י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מהו הוירוס שבארץ?

אף ישראלי לא נדבק ב"גרסה הסינית" של הקורונה

מחקר גנטי של הקורונה מגלה שרוב החולים בישראל נדבקו בווירוס שמקורו בארה"ב • על פי הערכות, לא יותר מ-1% מהאוכלוסייה בישראל נדבקו בנגיף

אף ישראלי לא נדבק ב"גרסה הסינית" של הקורונה
חרדי עובר בדיקת קורונה צילום: Nati Shohat/Flash90

מחקר מעניין שנערך באוניברסיטה בתל אביב גילה כי רוב החולים בישראל מהקורונה נדבקו בווירוס שמקורו בארה"ב. צוות המחקר ריצף את הגנום של הנגיף שאובחן בארץ, הריצוף אפשר לחוקרים לזהות מוטציות, שמעיד על נתיבי תנועתו של הנגיף והשרשרת ההדבקה שלו.

את המחקר הובילה ד"ר עדי שטרן מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. ד"ר שטרן טוענת כי הווירוס מאופיין בכך שהוא צובר מוטציות, שלא משפיעות על ההתנהגות שלו, אך מאפשרות להתחקות אחרי שרשרת ההדבקה ממדינה למדינה.

כך למשל בתחילת המגיפה נוצרה בסין מוטציה או שתיים שאחת מהן עברה לאירופה וצבר עוד מוטציות, ומשם עבר לארה"ב וכך הלאה. המוטציות מהוות סוג של 'ברקוד' שמאפשר מעקב אחרי נתיב הנגיף. ע"פ המחקר, כ-70% מהחולים בישראל נדבקו בנגיף שמקורו בארה"ב, והשאר משתייכים ל"שרשראות הדבקה" שמקורן במדינות אירופה.

ע"פ המחקר, למרות שהנגיף פרץ בסין ומשם התפשט בכל העולם אין בישראל הדבקות שמקורן ישירות בסין או במדינות אסיה האחרות.

המודל שפיתחו במחקר מאפשר לגלות מי הדביק את מי ואת אחוזי ההדבקה, במהלך המחקר התגלו למשל נגיפים זהים בדגימות מחולים במקומות מרוחקים זה מזה, כמו טבריה וירושלים, דבר המצביע כנראה על נשא שנסע מעיר אחת לשנייה. כמו כן ניתן לזהות אירועים שיצרו הדבקה המונית.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד