך הירדני חושש ומאיים: "אנחנו בוחנים את כל האופציות"
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם עבדאללה מלך ירדן צילום: רויטרס

האיום הערטילאי כרגע של מלך ירדן לא נולד בחלל ריק. הירדנים עוקבים מקרוב אחר התהוותה של ממשלת נתניהו – גנץ ומבינים שמהלך הסיפוח הולך ומתקרב.

הלחץ כרגע של ירדן באמצעות הדיפלומט הבכיר שלה, שר החוץ איימן א-ספדי, הוא על האירופים שמתנגדים בתוקף למהלך מאיימים בסנקציות. חזית אירופית מאוחדת, בראיית הירדנים, תוכל אולי להמתיק את הגלולה המרה.

לא בכדי עבדאללה בחר להעביר את המסר התקיף באמצעות עיתון גרמני – לחץ על כל המגרש בזירה האירופית, בתקווה שאותן מדינות יעשו את העבודה בשביל ההאשמים.

בעוד שאצלנו נראה שאווירת סיום הקורונה בעיצומה, אצל מדינות ערב המצב קצת אחר. אמנם המספרים הרשמיים לא מתקרבים למוקדי ההתפשטות הגדולים בעולם כמו איטליה, ספרד, ארצות הברית ואיראן, אך האירוע עוד בעיצומו. במפרץ כבר למעלה ממאה אלף נדבקים, יותר מארבעים אלף בסעודיה.

מלך ירדן, עבדאללה השני, התראיין לעיתון הגרמני דר שפיגל ובפעם הראשונה שיגר איום, אם וכאשר ישראל תחליט לספח בגיבוי ממשל טראמפ.

"איני רוצה לשגר איומים או להכשיר את הקרקע לסכסוך או מריבות" אמר המלך לשאלה האם הסכם השלום יושעה בין המדינות אם יתבצע סיפוח. "אבל אנחנו בוחנים את כל האופציות ואנחנו מסכימים עם מדינות רבות באירופה ובקהילה הבינלאומית שחוק הכוח לא יכול להיות מיושם במזרח התיכון". כך לפי המלך.

הדרך לביטול הסכם השלום עוד ארוכה, אבל שנמוך היחסים בהחלט בא בחשבון. ראינו מה קרה למובלעות צופר ונהריים, שירדן החליטה להחזיר לידיה אחרי 25 שנה של "השכרה" לישראל בצל העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והקיפאון עם הפלסטינים. דעת הקהל בירדן שעודדה את המהלך של צופר ונהריים בוודאי לא תתנגד לצעדים נוספים מהצד הירדני, במקרה של סיפוח.

לטור המלא של רועי קייס

ירדן תכנית המאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד