י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החזרה לשגרה

הוראות מצילות חיים לקראת פתיחת עונת הרחצה

בעקבות החזרה לשגרת הקורונה מפרסם מגן דוד אדום הנחיות אמצעי זהירות במהלך השהות בחופי הים ובבריכה

הוראות מצילות חיים לקראת פתיחת עונת הרחצה
אילוסטרציה צילום: pixabay

השרב כבר כאן ועונת הרחצה עומדת להיפתח ביום רביעי הקרוב. בעקבות החזרה לשגרת הקורונה, מפרסם מגן דוד אדום הנחיות אמצעי זהירות במהלך השהות בחופי הים ובבריכה. כזכור, בשנת 2019 טבעו 46 רוחצים למוות ובמד"א קוראים לציבור לנהוג באחריות, לשמור על מרחק בטוח, לרחוץ רק בחופים מוכרזים ולהישמע להוראות המצילים.

מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א במאות אירועי טביעה בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים בארץ. כעת, מתפרסם מדריך הנחיות כדי לעבור את עונת הרחצה בשלום ולמנוע מפגיעות גוף ונפש. במהלך עונת הרחצה בשנה החולפת, עמד מספר בני האדם שנמשו מהמים וטופלו ע"י צוותי מד"א בחופי הרחצה, בבריכות ובמאגרי המים השונים על 228 בני אדם.

בישראל ישנם 348 ק"מ של רצועת חופים, לצד אלפי בריכות פרטיות וציבוריות. על מנת לצמצם את מספרי הנפגעים גם בעונה הנוכחית, מפרסם מד"א הנחיות זהירות ונערך לטיפול רפואי מציל חיים, תוך תיאום מלא עם הרשויות ברחבי הארץ.

כללי זהירות בחוף הים ובבריכות הציבוריות:

· יש לרחוץ רק בחופים ובבריכות מוכרזים הנמצאים בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!

· אין לאפשר לתינוקות וילדים להישאר אף לא לרגע ללא השגחת מבוגר אחראי סמוך למקורות מים! לעולם לא לנתק מגע או קשר עין!

· תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה. עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה אליהם ליד מקורות מים משמעותית מאוד.

· מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלה אינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.

· טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. במידה ונכנסתם למים עם מספר ילדים, אנא דאגו למבוגר אחראי שישהה לצדם.

· הרחצה בים תחת השפעת אלכוהול אסורה ומסוכנת בהחלט.

· אחת הסיבות העיקריות לטביעה בים התיכון היא הילכדות של השוחה ב"זרם חוזר" (מערבולות). מדובר בזרמים שקיימים בין אזורי הגלים וניתן לזהותם כשרואים ים גלי ולא שקט, צבע מים שונה מסביבתו בגלל העומק הרב או סחף של אצות וחול. מי שנקלע ל"זרם חוזר" ובשמו האחר "זרם סחף" ומנסה לשחות כנגד הזרם חזרה לחוף, עלול לכלות את כוחותיו, להתעייף ובסופו של דבר לטבוע. האפשרות האחת להיחלץ מהמצב המסוכן היא לא להתנגד לזרם, לחכות עד שהמים ייקחו אותך החוצה לתוך הים. הזרם ייחלש ויאפשר שחייה בקלות יחסית לצד וחזרה עם הגלים אל החוף. האפשרות האחרת היא לשחיינים חזקים יותר, מי שנלכד יכול לשחות 90 מעלות לזרם עד ליציאה מהטווח שלו ובעזרת הגלים לשוב אל החוף. זרם הסחף הוא אחד מגורמי הטביעה העיקריים למי שאינו מנוסה בשחייה אך גם שחיין מנוסה עלול להילכד בזרם חזק ולהסתכן בטביעה.

· ניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו ב"זרם סחף" עלול להיות מסוכן. גם למסייע לא מנוסה שאין לו את ההכשרה ואת הידע כיצד לבצע את הדברים נכון. ישנם מקרים בהם מי שמנסה לסייע טובע בעצמו, לכן חשוב להבין קודם מה לעשות ולהיכנס רק עם אמצעי הצפה כמו גלגל או מצוף.

· יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב - אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.

· יש לנהוג עפ"י הנחיות "שגרת הקורונה" כדי לצמצם את מקרי ההדבקה בנגיף ולשמור על בריאות המתרחצים.

· דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח במקום מוצל.

· חשוב מאוד להקפיד לא להיכנס למים בזמן של רוחות חזקות בשעות צהריים. הרוחות גורמות להיסחפות פנימה אל הים. בכנרת התופעה הזו בולטת במיוחד כשבשעות הצהריים ישנו שינוי במשטר הרוחות.

· במקרה שנקלעים למצב של אי נוחות במים ועלולים לטבוע חשוב לשמור על קור רוח, לא להשתולל על מנת לא לאבד כוחות וכן לאותת לעזרה.

בבריכות פרטיות:

· אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי. כאמור, אין לנתק מגע או קשר עין.

· יש לגדר ולסגור מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים

אסון טביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד