ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"שמחים אך חוששים"

הרב חזר לבית כנסת ועל השולחן עדיין היתה מגילת אסתר

בית הכנסת 'בית מנחם' במילאנו נפתח אחרי כחודשיים | רב הקהילה התראיין לתקשורת וסיפר על החזרה לבית מקדש מעט אחרי תקופה כה ארוכה ושיתף בתחושות והחששות 

הרב חזר לבית כנסת ועל השולחן עדיין היתה מגילת אסתר
סופר סת"ם כותב מגילת אסתר צילום: דוד כהן, פלאש 90

"לחזור לבית הכנסת אחרי 10 שבועות הרגיש כמו לחזור הביתה ממלחמה", כך מתאר הרב יגאל חזן, רבה של קהילת 'בית מנחם' באיטליה מזה 24 שנים לאתר JTA את החזרה לבית הכנסת אחרי דעיכת נגיף הקורונה.

הרב חזן, חסיד חב"ד, בן 49, יליד מילאנו, חזר לבית הכנסת וגילה שמגילות אסתר עדיין מונחות על השולחנות, וכי אף אחד לא נגע בהם, "זה היה נפלא, אבל זה היה מוזר", אמר.

פתיחתם מחדש של בתי כנסת באיטליה, שם מתו יותר מ-32,000 איש מהנגיף, היא אבן דרך ליהדות אירופה מכיוון שכמעט בכל מקום אחר ביבשת, בתי הכנסת עדיין סגורים. אולם באיטליה, מוקד המגיפה הראשון באירופה ואחת המדינות שנפגעו קשה מאד ביבשת, נפתחו בתי הכנסת עם הגבלות. "יש המון אושר שחזרנו, אבל זה עצוב", אמר הרב חזן.

חיי הקהילה היהודית במילאנו השתנו. על פי תנאי ההסכם בין איחוד הקהילות היהודיות האיטלקיות, וצוות הטיפול בנגיף של הממשלה נפתחו רק שמונה מתוך 15 בתי הכנסת במילאנו.

על המתפללים לעטות מסכת פנים בבית הכנסת בכל זמן, הם צריכים להביא איתם כל דבר שהם נוגעים בו, כולל טליתות, כיפה וספרי תפילה. בגלל הריחוק החברתי - מתפללים חייבים להישאר במרחק אחד מהשני. בית הכנסת 'בית מנחם', המכיל 200 מקומות ישיבה, יכול לאפשר רק 40 איש בפנים.

"מסכות הפנים הן לא נוחות", אומר הרב חזן. אך הוא וחברי קהילה אחרים מודאגים יותר מהדרישה הממשלתית כי דלתות בתי הכנסת ישארו פתוחות במהלך התפילות. כדי להגדיל את זרימת האוויר ולהפחית את הסיכון להידבקות.

"זה בטח אומר שנצטרך שאנשים נוספים ישמרו על בית הכנסת," אומר הרב. תוך שהוא מציין את הסיכון הגבוה לפיגועי טרור מהסוג שהתרחש בבתי כנסת ברחבי מערב אירופה. אך הדבר יאלץ את בתי הכנסת להביא אבטחה פרטית, דבר שיעלה הרבה כסף, ואין תמיכה כספית של הממשלה. הקהילה מאד מודאגת.

נשיא הקהילות היהודיות במילאנו, מילוא חצבני אומר כי זה לא פשוט. "זה יגיע מהכיס של המתפללים" והוסיף, "אנחנו שמחים, אך חוששים".

מילאנו בית כנסת קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד